Annons

Film till Ikoflex 1A 854/16

Produkter
(logga in för att koppla)

HerrDirektör

Avslutat medlemskap
Nu är det så att jag för ett tag sedan lyckades fynda en gammal kamera, nämligen en Ikoflex 1A 854/16 - som egentligen var menad att användas till prydnad då dess funktionalitet inte var säker. Men nu när jag skruvat, putsat och fixat till den, så är det uppenbart att all mekanik, utlösare m.m. fortfarande fungerar! :)

Kamera:
http://www.tlr-cameras.com/German/slides/Ikoflex 1A 854-16.html

Eftersom jag är mer av en hobbyfotograf, och enbart har sysslat med digitalfotografering, så är det ett problem som har uppstått. Jag har hittat information om att det krävs 120-film, vilket jag förvisso är bekant med, men i kamerans instruktionsbok står det att det är en film med ASA 40-känslighet som är "standard". Det jag lyckats hitta är att ASA=ISO, men också att sådan film inte längre tillverkas/framkallas pga olika anledningar.

Instruktionsbok, se sid. 10.
http://www.cameramanuals.org/zeiss_ikon/zeiss_ikon_ikoflex_ia.pdf

Min fråga är således - Vad bör jag använda för film? Färg eller sv/v? Finns det vettiga "moderna" motsvarigheter till ASA40-film? Skall jag satsa på en med ett längre resp. högre ISO-värde? Alla tips är guld värda, eftersom jag gärna vill komma igång med den här underbara retrokameran.
 

Göran R

Aktiv medlem
Nu är det så att jag för ett tag sedan lyckades fynda en gammal kamera, nämligen en Ikoflex 1A 854/16 - som egentligen var menad att användas till prydnad då dess funktionalitet inte var säker. Men nu när jag skruvat, putsat och fixat till den, så är det uppenbart att all mekanik, utlösare m.m. fortfarande fungerar! :)

Kamera:
http://www.tlr-cameras.com/German/slides/Ikoflex 1A 854-16.html

Eftersom jag är mer av en hobbyfotograf, och enbart har sysslat med digitalfotografering, så är det ett problem som har uppstått. Jag har hittat information om att det krävs 120-film, vilket jag förvisso är bekant med, men i kamerans instruktionsbok står det att det är en film med ASA 40-känslighet som är "standard". Det jag lyckats hitta är att ASA=ISO, men också att sådan film inte längre tillverkas/framkallas pga olika anledningar.

Instruktionsbok, se sid. 10.
http://www.cameramanuals.org/zeiss_ikon/zeiss_ikon_ikoflex_ia.pdf

Min fråga är således - Vad bör jag använda för film? Färg eller sv/v? Finns det vettiga "moderna" motsvarigheter till ASA40-film? Skall jag satsa på en med ett längre resp. högre ISO-värde? Alla tips är guld värda, eftersom jag gärna vill komma igång med den här underbara retrokameran.

ASA, som användes för att uttrycka filmens känslighet innan det blev ISO, är bara ett värde på hur ljuskänslig filmen är. På den tiden var ASA 40 det som fanns att köpa. Sen blev filmerna "snabbare" med tiden och utvecklingen.
Men för att svara på din fråga, du kan använda vilken 120 film som helst. Du behöver dock en extern ljusmätare(exponeringsmätare) för att beräkna exponeringen efter den ISO som den laddade filmen har.
Om du inte har en lös exponeringsmätare så kan du uppskatta ljuset med din digitala kamera- Ställ in ISO på det som filmen har ställ bländare på tex 8 och se vad du får för tid.
Ställ sedan in den samma tid och bländare på din manuella kamera.

Om du vill göra hela processen själv så är det en svart/vit film som gäller. Dom är ganska lätta att framkalla själv med lite förberedelser. Det finns massor med info på nätet hur man framkallar själv och vad man behöver.
Lycka till !
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Du kan använda vilken 120-film du vill utifrån de behov du har. Precis som digitalt så är lägre ASA/ISO långsammare och kräver mer ljus.

Om du inte är van att framkalla själv så skulle jag rekommendera dig att stoppa i en vanlig färgfilm med en hastighet mellan 100 - 400 och sedan gå ut å fota och använd digitalkameran som ljusmätare...

Att de skrev ASA40 i instruktionen var att det var standardhastighet när kameran tillverkades.

/Niklas

edit: inte tillräckligt snabb... :)
 

Niklas Groop

Aktiv medlem

Urr

Aktiv medlem
Jag har själv en gammal Ikoflex, se min recension, här på Fotosidan. Så jag vet att den är helt okej att fota med. Det enda man ska akta sig för med den är självutlösaren som kan becka igen, och om man rör den kan man ha otur så att hela kameran låser sig. En rengöring av slutaren är inte heller fel om den börjat sega på långa tider. Film med 100 ISO (=ASA) är inte fel, även 400 går bra.
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Ja, köp en film på ISO 100, 200 eller 400 och exponera den med en digitalkamera som ljusmätare. Ett vanligt problem är att slutartiderna har kommit ur fas, så för anteckningar om varje exponering och försök testa alla slutartider.
 

