Annons

45 minuter om papparazzis

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Persson gråter

Jag är ingen paparazzi, men visst tar man en och annan paparazzilikande bild.

Här är en gråtande Göran Persson i samband med minnesstunden för Anna Lindh
 

Bilagor

bjanha

Aktiv medlem
Vad lågt, Magnus. Härmed har du sjunkit till kvällstidningsfotografernas nivå. Personligen skulle jag inte ens tänka tanken att vara så respektlös att jag fladdrar omkring med kameran i högsta hugg under en minnesstund.
Usch.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Bra, då får vi igång en diskussion här, vilket var min mening.

Jag har inte publicerat bilderna och tänker inte göra det heller. I sökaren gick det inte att se vad Persson gjorde (det är en kraftig uppförstoring).

Vad jag vid fotograferingen ville få fram var bilden av Persson bakom sina skyddande livvakter. En journalistiskt intressant bild med hänsyn till den dagliga debatten.

Poängen med mitt resonemang är att censuren inte ska ske i kameran utan på redaktionen. Men givetvis ska fotografer uppträdda vettigt, och så är det i Sverige. Jag stod på anvisad plats vid ett officiellt evenemang.

Fler fotografer fick säkert också denna bild, men ni får inte se dem i tidningar. Alltså fungerar självcensuren på redaktionerna.

Detta vill jag att man ska i huvudet när man tittar på dokumentären. Den lär väl handla om utländska kändisfotografer, men alla pressfotografer dras lätt över en kam.
 
Senast ändrad:

Maverick

Aktiv medlem
Varför skulle det vara respektlöst och vad är det som säger att man inte ska dokumentera vissa händelser? Det går att dokumentera sådana händelser på ett respektfullt sätt.

Att dokumentera en sådan händelse, eller person under sådan händelse är väl en nödvändighet om man vill visa en persons alla sidor. Och det är väl det pressen är till för även om jag också tycker att media ofta glömmer bort det själva.

Mvh
Maverick
 

fargo1000

Aktiv medlem
Vad vill du visa med bilden Magnus?
Det är egentligen den frågan man skall ställa sig när man tar sådana här bilder.

Att Persson är människa eller att "gud så pinsamt att en karl / statsminister gråter eller...

Sammanhanget en sådan här bild visas i / används i är ju avgörande.

Men är syftet att genera, förklena eller rent av misskreditera objektet är det verkligen lågt.
Eller för den delen att tjäna stålar på att sälja bilden, dyyyrt då är man nog en papparazzi

/Olle
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
fargo1000 skrev:
Vad vill du visa med bilden Magnus?
Jag har inte publicerat bilderna och tänker inte göra det heller. I sökaren gick det inte att se vad Persson gjorde (det är en kraftig uppförstoring).

Vad jag ville vid fotograferingen få fram var bilden av Persson bakom sina skyddande livvakter. En journalistiskt intressant bild med hänsyn till den dagliga debatten.

Poängen med mitt resonemang är att censuren inte ska ske i kameran utan på redaktionen. Men givetvis ska fotografer uppträdda vettigt, och så är det i Sverige. Jag stod på anvisad plats vid ett officiellt evenemang.

Fler fotografer fick säkert också denna bild, men ni får inte se dem i tidningar. Alltså fungerar självcensuren på redaktionerna.

Detta vill jag att man ska i huvudet när man tittar på dokumentären. Den lär väl handla om utländska kändisfotografer, men alla pressfotografer dras lätt över en kam.
 

KGS

Aktiv medlem
Jag tycker att Magnus bild är en fin bild av en människa i sorg. Att det råkar vara statsministern gör inte bilden ett dugg sämre. Just nu är händelserna så nära i tiden, men längre fram är det just såna här bilder som kommer att få folk att minnas o förstå hur tagna alla var. Bilden kunde förstås ha varit ännu bättre men Magnus har visat vederbörlig hänsyn genom att diskret knäppa på avstånd. Helt okej.

Jag befann mej själv nåt kvarter från NK när dramat inträffade. Hade inte alls blivit ledsen om mördaren sprungit neråt Nybroplan o fastnat på mitt minneskort.

Fast å andra sidan, hade jag plåtat en springande man? Nä... visste inte vad som hänt förrän ett par timmar senare. Så är det när man är FÖR nära skeendet... hade jag suttit i bilen eller hemma vid datorn hade jag väl vetat allt bara nån minut senare...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
puppetm skrev:
Jag anser mer att dessa bilderna visar mer att Pesson är en vanlig människa...
Tycker jag också, men de är ändå för närgångna för attanvändas. Det finns fler publicerasde bilder på när han är ledsen, men att han gråter är en annan sak.
 

puppetm

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Tycker jag också, men de är ändå för närgångna för attanvändas. Det finns fler publicerasde bilder på när han är ledsen, men att han gråter är en annan sak.
Precis dessa passar dock i en bok om honom om det kommer nån sån en bok som visar alla sidor...
 

SunKi

Aktiv medlem
Magnus: hehe, tankevurpa.. du har just publicerat dem... på nätet ;)

Jag tycker inte att det är något illa med att fotografera en liknande situation... tycker att det är väldigt bra bilder, bra publicitet för Persson också.. inte för att det senare lär spela roll..

Jag tycker att bilderna gör en bra representation över hur ett land i sorg yttrar sig på många ställen bland många människor..

Att vakterna är med i bilden är helt perfekt, det ger tankar om hela situationen, en ledsen Persson, en ev framtida distans mellan politiker och vanliga människor pga grymma våldsdåd..
 

puppetm

Aktiv medlem
SunKi skrev:
Magnus: hehe, tankevurpa.. du har just publicerat dem... på nätet ;)

Jag tycker inte att det är något illa med att fotografera en liknande situation... tycker att det är väldigt bra bilder, bra publicitet för Persson också.. inte för att det senare lär spela roll..

Jag tycker att bilderna gör en bra representation över hur ett land i sorg yttrar sig på många ställen bland många människor..

Att vakterna är med i bilden är helt perfekt, det ger tankar om hela situationen, en ledsen Persson, en ev framtida distans mellan politiker och vanliga människor pga grymma våldsdåd..
Håller helt med här
 

KGS

Aktiv medlem
froderberg skrev:
men alla pressfotografer dras lätt över en kam.
Pressfotografer o Paparazzies har väl inte mycket gemensamt va? De första räknas väl som seriösa o de sistnämnda tjänar stålarna... *s*

Är det nån här som inte skulle lyfta kameran o skjuta en serie bilder om han hittade Usama Bin hånglandes med Saddam i Humlegården? vilket scoop. Sen kan du tjacka vilka kameror du vill resten av livet medan du sitter o fiser i din paradvåning vid Stureplan...
 

Liax

Aktiv medlem
Jag ser inte riktigt det fasansfulla i dessa bilder som några gör. Vad är det för fel med att visa att även vår statsminister är en helt vanlig människa med känslor? Dessutom är han en av de mest offentliga personer i Sverige.

Då är det (mycket) värre enligt min mening när man publicerar bilder på sörjande anhöriga efter olyckor och andra tragedier. För då rör det sig oftast om vanliga människor, och då försvinner allmänintresset enligt min mening. Och det gör bilder av det slag endast till smaskiga och respektlösa effektbilde.

Men som sagt, ser inte att Magnus gjort något som helst fel i detta fall.

/Joakim
 
ANNONS