Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Voigtländer och Zeiss 21mm på Leica M9

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Törnwall

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag funderar på att köpa en 21a till min M9, men eftersom jag inte använder vidvinkel så mycket sneglar jag på en billigare Voigtländer eller Zeiss. Jag vet att Zeiss 21mm 2.8 ska vara superskarp på M9. Men hur det är med Zeiss och Voigtländers små 4,5/4,0-objektiv?
Han någon erfarenhet av den kombinationen, alt Zeiss/Voigtländer 25mm?

Tack på förhand


Mikael
 

pgmj

Aktiv medlem
Zeiss 21/4.5 C Biogon kräver att du använder Cornerfix om du ska fota färg med en M9. Voigtländern vet jag faktiskt inte om den har samma problematik. Lustigt nog äger jag ett Voigtländer 21/4P som jag använde rätt flitigt med M8, men har inte provat det på min M9 ännu (inköpt i januari 2013). Kan ta lite testbilder och återkomma.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Hej,

Jag funderar på att köpa en 21a till min M9, men eftersom jag inte använder vidvinkel så mycket sneglar jag på en billigare Voigtländer eller Zeiss. Jag vet att Zeiss 21mm 2.8 ska vara superskarp på M9. Men hur det är med Zeiss och Voigtländers små 4,5/4,0-objektiv?
Han någon erfarenhet av den kombinationen, alt Zeiss/Voigtländer 25mm?

Tack på förhand


Mikael
Jag har en Voigtländer 15/4.5 och den ger färgskiftningar i kanterna med M9. Verkar vara samma med Zeizz 21/4.5 och Voigtländer 21/4. Zeizz 21/2.8 verkar däremot fungera.
Citat från Cyberphotos hemsida:

"Zeiss Biogon 21/2,8 ZM:

2004 - nutid En bra optik, ungefär samma nivå som Leica Elmarit 21/2,8, men inte lika bra som Leica Super-Elmar 21/3,4.
På Leica M9 kör du profilen för Elmarit 21/2,8 11134.

Zeiss Biogon 21/4,5 ZM:

2004 - nutid Mycket skarp och fin optik.
Passar ej Leica M9. Du får kraftiga färgskiftningar pga att bakre linselementet sitter för långt bak.

Voigtländer Color-Skopar 21/4:

2007 - nutid Mycket skarp och mycket kompakt.
Passar ej Leica M9. Du får kraftiga färgskiftningar pga att bakre linselementet sitter för långt bak."

/Tomas
 

Mikael Törnwall

Avslutat medlemskap
Tack för input!

Jag har en Voigtländer 15/4.5 och den ger färgskiftningar i kanterna med M9. Verkar vara samma med Zeizz 21/4.5 och Voigtländer 21/4. Zeizz 21/2.8 verkar däremot fungera.
Citat från Cyberphotos hemsida:

"Zeiss Biogon 21/2,8 ZM:

2004 - nutid En bra optik, ungefär samma nivå som Leica Elmarit 21/2,8, men inte lika bra som Leica Super-Elmar 21/3,4.
På Leica M9 kör du profilen för Elmarit 21/2,8 11134.

Zeiss Biogon 21/4,5 ZM:

2004 - nutid Mycket skarp och fin optik.
Passar ej Leica M9. Du får kraftiga färgskiftningar pga att bakre linselementet sitter för långt bak.

Voigtländer Color-Skopar 21/4:

2007 - nutid Mycket skarp och mycket kompakt.
Passar ej Leica M9. Du får kraftiga färgskiftningar pga att bakre linselementet sitter för långt bak."

/Tomas
 

Makten

Aktiv medlem
Att en del objektiv ger färgförskjutningar utåt hörnen gör dem inte oanvändbara. Som sagt kan man göra egna profiler med gratisprogrammet Cornerfix, som dessutom tar DNG-filer, så man behöver inte konvertera dem innan om man använder en M9.

Att tänka på är att korrigeringen innebär att man ändrar förstärkningen av respektive färgkanal utåt hörnen. Det kan alltså bli väldigt brusigt vid höga ISO-tal, men funkar förmodligen utmärkt vid bas-ISO.

