Annons

skärmprofil "fastnar" inte

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Samsung Syncmaster T220 och har för några dagar sedan för första gången kalibrerat den med i1 Display Pro. Skärmen har eget eluttag som jag inte bryter. Men nästan varje gång jag startar datorn blir det nåt fel.

Det gick jättebra när jag kalibrerade den för första gången. Äntligen inga skillnader längre mellan visningen i Lightroom, PS och webb. Fint.
Startade datorn morgonen därpå: ful grönstick över hela skärmen. Kalibrerat igen.

Startade datorn två dagar senare igen. Allt fint, utom att jag upptäckte av en slump att bilderna visas alldeles för mörkt när jag öppnar dem i Windows Live Photogallery. Men det kan jag leva med, använder jag ändå inte. Gjorde inget annat.

Startade datorn dagen därpå: GRÖNSTICK IGEN!!!

Vad är det för fel? Någon som känner igen det? Jag kan ju inte göra mer än mäta, bygga profil och spara den? Och varför funkar det ibland, ibland inte?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
När jag lagt in en profil från Spyder så förvinner profilen om skärmsläckaren eller viloläget går igång.
Jag löste det genom att lägga till en snabbknappsom jag aktiverar när jag startar datorn från dessa lägena. Annars så startar profilen när windows startas genom att ha profilen i Autostart.

Kanske nåt liknande för dig?

/Stefan
 

gatosi

Aktiv medlem
Mitt problem uppstår ju inte efter viloläge utan efter att ha startat datorn, och då inte varje gång.

Ang. att ha profilen i Autostart:
Det ska jag kanske undersöka. Jag trodde att jag hade det, i och med att i1Pro-ikonen står i autostart-raden och är röd när profilen är trasig och grön när den är ok. Nu är den jämt grön eftersom det finns en aktuell profil. Men oavsett så kan det uppstå dessa grönstick, även om ikonen är grön alltså.

Genomför jag en ny mätning är allting ok igen så länge datorn är på. Men jag kan ju inte pilla i 10min varje gång jag startar datorn....
 

gatosi

Aktiv medlem
Tack för tipset Peter, men jag vill inte så gärna byta mjukvaran.
Däremot var de där FAQ en ledtråd. Troligen är det nåt i Windows 7 color management som är fel inställt. Men jag drar mig för att pilla utan att veta vad jag sysslar med egentligen.
Alldeles nyss startade jag datorn igen, och när jag anmälde mig som på mitt användarkonto kunde jag direkt ser hur skärmen slog om från normal färg till det där grönstckiga. Nån sekund var det bra, och sen... :(
 

gatosi

Aktiv medlem
Det märkliga är att problemet uppstår tydligen alltid först nästnästa gång jag sätter på datorn efter kalibreringen.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Det finns en tråd här på Fotosidan som handlar om problemet med Windows7 och färgprofiler. Jag kommer inte ihåg vad den heter, men prova med sökfunktionen.
 

gatosi

Aktiv medlem
Jag hittade en del, Claes. Men det handlade då om Windows photogallery eller vad det nu heter och hur fotona visas där. Det är ju också så hos mig att det blir extra konstigt där, men det är egentligen inget jag bryr mig om. Däremot är ju all färgvisning överallt i datorn konstig hos mig fr. o.m. nästnästa gång som jag sätter på datorn efter kalibrering.
 
ANNONS