Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-135 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

jillsfoto

Ny medlem
Jag har kollat på en kamera canon eos 60d men är osäker på objektivet. Just nu har jag en canon eos 1000d och objektivet 18-55mm. Killen jag pratade med i affären sa att 18-55 inte gör kameran någon rättvisa men det jag är osäker på är om jag ska köpa kameran som bara hus eller med objektivet 18-135. Om jag bara köper huset behåller jag min 18-55 och satsar på ett 50mm som man får bäst skärpedjup med. Men 18-135 lockar mig eftersom jag fotar mycket rally då det är väldigt rörligt objektiv. Nu är frågan jag vill ha svar på får man bättre skärpedjup med 18-135 än 18-55 eller sämre?
Behöver hjälp ganska snabbt då jag ska åka och köpa kameran imorgon bitti :)
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Jag har kollat på en kamera canon eos 60d men är osäker på objektivet. Just nu har jag en canon eos 1000d och objektivet 18-55mm. Killen jag pratade med i affären sa att 18-55 inte gör kameran någon rättvisa men det jag är osäker på är om jag ska köpa kameran som bara hus eller med objektivet 18-135. Om jag bara köper huset behåller jag min 18-55 och satsar på ett 50mm som man får bäst skärpedjup med. Men 18-135 lockar mig eftersom jag fotar mycket rally då det är väldigt rörligt objektiv. Nu är frågan jag vill ha svar på får man bättre skärpedjup med 18-135 än 18-55 eller sämre?
Behöver hjälp ganska snabbt då jag ska åka och köpa kameran imorgon bitti :)
Har en kompis som kör kombinationen EOS 50D/18-135, objektivet ger mycket bra bilder i dagsljus men när mörkret faller på "kroknar" bilderna snabbt oskärpa och brus uppstår. Efter att ha köpt ett Sigma 18-50 2.8 med bildstabilisering kan han nu ta bilder i dåliga ljusförhållanden.
Nu vet inte jag om kombinationen EOS 60D/18-135 ger bättre resultat i mörker, kanske nån annan här på FS kör den kombinationen?
 

Acidgen

Avslutat medlemskap
Jag har kollat på en kamera canon eos 60d men är osäker på objektivet. Just nu har jag en canon eos 1000d och objektivet 18-55mm. Killen jag pratade med i affären sa att 18-55 inte gör kameran någon rättvisa men det jag är osäker på är om jag ska köpa kameran som bara hus eller med objektivet 18-135. Om jag bara köper huset behåller jag min 18-55 och satsar på ett 50mm som man får bäst skärpedjup med. Men 18-135 lockar mig eftersom jag fotar mycket rally då det är väldigt rörligt objektiv. Nu är frågan jag vill ha svar på får man bättre skärpedjup med 18-135 än 18-55 eller sämre?
Behöver hjälp ganska snabbt då jag ska åka och köpa kameran imorgon bitti :)
Hej Hopp!
Jag hade inte satt mina pengar på ett 50mm på 60d. Kör själv den också det blir bra bilder med eftersom kameran croppar blir det inte riktigt samma. Kör Sigma 30mm f/1,4 som med cropping blir 48mm, dvs så nära 50mm man kan komma. Beroende på vad du plåtar, kanske porträtt eller djur / natur. Då hade jag nog tagit 55-250mm f/4-5,6. Titta gärna på lodjuret i mitt album, 60d och zoom objektiv. Fotot på dottern är tagit med Sigman.

Eftersom du plåtar rally hade jag nog tagit zoomen, kommer bli hårt och springa fram och tebax för att hitta en vinkel medans bilen kör. Man kanske kan foto på samma plats hela tiden, men hade väl varit roligare att kunna använda en zoom och croppa bilderna direkt.

För svaret på din fråga : Jao skärpe djupet blir kanske något "sämre" men det är nog lite av definition. Är det rally tror jag nog det kan kvitta!

Lycka till

Lucas
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns inte "bättre" eller "sämre" skärpedjup. Det finns mer eller mindre.
Man får mer skärpedjup med kort brännvidd och liten bländare. Man får mindre med lång brännvidd och stor bländare. Vilket som är bäst beror på vad man vill uppnå med sin bild.

Därför får man möjlighet till kortare skärpedjup med EF 50 mm f/1,4 USM än vad man kan få med EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS. Båda går att ställa på 50 mm, men den första kan då ha bländare f/1,4, medan den andra vid den brännvidden har f/5,6. Vid bländare f/1,4 och 50 mm brännvidd blir bara det du fokuserar på skarpt. Vid f/5,6 ger även en hel del annat ett skarpt intryck.

När man fotograferar med ett objektiv med full öppning, då är den öppningen rund, eftersom linserna är runda. Den runda öppningen ger likaledes runda och snygga oskärpecirklar (i den delen av bilden som är oskarp, därför att den inte är i skärpeplanet, återges punkter som cirklar). Om man bländar ner stänger objektivets bländaröppning en del av objektivet. Om bländarlamellerna är få, blir denna mindre öppning taggig. Det ger osnyggare oskärpecirklar. Dyra objektiv brukar ha fler bländarlameller. Men detta är det enda mått på "bättre" oskärpa man kan ha. Annars är det ren matematik.

När jag fotograferar rally använder jag oftast EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Om det inte går att komma tillräckligt nära för att använda det objektivet, kanske av säkerhetsskäl, använder jag EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM. Inget av dem är speciellt billigt. Vill man ha något liknande till betydligt lägre pris håller jag med om att EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS ligger bra till. Den kompletteras ju perfekt av EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS. Ett annat alternativ kan vara EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM.
 
ANNONS