Annons

Bilfoto med HotShoe-blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Såg att det fanns några trådar om det, MEN tänkte jag drar igång en ny då de gamla var ganska just...gamla...

Provade på lite häromdan att ljussätta en bil med endast hjälp av vanliga "hot shoe" blixtar. I mitt fall 2 st 580EX och 1 st 580EXII.

Räckte bättre än jag trodde och med lite övning, och en mindre bil, tror jag man kan få riktigt bra resultat.

Någon som har erfarenhet av detta och provat?

Här är en bild (som självklart finns massor mer att jobba på med...)
http://fotobank.se/main.php?g2_itemId=15466

Och en Behind the Scenes (fotat av en polare)
http://fotobank.se/main.php?g2_itemId=15469


/Jocce
 
Hittade en guide som jag provat leka lite utifrån och fått dugliga resultat. Har bara en extern blixt (Nikon SB-800) som jag kan styra med kamerans inbyggda blixt utan att den inbyggda blixten används i exponeringen. Det jag gjorde då var att jag lät en polare trycka på slutaren på kameran som då var monterad på stativ (tanken är väl att skaffa fjärrutlösare), och så gick jag helt enkelt runt bilen i med blixten i olika vinklar och plåtade.

La sedan in alla bilder i Photoshop i olika lager och valde lagerblandningen "Ljusare", med ett lager helt utan blixt (med bakgrunden rätt exponerat) som bakgrundslager. Släckte alla blixtar som gav fula reflektioner och kunde då tända/släcka blixtar och ändra ljusstyrka på indivuella blixtar genom att fippla med lagren.

Kanske inte lika bra som att köra separata blixtar då skuggor och så beter sig på ett helt annat vis. Kan hur som helst vara en intressant lösning för de som inte vill skaffa på sig massa blixtar och så. Tänkte skaffa en liten softbox till blixten och testa vidare. Vore dock kul med tips på vilka vinklar på ljuset som funkar bäst på bilar, och vad man ska tänka på...
 

MartinC73

Aktiv medlem
Tack.
Tycker att du har lyckats bra, bra jobbat.
Hade tidigare hört talas om det här sättet att ljussätta bilar men har inte hittat någon guide/kurs/föreläsning.
Martin.
 
Tack.
Tycker att du har lyckats bra, bra jobbat.
Hade tidigare hört talas om det här sättet att ljussätta bilar men har inte hittat någon guide/kurs/föreläsning.
Martin.
Tyvärr inte min bild, det jag gjorde blev ett spontant test då jag skulle provtesta en miljö en kväll hos en potentiell kund. Tänkte eventuellt dra igång firma och ta bilder åt bilhandlare/privatpersoner som ska sälja bilar och även mäklare och folk som ska sälja hus/lägenheter osv, och passade då på prova den principen när jag ändå hade med mig en polare ut. Träffade tyvärr fokus helt fel just på de bilderna och hade orange omgivningsljus så det blev lite skumt, men kan visa mitt färdiga resultat om du vill se! Körde dock ingen maskering eller detaljerad redigering på det utan valde bara ut blixtarna och tonade lite, men det blev faktiskt inte så pjåkigt!
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Tyvärr inte min bild, det jag gjorde blev ett spontant test då jag skulle provtesta en miljö en kväll hos en potentiell kund. Tänkte eventuellt dra igång firma och ta bilder åt bilhandlare/privatpersoner som ska sälja bilar och även mäklare och folk som ska sälja hus/lägenheter osv, och passade då på prova den principen när jag ändå hade med mig en polare ut. Träffade tyvärr fokus helt fel just på de bilderna och hade orange omgivningsljus så det blev lite skumt, men kan visa mitt färdiga resultat om du vill se! Körde dock ingen maskering eller detaljerad redigering på det utan valde bara ut blixtarna och tonade lite, men det blev faktiskt inte så pjåkigt!
Knäpper du upp slutartiden till synkgränsen (1/250s) får du mindre problem med omgivningsljuset. Inomhus i garage borde du ofta kunna "släcka" omgivningsljuset på detta sätt.

Du kan också sätta färgfilter på blixtarna för att matcha omgivningsljuset om inte ovanstående räcker. För att matcha glödljus sätter du CTO på blixten och ställer kamerans vitbalans på "incandescent". Är det lågenergi sätter du plusgreen på blixten och ställer kamerans vitbalans på "flourescent".

Sedan finns det en sjuhelsikes massa avarter när det gäller lågenergi, men jag brukar sällan tjafsa mer än att välja det av ovanstående som funkar bäst, och därefter hålla nere befintligt ljus med slutartiden om jag inte får matchningen riktigt rätt.
 
ANNONS