Annons

70x100 cm bild - krav på kamerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikFischer

Medlem
Hej

Har fått i uppdrag att fota några bilder som ska användas på 70x100 cm skyltar.

Vilka krav på upplösning bör kamernan ha? Jag har bara en D90 med 12 Megapixel. Funderar på om jag behöver hyra/köpa någon med högre upplösning.

Tacksam för svar.
 

Kecko

Aktiv medlem
På vilket avstånd ska man titta på skyltarna? Om man inte ska stå nära så blir det inte samma krav på upplösning.

Om du laddar upp en bild på crimson.se så visar dom hur pass bra det kommer bli i olika storlekar.
 

ErikFischer

Medlem
Hej

Någon eller några meters avstånd. Som reklamskyltar på stan. De behöver inte vara knivskarpa, men ändå bra om det ser snyggt ut.
 

atotowi

Aktiv medlem
För att man inte ska se pixlarna vid granskning med ögat krävs typ 70Mpix.
Men om man bara flyttar sig typ 0,5-m så räcker 17-18Mpix så en mindre uppsampling borde ge tillräcklig kvalité från dina 12.
Så är bilden skarp och klara en uppsampling så...
 

Grimmer

Aktiv medlem
En bild på 12 Mpix hyggligt ren från brus borde räcka bra tycker jag. Hyggligt räcker därför att brus syns inte lika bra på papper som i 100% på skärmen. Jag har dragit upp en bild på 6Mpix till nästan 2 meter. Den såg inte snygg ut på nära håll men på 5 meter så var den helt ok. Den var placerad så att ingen kom närmare.
Gå fram till reklamskyltar och syna dem på nära håll och bli förvånad över hur suddiga de faktiskt är. Viktigare är att du levererar en bild som är skarp och med rätt färgbalans + att färgrymden inte är för stor för tryck. Hör med labbet vad de vill ha.
 

Urr

Aktiv medlem
Jag skulle vilja påstå att ett stadigt stativ - för skärpans skull - är viktigare än pixlarna.
 

ErikFischer

Medlem
Tack för er feedback.

Låter som att jag klarar mig rätt bra med min D90. Jag funderar på att hyra en D700 med bra glugg. FX format, men fortfarande "bara" 12 MP.

Stativ har jag:)
 

ma59

Aktiv medlem
Hej

Har fått i uppdrag att fota några bilder som ska användas på 70x100 cm skyltar.

Vilka krav på upplösning bör kamernan ha? Jag har bara en D90 med 12 Megapixel. Funderar på om jag behöver hyra/köpa någon med högre upplösning.

Tacksam för svar.
Jag har med min Olympus E-620 (12 Mpix) gjort några 50x70 cm bilder som fototavlor, de ser väldigt fina och skarpa ut. För typ affischering eller liknande skulle det lätt gå att dra upp dem till 70x100...så det hänger mer på att du använder skarp optik samt ser till att ha kameran stabil, helst som redan sagts av annan tipsare, medelst stativ.

Antar att du fotar detta jobbet i RAW, och att du har något riktigt skarpt objektiv. Med det inte menat att du måste ut och köpa på dig ett extremt objektiv men att det rimligtvis bör vara aningen bättre än det allra enklaste kitobjektivet om du (din kund) vill ha både "stort och skarpt".

Beror ju på hur bilden ska reproduceras också, samt på vilken "look" det ska vara...för en del sådana bilder kan säkert även en enkel optik funka...kolla noga med uppdragsgivaren så får du nog klarhet över den saken.
 

Ellen B

Medlem
Jag har vid ett tillfälle på en fotokurs jag var på sett ett exempel där två exakt likadana bilder dragits upp på 70x100cm. Den ena hade 6MP och den andra 12MP. Ingen av oss som var på kursen kunde avgöra vilken av dem som var vilken. Nu använde vi inte lupp eller förstoringsglas utan var på ca. en meters avstånd. Det kanske inte var någon exakt vetenskaplig undersökning, men jag och de andra tyckte ändå att det var en kanonbra bildkvaliet på 6MP. Förmodligen var det en bra kamera och ett bra objektiv som används och jag är övertygad om att det tillsammans med ordentligt med ljus och lågt brus betyder mer.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
En TV med "full HD" och 16/9-förhållande har 1080*1920 pixlar. Det blir straxt över 2 Mpixel totalt.
Om jag skalar ner en bild till detta futtiga antal pixlar och tittar på min 55-tums TV på fyra meters håll så upplevs bilderna knivstkarpa.

12 Mpixel bör räcka till äckligt skarpa bilder

Petter ...
 

coleman45

Aktiv medlem
Jag fick frågan av en kund om de bilder jag tagit på henne med min MK2 och 24-70 L optik, räcker för att förstora upp 2x1 meter. Någon som tror att det funkar? Bilderna är tagna i RAW.
Vet ej exakt i vilket forum dessa bilder ska visas. Men hon är sponsrad av ett företag som jobbar med kosttillskott som nu vill använda mina bilder i reklamsyfte. Det kanske ska tryckas på en roll-up eller liknande...
Fan då kanske man kan ta extra pröjs för dessa bilder då hon jag fotade är en polare och hon fick plåtningen gratis :)
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Jag har gjort en 70 x 100 cm bild med en bild som jag tog med en Nikon D70. Jag förstorade (interpolerade) bilden enligt den metod som Scott Kelby beskriver i böckerna Photoshop CS2 och Photoshop CS3. Om metoden är med i senare versioner vet jag inte. Jag har ingen bok i närheten just nu, men det var något med att man skulle sätta upplösningen till 360 och sedan välja Bi-cubic sharper. Enligt Scott Kelby så var det vansinnigt, men resultatet blir bra. Själv blev jag mycket nöjd med resultatet.

/Gunnar
 

snap01

Aktiv medlem
Hur bara man tycker det blir beror på vad man jämför med. Jag tycker att till en 60x80 bild behövs minst 16 milj upplösning om motivet är krävande. Vad som spelar stor roll för slutresultatet är
optik hur skarp den är
om bilden är tagen utan skakning (stativ)
hur motivet är, är det plottrigt mycket detaljer så behövs det mer upplösning
vilket media bilden visas på, är det tex canvas så är det mer förlåtande har du en blank papper så ser du allt mer,
Jag printar rätt mycket eftersom jag har en epson storformats skrivare 7900 o flera gånger så har det hänt att D700 inte har räckt till ens till 50x70 o sedan beror det mycket på faktorerna upptill. Sedan beror det på vad man brukar jämföra med o vad man sett förut ;-) allt är bra till man jämfört med lite mer upplösning. Om det är ett motiv som är detaljerat så kommer man lätt se skillnad på tex D800 o en D700 vid en bild av storlek 70x100 om man ha lite koll.
 
ANNONS