Annons

Frågor om Pentax Spotmatic.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjukisbyxor

Medlem
Hej, jag har fått tag på en svart Ashahi Pentax Spotmatic och jag hade tänkt använda den. Den använder inte standardbatterier utan snarare 1.35v som inte verkar finnas längre. Läste på nätet att man kan använda sig av hörselapparatbatterier, såkallde zinc-air. Så jag provade med ett sådant batteri och mätaren står i taket hela tiden, likadant med ett 1,5v batteri. Så då undrar jag om mätaren är trasig eller om det här skulle fixa sig om man köper ett specialbatteri med 1.35v som man kan beställa på nätet? Jag gillar kameran den är mycket bekvämare att hålla i än min pappas gamla singlex som väger rättså mycket..

Vad tror ni?
 

Mjukisbyxor

Medlem
Tack, jag provade och när den är på B åker den direkt upp till +. Men nu helt plötsligt har den börjat röra på sig när man ändrar slutartider. Det kanske är för att jag har den på iso 100 förut var den på 400?
 

JanAlex

Medlem
Förtydligar att instruktionen ovan gäller Spotmatic II, den modell jag har erfarenhet av. Batteritestet funkar bara på ASA 100 och B-läge. Du kan jämföra med en digital kamera för att se om värdena blir likartade. Säkraste sättet är att ta en provrulle.
 

walter-g

Aktiv medlem
Tack, jag provade och när den är på B åker den direkt upp till +. Men nu helt plötsligt har den börjat röra på sig när man ändrar slutartider. Det kanske är för att jag har den på iso 100 förut var den på 400?

--Men du kan också ställa bländare och tid manuellt efter att ha använt en separat handhållen ljusmätare för att få korrekta värden.Det finns en uppsjö av begagnade sådana och relativt billiga.
 

Mjukisbyxor

Medlem
--Men du kan också ställa bländare och tid manuellt efter att ha använt en separat handhållen ljusmätare för att få korrekta värden.Det finns en uppsjö av begagnade sådana och relativt billiga.
Jag fick med en sån när jag köpte den här kameran en gammal Zeiss Ikophot, den ger rimliga värden fast känns lite bökig. Skulle gärna villja ha en modernare billig variant. Problemet med en ljusmätare verkar vara att saker och ting tar längre tid? Har du någon speciell du kan tipsa om?

Verkar som att ljusmätaren i kameran är trasig i alla fall. Känns helt bakvänd, i situationer då det är mycket ljus tycker den ibland att det är för mörkt och i mörker tvärtom. När den är i mitten så får jag helt andra värden med en annan kamera som funkar.

Får helt enkelt ta en testrulle med ljusmätaren vid sidan av, kan ju vara kul att lära sig använda en sån också. Roliga är att den inte ens går att ställa in på ASA 100, men går ju att ställa in på DIN. Har läst att DIN 21 = ISO 100. Om det stämmer så är det ju inga större problem.

Tack för hjälpen i alla fall, kameran känns riktigt bra förövrigt.
 

Lars Hedin

Aktiv medlem
Hej
Jag tror inte att skillnaden i batterispänning gör detta. Det borde bara bli ett litet exponeringsfel. Jag hade ett liknande problem. Jag tror det var med en Olympus OM1. Gamla analoga kameror använde potentiometrar för ISO-skalan (eller snarare ASA som det hette då). Det verkade som att det blivit oxid på släpkontakten som inte gav kontakt. Efter att ha vridit ISO-ratten fram och tillbaks ett tag nöttes oxiden ut och allt fungerade bra. Prova det.

Hälsningar
Lars Hedin
 

bildsten

Aktiv medlem
Tänk på polariteten när du lägger in ett silveroxidbatteri i Spotmaticen. Silveroxidbatterier och luft-zinkbatterier har - på knappen och + på höljet medan Hg-batterier (kvicksilverbatterier) är tvärt om. För att undvika problem kan man behöva ha en krage av tex tape eller plastslang på silveroxid- och luft-zinkbatterier när de används i kameror som är konstruerade för Hg-batterier.

