Annons

Blomsterarrangemang

Produkter
(logga in för att koppla)

Geweas

Medlem
Hej!

Hittade inget passade forum så jag lägger min fråga här.

Ska fotografera blomsterarrangemang, brudbuketter hos en florist.
Hade tänkt mig med svart bakgrund för att färgerna ska stå ut.
Anväda mig av två ev. tre 580 ex spedliteblixtar.
Ska jag fota dem i vaserna eller utan?
Hur göra jag det bäst utan vas?
Bästa positionen av blixtarna?

All info. är välkommet.


mvh
Åsa Pernefjord
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Om du kan använda lampor i stället, så är det lättare, för då har du bättre koll på hur belysningen verkar genom att titta på motivet direkt. Det är också lättare att få bra färg med lampor, eftersom blixtljuset har en färg som man sällan ser blombuketter i. Kan vara bra att veta att blixtens spektrum är ganska hackigt i karaktären och inte alls ger någon särskilt bra simulering av "dagsljus". Och som sagt, även om det vore så, så är det inte ljuset som man helst ser blomuppsättningar i.

Blommor är lite svåra, genom att de ofta har mättade färger. Mättat gult ger lätt mättnad i både röd och grön kanal, och röda toner mättar lätt den röda. Violett kan också vara knepigt, så man får kolla noga att alla histogrammen slutar före högra väggen om man ska få bra teckning i de starka färgerna. Det är bättre att förlora de mörkaste partierna än att fräta ur de ljusa, och när det är blommor är det ofta bara en kanal som mättas, så det är lätt att man missar det och överexponerar.

Om man hellre ser blommorna i toner som dagsljuset ger dem, vilket metamert kan skilja sig från färgerna de visar i glödlampsljus, kan det vara bättre att endera fotografera dem i dagsljus, eller att använda neodymglödlampa som ljuskälla eller lysrör av god kvalité med hög färgtemperatur, exempelvis färg 954, som har färgtemperatur 5400 K med färgåtergivningsindex Ra 90+. Neodymfilter på glödlampa ändrar dess spektralfördelning så att den härmar dagsljuset, utan att ändra färgtemperaturen. Det är spektralkurvan som ändras, så det kan fortfarande inte blandas med dagsljus.
 
Senast ändrad:
ANNONS