Annons

Den perfekta bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Ultimecea

Ny medlem
Jag håller på med ett fotoalbum som ska bli min slutprodukt i mitt projektarbete och jag har bestämt mig för att ställa en fråga för att se fotograferandet ur andra perspektiv och där i genom utvecklas mer som amatörfotograf. Jag hoppas att så många som möjligt kan svara på min fråga. :)

De flesta har kanske en ide om hur den perfekta bilden skulle kunna komponeras ihop och hur den skulle kunna se ut. Om du har det eller inte spelar egentligen ingen roll, min fråga är alltså:
Vad innebär "den perfekta bilden" för just dig? I ditt svar får du gärna skriva med din ålder och vad du är intresserad av för typ av fotograferingsobjekt.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag hoppas att den perfekta bilden inte finns. Vad ska man göra efter att man tagit den isåfall?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag håller på med ett fotoalbum som ska bli min slutprodukt i mitt projektarbete och jag har bestämt mig för att ställa en fråga för att se fotograferandet ur andra perspektiv och där i genom utvecklas mer som amatörfotograf. Jag hoppas att så många som möjligt kan svara på min fråga. :)

De flesta har kanske en ide om hur den perfekta bilden skulle kunna komponeras ihop och hur den skulle kunna se ut. Om du har det eller inte spelar egentligen ingen roll, min fråga är alltså:
Vad innebär "den perfekta bilden" för just dig? I ditt svar får du gärna skriva med din ålder och vad du är intresserad av för typ av fotograferingsobjekt.
Se min profil under rubriken "drömbilden". Av profilsidan och denna rubrik torde du hitta vad du söker.
 

Kijana

Aktiv medlem
Vad innebär "den perfekta bilden" för just dig?
Det finns ju inte bara en perfekt bild, det finns tusentals eller kanske miljoner perfekta bilder beroende på hur man ser det.
Bortsett från att en perfekt bild kan avbilda något sökt motiv på ett felfritt sätt är det väl konstnärliga bilder vi pratar om?
Det viktigaste för mig när det gäller perfekta bilder är att de fångar essensen av en inre känsla eller hos det som utspelar sig i bilden. Exempelvis att en bild från idrottens värld fångar inte bara en situation utan även säger något om känslorna hos de inblandade i ögonblicket, hur det är att utöva den specifika sporten eller kanske något om mina känslor för det jag fotograferar.

Vet inte om jag ska dra fram existentialismens filosofer (Sartre bland andra var det väl?) som menade att den perfekta avbildningen finns i idévärlden medan det vi upplever med våra sinnen bara är dåliga kopior.
Och lite så är det väl, varje bild har en potential att fånga något från idévärlden men på vägen fram förbi teknikens och estetikens fallgropar är det många försök som blott slutar som en dålig kopia.

Mer info om mig hittar du förstås på min profilsida, jag ser mig dock främst som en gatufotograf.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Perfekt blir det nog aldrig, men att man är mer än nöjd får väl var tillräckligt bra.

Det tycker jag man kan bli om man kommer hem och bilden är som förväntad eller bättre. Vad det kan vara för bild beror ju på vad man fotograferar.

Några funderingar man kan ha är också om man kan ta äran av turen, som exempel, jag fotograferar en hel del makro, och om jag nu fotograferar flygande insekter så är ju det ganska svårt att få dessa i skärpa på precis rätt plats. Om jag då med ren tur får en perfekt bild, att en fluga flyger in när jag tar bilden eller är bilden bättre av att jag har hunnit fånga tex en humla i flykten (som man har chans på) av egen kraft?
 

Sönder

Avslutat medlemskap
skulle nog säga som jag sa till min (ex)tjej en gång, allting kan alltid bli lite bättre.
Den dagen jag tagit en perfekt bild, då det inte finns något mer att förbättra, då kan jag lägga ner
 
ANNONS