Annons

Samma filnummer på flera filer

Produkter
(logga in för att koppla)

sannamw

Medlem
Kunde idag konstatera att något är troligen allvarligt fel med min gamla trotjänare.
Kameran matar inte fram ett nytt unikt filnummer vid alla tillfällen.
Jag kör filnumren löpande, så varje fil ska därmed få ett uniktnummer. Jag kör inte med att det ska skapas två filer vid varje exponering. Jag har ett relativt nytt minneskort, så jag tror absolut inte att det är fel på minneskortet. Störigt värre.
Det handlar om en Nikon D40, för att vara tydlig.
Vad kan jag göra, måste jag pensionera kameran eller är det bara service som behövs?

/Sanna
 

jaan v

Aktiv medlem
På min kamera finns i menyerna: File numbering->Comntinuous/Auto reset/Manual reset.
Ngt motsvarande finns väl på din kamera?
 

a r

Medlem
Samma fil nr flera samma.

Är det när du bytt minneskort eller formaterat det gammla ?
Kan det vara en instälning , under :anpssningsmeny fotografering visning . Filnummersekvens
ska stå på on annars börjar den om från 0001 ;vid ovan nämda tillfällen.
 

david98

Aktiv medlem
Hej!
jag har varit med om samma sak flera gånger och har tyvär inte hittat någon lösning.
 

sannamw

Medlem
Hej!
jag har varit med om samma sak flera gånger och har tyvär inte hittat någon lösning.
Hur många exponeringar har du david98, gjort med din kamera?
Jag har passerat 70 000 st, så trötthet i kameran är ju en trolig förklaring när det gäller iaf min kamera.
/Sanna
 

david98

Aktiv medlem
Hur många exponeringar har du david98, gjort med din kamera?
Jag har passerat 70 000 st, så trötthet i kameran är ju en trolig förklaring när det gäller iaf min kamera.
/Sanna
har faktiskt ingen aning hur många exponeringar jag gjort, men tror inte att det är så många som 70 000. vad har du för kamera?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det är, enligt min mening, osannolikt att det rör sig om "trötthet".
Mjkvara blir inte sliten. Filnumreringen styrs helt av mjukvara.
Det måste vara någon inställning någonstans som behöver ändras.

Petter ...
 

Mankan G

Aktiv medlem
Kameran återanvänder väl gamla filnummer efter 9999 bilder?!?! Om jag inte minns helt galet...

Nu vet jag i och för sig inte om det är detta du avser.......
 

linuxwesslan

Aktiv medlem
Om nu filnumreringen är på (vilket man får utgå ifrån när det gäller din frågeställning) så gå in i menyn och stäng av den och sätt igång den igen.

Formatera sedan minneskortet så att inga filer finns på det (Testa även annat kort för att vara säker så att det inte är kortet som är trasigt.)

D40 har stöd för SDHC, men exakt hur stora kort som den klarar törs jag inte svara på, men skulle nog inte slänga i mer än ett 8GB oavsett.
 

sannamw

Medlem
Kameran återanvänder väl gamla filnummer efter 9999 bilder?!?! Om jag inte minns helt galet...

Nu vet jag i och för sig inte om det är detta du avser.......
Nej det är inte det jag menar. Som jag skrev ovan, varje inladdning av bilder läggs i en egen mapp. Bilder efter varandra får samma nummer, där är problemet.
 

linuxwesslan

Aktiv medlem
Nej det är inte det jag menar. Som jag skrev ovan, varje inladdning av bilder läggs i en egen mapp. Bilder efter varandra får samma nummer, där är problemet.
Det där låter mer som att det är nåt fel i själva överföringen.

Hur är din procedur för att föra över bilderna? Vilket program använder du etc?
 
ANNONS