Annons

Hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

marie83

Avslutat medlemskap
När ni fotograferar människor. Känner ni dem? Kan man bara ta kort på folk hur som helst? Tänk om dom börjar gnälla på en?
Ska man fråga först eller innan om man får ta kort på dem?

När jag springer omkring här i min lilla stad och fotar minsta lilla blomma tror folk att jag blivit helgalen ju.
 

puppetm

Aktiv medlem
Jag hänvisar till http://www.fotosidan.se/doc.htm/1746

Som kortfattat säger att du får plåta vad du vill på allmän mark...
Men läs igenom den så förstår du mer.
Sen är frågan hur man själv gör. Situationsbilder frågar man inte först på. Det beror helt på vilken typ av bild.
 

marie83

Avslutat medlemskap
Det verkar så krångligt..
Om jag tar en bild på Bert-Erik 63 år utan att han märker det. Får jag då lägga ut den bilden på min hemsida? Givetvis namnger jag inte Bert-Erik eftersom att jag egentligen inte vet vem det är.
 

puppetm

Aktiv medlem
marie83 skrev:
Det verkar så krångligt..
Om jag tar en bild på Bert-Erik 63 år utan att han märker det. Får jag då lägga ut den bilden på min hemsida? Givetvis namnger jag inte Bert-Erik eftersom att jag egentligen inte vet vem det är.
Allt det står klart och tydligt i den länken du fick, men NEJ det får du inte...
 

Kijana

Aktiv medlem
marie83 skrev:
När ni fotograferar människor. Känner ni dem? Kan man bara ta kort på folk hur som helst? Tänk om dom börjar gnälla på en?
Ska man fråga först eller innan om man får ta kort på dem?
Jag brukar fråga först, och oftast får jag ett positivt svar.
Den 3 juni frågade jag förstås inte de medverkande först, utan bara knäppte. När jag fått min bild så berättade jag vad jag höll på med. Och det gick bra då också.
 
ANNONS