Annons

Fota manuellt med GF2

Produkter
(logga in för att koppla)

paersk

Medlem
Hej!
Är sugen på att skaffa en Gf2 men läste att man inte ser bländare och slutartid på skärmen när man fotar i M.
Stämmer det? Verkar lite krångligt isåfall.

Tacksam för svar! Mvh Wille
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Det verkar mer som lite okunskap i så fall.

Fast, om du har ett manuellt, dvs antikt objektiv via en adapter, eller ett MFT-objektiv utan ett chip, hur ska kameran då kunna veta vilken bländare du ställt in? Annars, med ett Micro/Four Thirds objektiv på, så förutom iA tror jag det heter, så har du väl fulla uppsättningen PASM på din kamera.
 

paersk

Medlem
Nja okunskap är det nog inte. Var nog jag som läst fort och fel. Problemet som det stod om var att skärmen inte visar som exponeringen blir om man under eller överexponerar.

Att man inte ser bländarvärdet när man använder gamla objektiv utan elektronik ser jag inte som ett problem. Tvärt om faktiskt.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Har du möjlighet att kika på kameran, är det förstås allra bäst. Annars så har Panasonic på sin websida även de svenska manualerna för nerladdning, vanligtvis är ju de nerladdningsbara på utrikiska enbart. Hoppas du finner din passande kamera så småningom.

Ref:
 

paersk

Medlem
Jo det är alltid bäst att känna på kameran. Har faktiskt beställt en nu. Efter allt jag läst om den verkar den passa mig perfekt. Visst lite får man kompromissa med men det kan det vara värt. Ska bli skönt att slippa släpa på en tung dslr. Och det vart billigare att köpa en ny istället för en begagnad.
 

matti

Aktiv medlem
Du ser numeriskt vilken bländare och slutstriden du valt, samt ser på en skala hur exponeringen ligger mot vad mätaren anser normalt. Sen kan du i meny välja om skärmen skall visa faktisk exponering eller om den skall anpassa skärmen (verkar vara många som inte läst manualen fullt ut och hittat till denna inställning). Fullt styrbart som du själv vill ha det med andra ord :)

(felstavningar beror på det j-la inmatningsprogrammet i min HTC ;) )

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 

Bokblad

Aktiv medlem
Har också skaffat GF2

Jag har också skaffat en GF2. Har haft den en dag nu men har läst runt lite innan jag skaffade den. Tog en där objektivet ingick, det blev "pannkaksobjektiv" 14. Uppdaterade firmware i kameran och också i objektivet med en gång till 1.1.

Festligt det där att uppdatera objektivet seperat. Såg att det finns en hel del objektiv och att det finns en del andra prylar bl a adaptrar till att använda andra objektiv. Får gräva i lådorna och se om man kan använda objektiv till Nikon i GF2.

Går det att använda GF3 objektiv direkt på GF2 eller behövs det adapter?

Har en D-Lux4 också, det är fortfarande min favorit. Så lägger nu min stora systemkamera på hyllan. Skönt att slippa släpa... tar numera kamareran GF2 i ena fickan och objektiven i den andra och Leica:n runt halsen, när jag ska på foto-tur.
Kul, Panasonic verkar blivit rumsrent i forumet. Fast jag har sett det verkar finnas objektiv tillverkade i Japan respektive i Kina till GF2, undra hur detta påverkar kameran, rent foto-mässigt, om det finns skillnader?
:)
 

Björn-v

Aktiv medlem
Jag har gått och kikat på någon Panasonicmodell ett tag, men har inte kommit till skott än. Har en Nex kamera och några adaptrar, och då kan jag använda mig vilka gamla objektiv som helst, bara bajonettfattningen stämmer. Jag ser på skärmen bländare och tid, hur exponeringen ligger och även ett histogram. Finns samma funktion på Panasonic - Olympuskamerorna???????????????
 
ANNONS