Jag har ingen erfarenhet av de objektiv du nämner, men väl av Voigtländer 15/4,5 på film (fullformat), Leica M8 samt digitalt APS-C-format, och jag måste säga att det är ett helt vansinnigt bra objektiv. Otroligt skarpt från mitt till hörn även vid full öppning och med en kontrast och färger som lätt matchar de Zeissobjektiv jag haft (och det är en bunt). Jag har sett ett test där det presterade bra på M9 (efter Cornerfix-korrigering), så jag skulle tro att 21:an gör det också.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Att en del objektiv ger färgförskjutningar utåt hörnen gör dem inte oanvändbara. Som sagt kan man göra egna profiler med gratisprogrammet Cornerfix, som dessutom tar DNG-filer, så man behöver inte konvertera dem innan om man använder en M9.

Att tänka på är att korrigeringen innebär att man ändrar förstärkningen av respektive färgkanal utåt hörnen. Det kan alltså bli väldigt brusigt vid höga ISO-tal, men funkar förmodligen utmärkt vid bas-ISO.

Jag har ingen erfarenhet av de objektiv du nämner, men väl av Voigtländer 15/4,5 på film (fullformat), Leica M8 samt digitalt APS-C-format, och jag måste säga att det är ett helt vansinnigt bra objektiv. Otroligt skarpt från mitt till hörn även vid full öppning och med en kontrast och färger som lätt matchar de Zeissobjektiv jag haft (och det är en bunt). Jag har sett ett test där det presterade bra på M9 (efter Cornerfix-korrigering), så jag skulle tro att 21:an gör det också.
Som sagt: jag har också en Voigtländer 15/4.5 (finns så vitt jag vet ingen annan 15mm som passar M-kameror) som jag använt till M9 och den är naturligtvis inte oanvändbar på M9, helt OK (Det är en extrem vidvinkel men ändå skarp). Det finns tre sätt att kringå "problemet": konvertera till svartvitt, använd Cornerfix eller beskär bilden lite. Då kanske det blir lite samma bildvinkel som 15mm ger med en M8: 15mm x1.33. Jag tror faktiskt utan att undersöka närmare att man kan beskära till ca motsvarande 18 mm (i det gamla småbildsformatet) på en M9 och det är ju rätt vidvinkligt det också. Färgskiftningarna uppträder lite oregelbundet, ibland mer ibland mindre och inte alltid lika mycket på bägge sidor av bilden.

Men som svar på frågan (till Mikael): Jag skulle köpa Zeiss 21/2.8 om jag inte hade någon annan 21:a till min M9. Sedan har vi ju Leitz egen 21/3.4.... Ska vara "bäst i klassen", en del tycker t.o.m att den är prisvärd! Ca 22 papp, vilket faktiskt är rätt billigt för att vara en 21:a från Leitz. Deras 21/1.4 kostar lika mycket som en M9 och är kanske inte bättre optiskt sett men är den här världens enda existerande 21/1.4 enligt Leitz och det får man betala mycket för.
 
Senast ändrad:

pgmj

Aktiv medlem
Som sagt: jag har också en Voigtländer 15/4.5 (finns så vitt jag vet ingen annan 15mm som passar M-kameror)
Det finns en Zeiss ZM 15/2.8, som gått ur produktion.

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/zeiss-m-mount.shtml
http://pixelsbypaul.com/Blog/LeapingToLeicaM/Zeiss15mmZM/

Märkligt, och beklagligt nog, är den inte mätsökarkopplad dock. Kostar en rejäl slant också, inte minst om man lägger till center-filtret...

(Sorry för OT)
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Det finns en Zeiss ZM 15/2.8, som gått ur produktion.

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/zeiss-m-mount.shtml
http://pixelsbypaul.com/Blog/LeapingToLeicaM/Zeiss15mmZM/

Märkligt, och beklagligt nog, är den inte mätsökarkopplad dock. Kostar en rejäl slant också, inte minst om man lägger till center-filtret...

(Sorry för OT)
Fast min Voigtländer 15/4.5 är inte heller mätsökarkopplad - behövs egentligen inte eftersom skärpedjupet blir så stort. Filter går inte heller att köpa till min modell, är den gamla med 39mm skruvgänga...(behövs adapter men det funkar).
 

seochtamed

Aktiv medlem
21 på digital Leic M9

Sensorn kräver någorlunda rakt in ljusstrålar så en 21-20 till SLR fungerar vida bättre. Till exempel Flektagon 20 som finns även i ljusstarkare versinon, 2,8. Skarpt och hyfsad kontrast. Biogon 21 finns även till Contarex men förutsätter där uppfälld spegel. Versionerna för Contax/Yashica SLR fungerar mycket bättre. Givetvis med rätt mellanringar.
Lycka till
 
ANNONS