Men Pentax Spotmatic har en bryggkoppling så exponeringsmätaren är inte känslig för spänningsvariationer eller den högre spänningen på silveroxidbatterier utan visar rätt. Så det finns i ditt fall ingen anledning att använda luft-zinkbatterier.

Jag har också en Canon F1 av den äldre modellen och i den måste jag använda luft-zinkbatterier eftersom den mätaren är beroende av rätt batterispänning om jag vill slippa lämna in kameran för omjustering. Men silveroxidbatterier tappar lite spänning på slutet så då visar mätaren fel i alla fall. Luft-zinkbatterier har däremot en urladdningskaraktäristik som liknar Hg-batteriets. För mej är valet enkelt, jag har hörapparater och har alltid sådana batterier hemma.

Beträffande mätning med Spotmatic så mäter den inte i en liten punkt som man lätt förleds att tro av namnet, utan mätningen sker över hela den yta du ser i sökaren, integrerad mätning, det är inte ens centrumvägt. Därför kan det vara lite lurigt att jämföra mätning med separat mätare och mätning med kameran. Man måste mäta mot något som är relativt jämnt belyst, husvägg eller en stor skiva, en del av den blå himlen. Kameran luras lätt av enstaka starka ljuskälor som finns i bildutsnittet.

Zeiss Ikophot (som ser ut som en liten ostbit som man kapat spetsen på), är en selenmätare. De har vanligen åldrats så att de inte visar rätt numera.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Jag fick med en sån när jag köpte den här kameran en gammal Zeiss Ikophot, den ger rimliga värden fast känns lite bökig. Skulle gärna villja ha en modernare billig variant. Problemet med en ljusmätare verkar vara att saker och ting tar längre tid? Har du någon speciell du kan tipsa om?

Verkar som att ljusmätaren i kameran är trasig i alla fall. Känns helt bakvänd, i situationer då det är mycket ljus tycker den ibland att det är för mörkt och i mörker tvärtom. När den är i mitten så får jag helt andra värden med en annan kamera som funkar.

Får helt enkelt ta en testrulle med ljusmätaren vid sidan av, kan ju vara kul att lära sig använda en sån också. Roliga är att den inte ens går att ställa in på ASA 100, men går ju att ställa in på DIN. Har läst att DIN 21 = ISO 100. Om det stämmer så är det ju inga större problem.

Tack för hjälpen i alla fall, kameran känns riktigt bra förövrigt.
Har du satt plus och minus åt rätt håll?
 

Mjukisbyxor

Medlem
Det funderade jag också över men vänder man det så får inte batteriet kontakt. Om polerna är fel blir då värderna tvärtom?
 

PMD

Aktiv medlem
Här finns en del tips om hur man löser batteriproblem för gamla kameror som är gjorda för 1.35-volts kvicksilverbatterier:
http://www.butkus.org/chinon/camera_batteries.htm

Jag köpte själv en Pentax Spotmatic II häromdagen, men har inte hunnit testa den med film. Jag vet inte om jag kommer att tycka att det är värt besväret att skaffa något batteri till den eftersom jag har en hyfsat modern lös exponeringsmätare (Sekonic L308B).
 
Senast ändrad:

bildsten

Aktiv medlem
Jag kan tänka mej att värdena blir tvärtom. Om du inte får ner batteriet i batterikammaren så är det väl för stort. Hg-batterierna var väldigt små och pilliga att få på plats.

Om ditt silveroxidbatteri inte når ner till bottenkontakten kan du ev lägga någon metallbit mellan, men den måste säkras så den inte skramlar runt och gör kortis. Jag vill minnas att jag fixade det med en liten bit plastslang eller krympslang.
 
ANNONS