Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma med 550D / 5D Mark II - Vad är skillnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Berndalen

Aktiv medlem
1. Vad blir skillnaden att filma i full HD med fullformatssensor, jämfört med att filma med halvformatssensor?
Förutom att det blir 1,6ggr mer inzoomat med halvformatssensor.

2. Har 5D Mark II några inställningsmöjligheter som knockar 550D?

3. Finns fler skillnader?

Här är en film jag gjort med Canon EOS Rebel T2i, som är den amerikanska versionen av Canon EOS 550D. http://www.youtube.com/playingwithmusictv
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Det skiljer lite i fältdjup mellan kamerorna, men inte så det är någon magisk skillnad mellan dem. Brus är väl en sak men sånt fixar man ju ändå i postprocessingen av filmen så det spelar egentligen ingen roll. Vad gäller inställningar så erbjuder nog 550D mer, de få filminställningar 5D2 har är inte mycket att hurra över för du kan i princip bara ändra upplösning och framerate.

Om jag inte minns helt fel så kan du filmna i 60fps NTSC i full HD på 550D, något du inte kan göra på en 5D2. Vilket är bra för slowmotionsekvenser exempelvis eller sport/action.

/ Magnus
 

blaufish

Aktiv medlem
Din film var riktigt fin och jag tvivlar på att du skulle upplevt att 5DmkII skulle varit ett enormt lyft för den. Du har ljus nog för att 550d skall leverera jättefin film här.



Generellt 5DmkII skall kunna lite finare film, ge lite mer bokeh, hantera ISO-brus bättre, och dra full nytta av fullformat objektiv.

Men 5DmkII har rätt få filmlägen, saknar 50fps/60fps.

5DmkII + bra FF objektiv väger så mycket att även med axelstativ kan man få problem att arm fylld med mjölksyra skakar om man filmar så utan avbrott.

600d är mycket intressant som filmkamera eftersom den med rätt objektiv väger som en fjäder, och har en vridbar skärm. Det kan nog i en hel del lägen vara värt massor. Det kan nog för många vara värt mer än vad tyngre kameror som 5DmkII kan göra med sin bättre sensor.

Så... Smakfråga.
 

Berndalen

Aktiv medlem
Tack!

Jag har filmat med ett Nikkor 50mm f/1,4 Ai-S och ett Skylight 1B filter. Ingen efterredigering av bilden. Jag tycker absolut jag får in tillräckligt med ljus med bländaröppning 1,4 och slutartid 30.
Tror jag körde på ISO 100.

Roligt att höra att inte dyrast är bäst alla gånger!
 

blaufish

Aktiv medlem
Allt handlar om trade-offs och hur man filmar. 5D är rätt cool på att spotta ut underbar film i mörka lägen, film från ISO-1600 ser kalasgo ut :) videotipod ute på kvällen och du får ingen mjölksyra, då kan du lasta på kilovis med objektiv.

Jag har funderat på 600d lite just för skärmen och vikten, det gör den till bättre val än 5D och 7D vid längre filmande med axelstativ. Men jag är lite orolig att jag kanske inte skulle vara nöjd med ISO-prestandan.
 

Berndalen

Aktiv medlem
Här kommer till film jag just gjort klar med min 550D.
Filmade mest med 85mm f/1,4 och resten med 50mm f/1,4

http://youtu.be/qqsrLiQ3KdA

Körde allt med bländare 1,4 och ISO 100 & 200.

Så jag frågar mig vad 5D Mk II skulle ha gjort bättre ISO-mässigt...?!
 

blaufish

Aktiv medlem
Körde allt med bländare 1,4 och ISO 100 & 200.

Så jag frågar mig vad 5D Mk II skulle ha gjort bättre ISO-mässigt...?!
Finns det någon anledning till den tonen? Är du nöjd med din kamera så behöver du väl inte ta upp kamp?

Canons billigaste dslr-kameror kan ta jättefin film. De är inte fullformat, om man vill ha fullformat, och de har nog en lite mer brus på höga ISO.

5DmkII levererar bra film vid ISO-1600, ISO-2500 är inte helkass och med mycket möda och stort besvär kan viss ISO-4000 film göras nästan användbar i efterhandling.
 

dudek53

Aktiv medlem
Håller helt med föregående talare. På högre iso, jag har t o m kunnat använda mig av iso 4000, så är 5d den helt klart bättre kameran. Har filmat med båda och skulle inte vilja gå över iso 800 på 550d tyvärr, eftersom den i övrigt är en väldigt smidig och bra kamera att filma med i övrigt.

Jobbar man med iso 100-400 så är det ju självklart inte ngn större skillnad, men så brukar det jämnt vara med billigare modeller.
Kolla förresten in magic lantern, en vass firmware som låser upp massa funktioner i kamerans ramminne som bl a underlättar massor vid filmning.
//D
 

blaufish

Aktiv medlem
Och jag håller med föregående talare, om MagicLantern :)

I ärlighetens namn skall nog sägas att ISO-4000 på 5dmkII definitivt inte är "safe", det kan bli bra det kan bli dåligt, lite beroende på tur och motiv (brus är olika störande beroende på vad man filmar, och psykologin runt det har jag inte fått koll på än).

