Gammal 2012-08-13, 14:35
Drogen

Vem äger Bolts bilder?
En fråga som förmodligen inte har någon praktisk betydelse men ändå något jag funderat lite på. Det har ju inte undgått någon att Bolt lånade Aftonbladets Jimmy Wixtröms kamera efter 100-metersfinalen i OS. Han plåtade både sig själv och annat med kameran han lånade av Wixtröm. Bilderna är publicerade av Aftonbladet mfl. över hela världen. Men är det inte egentligen så att Bolt äger rättigheterna till bilderna? Har Aftonbladet skrivit avtal med Bolt, eller skulle han kanske skicka en saftig faktura ;)
Gammal 2012-08-13, 15:14
Krisiun

Antar att Wixtröm kommer få en påringning av den jamaicanske bildombudsmannen inom kort... :p
Gammal 2012-08-13, 15:38
Soms

Den som äger "Rullen" äger väl bilden - kortfattat?

Ber man någon ta ett par bilder med ens kamera ELLER om någon bara tar ens kamera och trycker av en eller flera gånger är det väl fortfarande "systemets" ägare som har rättigheterna till bilderna.

Det är väl en annan femma om man hyr ett system, lånar ut ett system etcetera.

Såg för ett tag sedan ett amerikanskt program som handlar om brottsutredningar. En kille hade snott en kamera, begått fler brott och då fotograferat med den stulna kameran.
Tjuvens advokat ville ha det till att det var tjuvens bilder, medan domstolen slog fast att allt som fanns i kameran tillhörde ägare.

PS
Tjuven sitter inne tack vare bilderna på ett minneskort. :-)
DS

/Andreas
Gammal 2012-08-13, 15:53
jorgene

Soms skrev: Den som äger "Rullen" äger väl bilden - kortfattat?

Ber man någon ta ett par bilder med ens kamera ELLER om någon bara tar ens kamera och trycker av en eller flera gånger är det väl fortfarande "systemets" ägare som har rättigheterna till bilderna.
Kortfattat: den som tar bilden, äger också upphovsrätten.
Gammal 2012-08-13, 15:54
kode

Det är den som trycker på avtryckaren som äger bilden.

Och som du kanske såg i aftonblaskans artikel så har Usain Bolt by-line också.
Gammal 2012-08-13, 15:58
JaQoB

Fotografer...
Gammal 2012-08-13, 15:58
J O Härnström

Det kanske inte är så enkelt.
Det är väl inte självklart att det är den person som trycker ner avtryckaren som äger bilden.
Om Bolt lånar kameran spontant utan att han något avtal med fotografen som lånar ut kameran så blir det väl knepigt för Bolt att hävda att det är hans bilder.
Gammal 2012-08-13, 16:05
cango

vad händer om Bolt spontan lånar MIN kamera, tar bilden (han äger då upphovsrätten) - men jag raderar MITT minneskort i MIN kamera...? (innan han hinner få bilden dvs)
Gammal 2012-08-13, 16:06
jorgene

J O Härnström skrev: Det kanske inte är så enkelt.
Det är väl inte självklart att det är den person som trycker ner avtryckaren som äger bilden.
Om Bolt lånar kameran spontant utan att han något avtal med fotografen som lånar ut kameran så blir det väl knepigt för Bolt att hävda att det är hans bilder.
Om du med "hans bilder" avser upphovsrätten, så är det ( i alla fall enligt svensk lag) ingen tvekan: Bolt är fotografen och således äger Bolt upphovsrätten.
Gammal 2012-08-13, 16:16
ebermark

cango skrev: vad händer om Bolt spontan lånar MIN kamera, tar bilden (han äger då upphovsrätten) - men jag raderar MITT minneskort i MIN kamera...? (innan han hinner få bilden dvs)
Det som händer är att Bolt inte längre har nån bild.
Gammal 2012-08-13, 16:25
J O Härnström

jorgene skrev: Om du med "hans bilder" avser upphovsrätten, så är det ( i alla fall enligt svensk lag) ingen tvekan: Bolt är fotografen och således äger Bolt upphovsrätten.
OK. Står det klart och tydligt i lagen att den som trycker på avtryckaren har upphovsrätten?

Och så lämnar Bolt över kameran med bilderna till fotografen, kan man kanske tolka det så att även rätten lämnas över?
Gammal 2012-08-13, 16:29
perstromgren

ebermark skrev: Det som händer är att Bolt inte längre har nån bild.
Då är det bara att lägga benen på ryggen! :-)
Gammal 2012-08-13, 16:35
jorgene

J O Härnström skrev: OK. Står det klart och tydligt i lagen att den som trycker på avtryckaren har upphovsrätten?

Och så lämnar Bolt över kameran med bilderna till fotografen, kan man kanske tolka det så att även rätten lämnas över?
Att du aldrig kan fråntas den ideella upphovsrätten (~ditt namn nämns i byline), innebär inte nödvändigtvis att du bestämmer hur bilden skall användas. Jämför med om du är anställd fotograf: du krediteras alltid för din bild, men du bestämmer inte över användandet och du äger inte bilden. Antar att någon liknande klausul gäller här, för jag tror faktiskt inte all världens media -- från kvällstidningarna, till BBC och CNN -- skulle göra ett så grovt misstag, om så inte var fallet? Krediterad för sina bilder har Bolt dock blivit, på alla ställen jag sett bilderna.
Gammal 2012-08-13, 16:37
Soms

Okej, då är det som vanligt:

I Svergie är allt olagligt om det inte är tillåtet enligt lagboken.
I alla andra demokratier i världen är allt lagligt som inte är förbjudet enligt lag.

Det Ni kunniga här inne menar är alltså att om någon rycker kameran ur handen på mig och tar ett par bilder, vart efter densamme skrattandes återlämnar kameran, har han lik förbannat upphovsrätten på de bilderna? Dessutom menar Ni också att detta är solklart enligt svensk lag och rättspraxis? Finns det föresten rättspraxis som liknar ovanstående och/eller situationer liknande den med Bolt?

Stämmer detta verkligen? Det kan väl ändå inte vara så enkelt som att den som knäpper av, under vilken förutsättning som helst, har upphovsrätten till bilderna? (Anställningsavtal och andra klausuler exkluderat)

/Andreas
Gammal 2012-08-13, 16:40
gorse

perstromgren skrev: Då är det bara att lägga benen på ryggen! :-)
Hahha, troligt man hinner undan. Lysande inlägg.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.

Lastolite HaloCompact