Annons

Varför blå?

Produkter
(logga in för att koppla)

Saron

Medlem
Tagit bilder ute där det är mycket snö. Denna dag var det soligt och bilden är tagen i skugga. Har överexponerat +1 och bilderna blir bra i solen med vit snö. Men i skuggan blir de blå. Skall man inte överexponera där eller skall jag göra någon annan inställning?

Går det att få bilden bättre i bildhanteringsprogram? I så fall hur?
Jag kör Gimp och har inte tillgång till photoshop men teknikerna borde väl vara detsamma?

Någon som har något tips?
 

Bilagor

Marteric

Aktiv medlem
Prova att ställ vitbalansen manuellt...eller ännu hellre, fora i RAW så kan du justera vitbalansen i datorn. Lycka till!
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Svaret är ganska enkelt. Därför att ljuset ÄR blått i skuggan. ???

I solljus är vitbalansen ofta mellan 4900K och 5900K. I skuggpartier kommer inget ljus "direkt" från solen, utan allt är återreflekterat av den blå filtrering som atmosfären utgör. Ljuset i skuggpartier har exakt samma färg som en klarblå sommarhimmel, dvs inte sällan upp mot 12-20,000K.


Det är möjligt att din kamera "vägrar" låta automatiken gå över en viss vitbalanstemeperatur. Då får man ställa den själv, det finns med allra största säkerhet en vitbalansinställning som heter "skugga". Den är ofta markeran av en töntig liten bild på ett skjul, och skuggan som bildas av skjulet... :)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
I Gimp vet jag inte om det finns ett direkt WB-verktyg, men du kan prova att använda kurvor.

Dämpa blått, öka rött. Lek runt lite med formen på kurvorna till balansen ser mer rätt ut.

(PS: Jo, du ska överexponera 1Ev i snö, även i skuggpartier. Men håll koll på vitbalansinställningen... DS)
 

Bilagor

Saron

Medlem
Tack så mycket för alla svar!
Det var såklart vitbalansen som var inställd på sol så det var inte konstigt att det blev fel :p
Har också hittat hur man löser det i Gimp så nu kan jag fixa till alla bilder som är blå.

Toppen att jag fick så snabba svar!
 
ANNONS