Beroende på tycke och smak går nog ens säkra punkt runt ISO-1000 (helt fri från brus) och ISO-2500 (en hel del brus, men oftast inte störande). På ISO-1600 ser man pyttelite brus men jag tycker det har en begränsad och trevlig karaktär och använder film därifrån rakt av utan någon efterbehandling.
 

Berndalen

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Finns det en pryl som är tre-fyra gånger så dyr så blir jag väldigt sugen på att ha den. Så jag måste verkligen försäkra mig om att den inte behövs inom mitt användningsområde för att bli kvitt mina pryl-cravings. Jag vet, det är fånigt.

Skönt att veta att 550 står sig bra mot 5D. Så slipper jag ha den här uppgraderingsstressen och kan koncentrera mig på att jobba med grejerna jag har. Det är väldigt lätt att bli sittande med surfande och funderande med nya prylar framför ögonen man vill ha. Istället för att lägga energin på det man har, tänker man på vad man ska köpa sen... :)

Ska kolla upp MagicLantern. Låter spännande!
 

blaufish

Aktiv medlem
Jag tycker definitivt inte man skall stressa ett dyrt köp. Med 1.4 objektiv kommer du klara dig ganska bra i de flesta lägen.

På kort sikt tror jag du kommer se mycket större effekt av att titta på olika sätt att få stabilitet i filmandet. Det är det svåraste med video :) jag tror ultralätta axelstativ som sc:3 tiny (eller t.ex. filmriots pvc-rör DIY) kommer ge dig mycket mer. 550d funkar inte med de allra enklaste steady cams, men även där kan du kolla på möjligheter som inte blir så tunga som en lösning blir.

Men fortsätt köpa objektiv som funkar på fullformatare så är du safe. När du känner att du *vill* uppgradera har förmodligen 5DmkII ersatts med en modernare kamera dessutom :)

Kollar du på youtube.com/randomgeocacher kan du se lite av det jag tagit. Kvalitén är varierande. Smacka på en dyr kamera ger bättre ISO prestanda men löser inte filmtekniken. Att 5D väger mer gör ju dessutom att en lång filmsession är betydligt mer fysiskt ansträngande.
 

blaufish

Aktiv medlem
Hur är 60D då? den är väll nånting i mellan?
Skärmen är fett plus iaf, du kan filma i konstiga vinklar eller placera kameran mer ergonomt. Jag övertalade en kollega att hon skulle ta 600d istället för 550d pga skärmen.

Edit: såg att jag läst fel. 60d är en vassare version av 600d med bättre af, bättre sökare och bättre vädertätning. Bättre fotokamera alltså. Den skall inte vara nämnvärt bättre som filmkamera dock (källa: filmriot). Köper du primärt för att filma kan spara någon krona.
 

Berndalen

Aktiv medlem
Jag tycker definitivt inte man skall stressa ett dyrt köp. Med 1.4 objektiv kommer du klara dig ganska bra i de flesta lägen.

På kort sikt tror jag du kommer se mycket större effekt av att titta på olika sätt att få stabilitet i filmandet. Det är det svåraste med video :) jag tror ultralätta axelstativ som sc:3 tiny (eller t.ex. filmriots pvc-rör DIY) kommer ge dig mycket mer. 550d funkar inte med de allra enklaste steady cams, men även där kan du kolla på möjligheter som inte blir så tunga som en lösning blir.

Men fortsätt köpa objektiv som funkar på fullformatare så är du safe. När du känner att du *vill* uppgradera har förmodligen 5DmkII ersatts med en modernare kamera dessutom :)

Kollar du på youtube.com/randomgeocacher kan du se lite av det jag tagit. Kvalitén är varierande. Smacka på en dyr kamera ger bättre ISO prestanda men löser inte filmtekniken. Att 5D väger mer gör ju dessutom att en lång filmsession är betydligt mer fysiskt ansträngande.
Kollade filmerna. Kul med mycket trummor! Jag är själv slagverkare :) www.rhythmofsweden.com

Verkar grymma de där stativen. Nästa grej på inköpslistan helt klart. Efter 90min filmning med 550D inkl batteripack och den hyfsat tunga 85mm f/14 jag har, så kändes det en hel del i ryggen kan jag säga. Fick väldigt stabil bild ändå, men ryggen fick betala för det...
 
Senast ändrad:

Berndalen

Aktiv medlem
Då ska du ha en 5D MkIII.
He he. Jo, den får ligga som en hägring tills jag har pressat min Canon Rebel T2i till sitt yttersta och gjort allt som går att göra med den. Lättare att uppskatta en uppgradering i kvalité då. Och lättare att förstå varför man behöver uppgradera ...om man nu behöver det...
 
ANNONS