Annons

ljusläckage fed 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej

köpte för ett tag sen en fed 5 från Ryssland, fick tillbaka dom två rullar film jag tagit med den idag, tyvärr var det som jag misstänkte.. ljusläckage från troligen bakstycket.
Se bilderna är några på varje rulle som klarat sig utan skumt?
http://www.qpix.se/plus/folder/uEZZM4LWRQsxuP?email=samurai@telia.com

Nån som har tips på hur man lagar/tätar detta?

Ha det gött
Magnus
Silvertejp, kanske? Fast det är väldigt opraktiskt att ta dän när du ska byta film. Bättre att reklamera köpet.

Att några av bilderna har klarat sig beror säkert på att kameran - själva läckan egentligen - var i skugga just då.
 

Urr

Aktiv medlem
Om det är bakstycket som inte är tätt så kan man täta med svart tejp runt skarvarna. Men det kan också vara något med slutarridåerna, och då befarar jag att det är billigare att köpa en annan kamera än att laga kameran.
 

speddy

Aktiv medlem
Om det är bakstycket som inte är tätt så kan man täta med svart tejp runt skarvarna. Men det kan också vara något med slutarridåerna, och då befarar jag att det är billigare att köpa en annan kamera än att laga kameran.
Har kört en rulle till med tejpat bakstycke får se om det hjälpte, om så så finns det ju möjlighet att täta med list för kamera.
 

C. Hansson

Aktiv medlem
Jag skulle tippa på att det är bakstycket som glappar mot kamerakroppen och ljuset slinker in där. Mitt tips, som även någon annan sa ovan, är att tejpa skarvarna mellan bakstycke och kamerakropp med svart eltejp. Jag gör så på mina Fed5:eek:r när jag fotar med dem för att vara säker på att ljuset inte slinker in där.

Du kan för att vara säker kolla slutargardinerna också. Sitt i mörkret och rikta kameran med objektiv och bakstycke borttaget mot en rätt ljus lampa, tex skrivbordslampan. Titta på slutargardinen efter ljusläckage, spänn slutaren och kolla om de två gardinerna sluter tätt under den operationen och kolla sedan med slutaren spänd om slutargardinen fortfarande är tät.

Hoppas att det löser sig med din kamera, för ryssarna är spännande och väl värda att fota med!
 

speddy

Aktiv medlem
Har testat och fått tillbaka rullen, tejpa bakstycket hjälpte inte.
Har mer eller mindre gett upp ryssarna,så jag köpte en Canon eos 1n hs istället, litar mer på att japanerna har skruvat ihop kameran bättre.

Om det skall fortsättas med mätsökare så får det bli tysk eller japanskt, litar mer på deras kvalité.
Så om nån vill fota ryskt så säljer jag två fed 5ór en med ljusmätare och en utan, och en kiev 4 med ljusmätare.
 
ANNONS