HerrDirektör

Avslutat medlemskap
Jag vill först och främst tacka alla för era snabba svar - jag har letat både mycket och väl efter vettiga svar, och vips så dyker det upp ett flertal på så kort tid! Tack igen!

Jag kommer att föra anteckningar för varje foto, eftersom det också ligger i min natur att säkerställa allt svart på vitt - eftersom det då också kan hjälpa mig som referens i framtiden. Har dock inga planer på att använda självutlösaren, så det är inget jag känner någon oro över.

Det känns som jag har gjort ett ganska värt köp, med tanke på att jag gav 85:- för kameran inkl. väskan samt en orange-färgad lins.

Tack för alla svar - nu vill jag verkligen ut i vårnaturen och fotografera!
 

Urr

Aktiv medlem
Kan vara kul att veta att Ikoflexkameran finns med både Novar och Tessar-optik. Den senare är den förnämligaste men även Novar-optiken är helt ok. Har kameran 1/500 s eller 1/300s sekund som kortaste tid? Har för mig att varianten med snabbare slutartid kallas Ikoflex 1b, och den var givetvis var något dyrare. Orangefiltret är användbart både för snyggare gråskala, men även som gråfilter, t ex vid fotografering en solig vinterdag då du har 400 isofilm i kameran.

Lycka till med ditt fynd! Själv brukar jag mest använda min Rolleiflex, en kamera som på många sätt liknar Ikoflexen, mer som är lite smidigare att hantera. Årsmodell 1953.
 

HerrDirektör

Avslutat medlemskap
Kan vara kul att veta att Ikoflexkameran finns med både Novar och Tessar-optik. Den senare är den förnämligaste men även Novar-optiken är helt ok. Har kameran 1/500 s eller 1/300s sekund som kortaste tid? Har för mig att varianten med snabbare slutartid kallas Ikoflex 1b, och den var givetvis var något dyrare. Orangefiltret är användbart både för snyggare gråskala, men även som gråfilter, t ex vid fotografering en solig vinterdag då du har 400 isofilm i kameran.

Lycka till med ditt fynd! Själv brukar jag mest använda min Rolleiflex, en kamera som på många sätt liknar Ikoflexen, mer som är lite smidigare att hantera. Årsmodell 1953.
Aha, där ser man! Min kamera har Tessar-optik, så då verkar jag ha hittat ett fint exemplar. Jag kollade min kamera, och den har 1/300 som snabbaste slutartiden.

En annan tanke - jag såg en 120-film som heter Lomography, och har ISO 100, samt finns i färg och sv/v. Är det en film som ni är bekant med, och kanske har någon kommentar om?
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Aha, där ser man! Min kamera har Tessar-optik, så då verkar jag ha hittat ett fint exemplar. Jag kollade min kamera, och den har 1/300 som snabbaste slutartiden.

En annan tanke - jag såg en 120-film som heter Lomography, och har ISO 100, samt finns i färg och sv/v. Är det en film som ni är bekant med, och kanske har någon kommentar om?

Hej igen. Lomography har inte någon egen fabrik utan använder annan film, oklart vilken. Jag brukar bara köpa film från Kodak, Fuji, och Ilford. Dem känner jag till och vet gör bra grejer. Agfa och Konica har jag inte sett på väldigt länge. (Överkurs: Arista säljer film från olika fabrikat, bland annat Kodak, under sitt eget varumärke. Det är också bra grejer.)

Men köp för all del lomography om du inte hittar något annat utan krångel. Den är säkert alldeles utmärkt!
 

Urr

Aktiv medlem
Skulle nog avråda från Lomos film: Har inte själv testat den, men bättre att handla från t ex Photax, eller någon annan etablerad fotofirma, Scandinavian Photo, Cyberfoto ed. Just när det gäller film förordar jag sådana märken som rekommenderas av andra som provat dem.
 

blaufish

Aktiv medlem
Jag har köpt 120 film i en vanlig fotobutik, de hade både en bunt olika att välja på (bland annat fujifilm eftersom de tillhör den kedjan). Positiv, negativ, svartvit, massa olika filmer att välja bland.

Lomo gör en massa olika film och flera av dem är gjorda för att ha olika specialeffekter; typ som hipstamatic till iPhone :) jag ser ingen anledning till att inte prova dem, men man skall ju vara medveten om att en del av deras filmer har allt annat än normal riktig bild som mål vid tillverkningen.
http://microsites.lomography.com/filmshop/Lomography

Personligen har jag kört ett par olika filmer (från fuji och kodak) utan någon egentlig plan bakom valet av film :)
 
ANNONS