Annons

Braun Paxette?

Produkter
(logga in för att koppla)

beetle

Aktiv medlem
Hittade en fin liten femtiotalare på Tradera, en Braun Paxette. Någon som känner till den och kanske även fotat med en sådan?
 

Bilagor

Dennis.Ö

Ny medlem
Jag har en liknande model. Fick min igår. Jättesöt kamera. Den där modelen heter Braun Paxette II. Man kan byta objektiv på den. Dom har m39 gänga, men kan inte bytas med Leicas objektiv. Då den här kameran har Leaf shutter. Tror att en del carl zeiss optik ska fungera.

Just din kamera är inte av “Super” modelen. Det betyder att den har en okoplad rangefinder.

För att byta film så skruvas den undre delen av kameran bort ( som har svart läder). Filmen hålls fast av en tryckplåt.

Övrigt ingen ljusmätare. Och långa slutartider kan strula lite som alla gamla kameror kan. Annars en jätterolig liten rangefinder kamera.

Fråga gjärna nåt mer så ska jag försöka svara!

//Dennis
 

beetle

Aktiv medlem
Jag har en liknande model. Fick min igår. Jättesöt kamera. Den där modelen heter Braun Paxette II. Man kan byta objektiv på den. Dom har m39 gänga, men kan inte bytas med Leicas objektiv. Då den här kameran har Leaf shutter. Tror att en del carl zeiss optik ska fungera.

Just din kamera är inte av “Super” modelen. Det betyder att den har en okoplad rangefinder.

För att byta film så skruvas den undre delen av kameran bort ( som har svart läder). Filmen hålls fast av en tryckplåt.

Övrigt ingen ljusmätare. Och långa slutartider kan strula lite som alla gamla kameror kan. Annars en jätterolig liten rangefinder kamera.

Fråga gjärna nåt mer så ska jag försöka svara!

//Dennis
Jättetrevlig kamera! Kompakt och gedigen, sökaren är inte så bra, inte i alla fall jämfört med min Agfa Ambi Silette som också är en fin femtiotalare. Paxetten är dock betydligt kompaktare!
Köpte min på Tradera och när jag fick hem den visade det sig att slutaren knappt funkade :-( men tur i oturen visade det sig att säljaren var en kamerareperatör. Han trodde att han hade kollat alla funktioner, men icke - han tog tillbaka den fixade den och nu fungerar alla tider och självutlösare perfekt!
Hälsn
Kjell
 

Dennis.Ö

Ny medlem
Grattis låter som ett bra köp. Den har två urverk för att mäta slutartider. En som mäter de långa och en för de korta tiderna. Får man fråga hur mycket du köpte din för?

Leaf shutters mår bäst av att användas, annars kan dom kärva lite.

// Dennis
 

beetle

Aktiv medlem
Grattis låter som ett bra köp. Den har två urverk för att mäta slutartider. En som mäter de långa och en för de korta tiderna. Får man fråga hur mycket du köpte din för?

Leaf shutters mår bäst av att användas, annars kan dom kärva lite.

// Dennis
Min kostade 400 kr, Vad kostade din Super?
 

larwah

Ny medlem
Braun Paxette

Jag fick en Braun Paxette med tre objektiv 1961 - 38 mm, 50 mm och 90 mm. Hade hellre haft en Edixa spegelreflex liksom min kompis. Jag monterade på en avståndsmätare när jag använde 90-millimetern och hade en separat exponeringsmätare. Använde ofta försättslins och använde en egenhändigt skriven beskrivning för att kompensera för parallaxfelet vid närbildsfoto. Jag gillade avtryckaren som satt till höger om och i jämnhöjd med objektiven. Tillät lång exponeringstid på fri hand.
Efter några år blev det problem med slutaren tyvärr, och jag köpte mig en Asahi Pentax S1.
Hälsningar
Lasse
 

beetle

Aktiv medlem
Kul läsning Lasse! Har själv ännu inte hittat någon Paxette med utbytbara objektiv :(
Det är nog relativt ovanlig på den svenska marknaden, speciellt om man vill ha ett fullt fungerande exemplar.
 

martho

Ny medlem
Hej!
Råkade ramla på er tråd när jag kollade vad en Braun Paxette är för något!
Det ligger en ute på tradera nu med 2 olika objektiv till.
Verkar vara i hyffsat skick enligt bilder!
Verkar dock inte vara något för mig men om det fortfarande är aktuellt så får du passa på nu! ;D

Med vänlig hälsning Martin.
 

beetle

Aktiv medlem
Tack för tipset! Ser fin ut men skulle nog vilja ha den äldre modellen utan selenceller :)
mvh
Kjell
 
ANNONS