Annons

Diascanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag har en Canon FS4000US scanner, dne är helt okey, men tycker att den har ett för snvävt kontrastomfång, främst för diafilm. Vet ni av någon bra scannermodell som är mkt bättre på det området?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har du några belägg för det? Jag är lite tveksam faktiskt. Jag misstänker starkt att optiken i den är sämre i alla fall, även om det ju är en av de vettiga billiga filma/diaskannrarna som finns.

(FS4000US är alltså en riktig film/diaskanner och inte en flatbädd, bara så att det inte uppstår några missförstånd.)
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Har du några belägg för det? Jag är lite tveksam faktiskt. Jag misstänker starkt att optiken i den är sämre i alla fall, även om det ju är en av de vettiga billiga filma/diaskannrarna som finns.

(FS4000US är alltså en riktig film/diaskanner och inte en flatbädd, bara så att det inte uppstår några missförstånd.)
Handla en scanner på kjell o co. Knappast..
 

ztenlund

Aktiv medlem
Handla en scanner på kjell o co. Knappast..
Nu var det ju inte jag som föreslog det så varför du riktar det svaret till mig framstår som oklart.

Sedan begriper jag i och för sig inte vad Kjell & Co har med saken att göra. Plustek i olika modeller finns att köpa både här och var, även hos sådana handlare som troligen är finare enligt dig. Kjell är däremot billigare på samma modeller, men vill man göra det dyrt för sig så kan man ju göra det. Det är en vettig modell oavsett vad dina aversioner mot Kjell säger, men jag betvivlar som sagt att det skulle vara någon som helst förbättring jämfört med den du har. I vissa avseenden troligen tvärtom, men det är inte någon skitskanner. Dock kanske man vill ha den dyrare modellen som har dammborttagning, vilket 7400 inte har.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har en Canon FS4000US scanner, dne är helt okey, men tycker att den har ett för snvävt kontrastomfång, främst för diafilm. Vet ni av någon bra scannermodell som är mkt bättre på det området?
Vad skannar du? Diafilm kan vara svår att klara av, men negfilm ska inte vara några problem. Har du problem är det snarare programmet som inte hanterar neg på ett bra sätt. Testa att skanna dina neg som diafilm pch invertera dem sedan. Då ser du hur stort omfång din skanner kan hantera.
 

alf109

Aktiv medlem
Många gånger kan det räcka med att byta skannerprogramvara. bara att byta till siverfast eller eventuellt VueScan kanske kan lösa problemen. Båda går att ladda hem som testversioner.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Utbuder på skannrar är dåligt idag. Plustek är en av de få. Ett alternativ är att fotografera av diorna/filmerna. En skanner är ju en slags digitalkamera. Den vanliga kameran du har är kanske ännu bättre?

Jag har använt Canon 4000U i många år. Jag har hela tiden använt VueScan för att få ut max av skannerna. Tyvärr har jag insett att skannern ger en del bandning i bilderna ibland. Jag trodde det var ränder på filmerna under många år.

Idag kör jag med en begagnad Nikon Coolscan 4000. Kär också VueScan. När jag jobbade som pressfotograf hade vi också en Coolskan 4000 på jobbet. Då körde vi Silverfast för att få ut allt ur skannern. Bäst blev det i dialäge. Vuescan också tar också fram allt ur skannern, men silverfast är lättare att ställa in och kräver lite mindre efterbehandling.

Enklast är kanske att skanna från Vueskan till en råfil som sedan öppnas i Adobe Camera Raw, Lighroom, Aperture eller liknande.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Utbuder på skannrar är dåligt idag. Plustek är en av de få. Ett alternativ är att fotografera av diorna/filmerna. En skanner är ju en slags digitalkamera. Den vanliga kameran du har är kanske ännu bättre?

Jag har använt Canon 4000U i många år. Jag har hela tiden använt VueScan för att få ut max av skannerna. Tyvärr har jag insett att skannern ger en del bandning i bilderna ibland. Jag trodde det var ränder på filmerna under många år.

Idag kör jag med en begagnad Nikon Coolscan 4000. Kär också VueScan. När jag jobbade som pressfotograf hade vi också en Coolskan 4000 på jobbet. Då körde vi Silverfast för att få ut allt ur skannern. Bäst blev det i dialäge. Vuescan också tar också fram allt ur skannern, men silverfast är lättare att ställa in och kräver lite mindre efterbehandling.

Enklast är kanske att skanna från Vueskan till en råfil som sedan öppnas i Adobe Camera Raw, Lighroom, Aperture eller liknande.
Låter toppen!!!
Laddade ner en demo av VueScan. Den är ju kanon!! Genast mycket bättre bilder.
Synd bara att fs4000us har usb1. Jag kör mac mini så den har inga scsi-möjligheter. Vet inte om jag orkar koppla in en gammal pc för att få scsi.
 

bildsten

Aktiv medlem
Låter intressant med konvertering från scsi till firewire eller usb.

Men kan man använda ett gammalt scsi-kort med tex win7

Jag har en skanner, en Acer Scanwit 2710s, som är ansluten till ett scsi-kort i min fasta dator med win xp. Någon gång, om några år senast, måste jag väl skaffa ny dator alternativt skaffa nytt operativsystem och vad händer då med mitt scsi-kort? Det här är grejer som en gång togs fram när win 98 var aktuellt.

Skannern gör ett rätt bra jobb och jag har en del dia och neg som jag vill skanna. Mycket fotograferar jag av, men det finns en del material som förtjänar att skannas. Det medföljande skannerprogrammet Mira Photo är kanske inte heller möjligt att köra i tex win 7? VueScan, som annars skulle vara ett alternativ, stödjer inte Scanwit 2710s enligt deras hemsida. Men det kan jag ju prova gratis innan köp såvitt jag kommer ihåg.

Om någon kan svara på om det är möjligt att köra mitt gamla scsi-kort under tex win 7 så vore det bra.
 

Smw

Aktiv medlem
Om någon kan svara på om det är möjligt att köra mitt gamla scsi-kort under tex win 7 så vore det bra.

Hej !

Troligvis inte, kollade lite på detta inför ett ev scannerköp, men det verkar inte stödjas.

Det blev inget köp, så sökande efter lösning avstannade.

Enkast är nog att ha en XP burk och köra ex via fjärrskrivbord, inte det snabbaste
men rätt smidig, går då att köra från en laptop som inte behöver ha fysisk kontakt
med den andra datorn, det går även att sätta upp fjärskrivbodet så det stöder
dubbla skärmar.

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
Tack.
Då får jag fortsätta med xp i min gamla dator från 2007. Den gör väl i från sej fortfarande.
Hej !

Så tänkte jag med, tills förra veckan, då jag försökte testa LR4, fungerar ej på XP
så det blev test av CaptureOne6 i stället, med ett MNja, inget fel, men
expressversionen (ca 600 kr) är lite för begränsad, och fullversionen ca 2500-3000
lite onödigt , nog bättre att satsa på w7 och LR4 ca 1300 i st.


//MW
 
ANNONS