Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-E1

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Spännande! Ser ut som en kamera som är större än NEX, men mindre än X-Pro1 (och många tycker NEX är för små). Om de fått till AF och MF på den kan den vara klart intressant.
 

afe

Aktiv medlem
Spännande! Ser ut som en kamera som är större än NEX, men mindre än X-Pro1 (och många tycker NEX är för små). Om de fått till AF och MF på den kan den vara klart intressant.
Fast när jag kollar lite mer på bilderna blir jag tveksam - ser lite ut som ett hopkok av olika X-modeller, och varför skulle inte blixtskon sitta rakt ovanför objektivet?
 

morberg

Aktiv medlem
Fast när jag kollar lite mer på bilderna blir jag tveksam - ser lite ut som ett hopkok av olika X-modeller, och varför skulle inte blixtskon sitta rakt ovanför objektivet?
Tveksam som i betydelsen fejk eller att du inte gillar modellen? Blixtskon ser ut att sitta ungefär som den gör på X100 tycker jag. Min gissning är att detta är riktiga bilder på en kommande modell från Fuji.

Jag har börjat snegla på spegellösa system efter att ha använt Nikon ända sedan filmtiden. På senare tid har jag svängt in till att nästan bara köra med ett fast 35mm på min D90. Om den här modellen blir vettigt prissatt funderar jag starkt på att sälja mina Nikonprylar och byta system.
 

afe

Aktiv medlem
Tveksam som i betydelsen fejk eller att du inte gillar modellen? Blixtskon ser ut att sitta ungefär som den gör på X100 tycker jag. Min gissning är att detta är riktiga bilder på en kommande modell från Fuji.

Jag har börjat snegla på spegellösa system efter att ha använt Nikon ända sedan filmtiden. På senare tid har jag svängt in till att nästan bara köra med ett fast 35mm på min D90. Om den här modellen blir vettigt prissatt funderar jag starkt på att sälja mina Nikonprylar och byta system.
Jag har inget alls emot modellen, men det ser lite ut som ett hopklipp av tidigare modeller. Jag valde ett annat system i stället för X-Pro1 främst p.g.a. lägre pris och bättre manuell fokus.
 

JaQoB

Aktiv medlem
Beroende på vad priset blir här så verkar detta som en rejält intressant kamera.
Att kitobjektivet är 2.8-4 gör det inte sämre...

Edit: 14mm/2.8 Är det realistiskt? Eller är inte APS-C = APS-C när det kommer till bländare?
 

morberg

Aktiv medlem
Jag blir ju inte mindre sugen direkt. En sån här eller Sony NEX-6 med 35mm hade smakat mumma. Nu återstår bara en lång väntan på att de ska släppas, recenseras och komma ut i butik. Nytt kamerasystem i julklapp kanske?

Det enda jag saknar (inte bara i denna modellen utan på kameror i allmänhet) är inbyggd GPS. Kretsarna kostar inte många kronor, men har ändå ännu inte letat sig in som en standardkomponent.
 

morberg

Aktiv medlem
Anledning är att det drar för mycket batteri.
Alla bilder jag tar med min mobil har inbäddad GPS-information och det finns även "vanliga" kameror med inbyggd GPS.

Ta t.ex. GNS7560 som drar <15mW. X-Pro1 och X-E1 har ett batteri på 8.7Wh. Om man reserverar 5% av batterikapaciteten till GPS-chipet räcker det i 29 timmar.

Jag hade gärna gått från 350 bilder på en laddning till 330 mot inbyggd GPS. Min gissning är att GPS blir standard på de flesta kameror inom några år, men tyvärr är vi inte där nu.

För att återgå till X-E1 hoppas jag att den inte bara säljs i paket med kit-zoomen utan även med Fujis 35mm som X-Pro1 idag, men det återstår att se.
 

snap01

Aktiv medlem
jag har länge funderat på en mindre kamera som komplement o valde tex bort leica M9 pga ccd sensorn o dom dåliga iso egenskaperna på högre iso. Var nära att köpa o hade tänkt köpa zeiss optik till den. Nu har jag haft ögonen på x-pro 1 men tvekat pga af. Jag gillar fujis stil på kameran den ser åtminstone ut som en kamera (gammal) o inte ful som sony nex serie o ska jag ha den som komplement till D800 så ska den åtminstone vara cool. Sedan så känner man igen kameran eftersom jag har Hasselblad x-pan o fuji är duktig på optik så nu ska det shoppas. När kommer den ut?
 

JOLidman

Aktiv medlem
The Fujifilm X-E1 & 18-55 XF Lens

http://www.flixelpix.com/life/review-fujifilm-x-e1/


November 10, 2012 | Life, Streets | Hillsborough, X-E1, X-Pro1

When Fujifilm announced the new X-E1 camera I couldn’t help wonder where it sat in relation to the fantastic X-Pro1 that I had now grown to know and love. The X-E1 features all the power of the X-Pro1 but in a streamlined, reduced specification package and at its current price point is going to have a lot of photographers particularly excited.
 
Sökaren i XE1

Hej
Någon som köpt X-E1 och kan ge omdöme.
Jag var inne på Media Market och tittade på en.
Blev besviken på sökaren. Bilden i sökaren kändes inte behaglig. Varje gång jag tryckte för att ställa in skärpan så hoppade bilden.
Jag har väntat på denna kamera och blev besviken. Kan någon säga om det var kameran som jag provade eller om X-E1:an har dessa problem.
Med vänlig hälsning, michael
 

afe

Aktiv medlem
Hej
Någon som köpt X-E1 och kan ge omdöme.
Jag var inne på Media Market och tittade på en.
Blev besviken på sökaren. Bilden i sökaren kändes inte behaglig. Varje gång jag tryckte för att ställa in skärpan så hoppade bilden.
Jag har väntat på denna kamera och blev besviken. Kan någon säga om det var kameran som jag provade eller om X-E1:an har dessa problem.
Med vänlig hälsning, michael
Hur menar du med att bilden "hoppar"?
 

eon

Aktiv medlem
Hej
Någon som köpt X-E1 och kan ge omdöme.
Jag var inne på Media Market och tittade på en.
Blev besviken på sökaren. Bilden i sökaren kändes inte behaglig. Varje gång jag tryckte för att ställa in skärpan så hoppade bilden.
Jag har väntat på denna kamera och blev besviken. Kan någon säga om det var kameran som jag provade eller om X-E1:an har dessa problem.
Med vänlig hälsning, michael
Satt normalzoomen på kameran?
Det kan ha varit att antiskaken startade.
 

snap01

Aktiv medlem
Hej
Någon som köpt X-E1 och kan ge omdöme.
Jag var inne på Media Market och tittade på en.
Blev besviken på sökaren. Bilden i sökaren kändes inte behaglig. Varje gång jag tryckte för att ställa in skärpan så hoppade bilden.
Jag har väntat på denna kamera och blev besviken. Kan någon säga om det var kameran som jag provade eller om X-E1:an har dessa problem.
Med vänlig hälsning, michael
har köpt den o kommer ta med den o D800 till asien snart o kommer försöka testa likvärdig bilder se hur mycket den duger till. så jag återkommer med bilder.
 
ANNONS