Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M-E = en avskalad M9?

Produkter
(logga in för att koppla)

lje

Aktiv medlem
18 MPIX dock. Jag tycker att det är svårt att tränga igenom Leicas poetiska marknadsbludder. Vad har dom kompromissat bort mot M)?
Vad jag förstår är det en ny modell som bara heter M (24 Mpix) och en modell som heter M-E. Sitter och läser broschyren just nu. Dessutom kommer fullt stöd för gamla R-linser. Med den elektroniska sökaren fungerar Telelinserna troligen.
 

matlep

Aktiv medlem
18 MPIX dock. Jag tycker att det är svårt att tränga igenom Leicas poetiska marknadsbludder. Vad har dom kompromissat bort mot M)?
M-E är en M9a men med en nyare bättre sensor. Skillnaden mot den nya modellen som heter M är den har LiveWiew och film möjligheter.

M-E är billigare än vad M9 är idag. M är dyrare än vad M9 är idag.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
M-E är en M9a men med en nyare bättre sensor. Skillnaden mot den nya modellen som heter M är den har LiveWiew och film möjligheter.

M-E är billigare än vad M9 är idag. M är dyrare än vad M9 är idag.
Tack, bra att det är någon som fattar. Man kanske skulle har passat på att köpa upp gamla " billiga" R-gluggar?
 

lje

Aktiv medlem
PS När hände allt detta? Det borde ju vara JÄTTESTORT bland Leicanördar? Att "M10" kom att heta M, bara en sån sak...
Läste det på facebook ikväll. Leica lade upp det där. Jag trodde att sånt fick man läsa här först :).

Allt står på Leicas hemsida ikväll och broschyren går att ladda hem.
 

matlep

Aktiv medlem

cowboy

Aktiv medlem
Dessutom har "Leica S2" blivit "Leica S"

"As a logical development of the successful Leica S2, The Leica S offers a further increase in imaging quality and sensor sensitivity, predictive autofocus, higher speed and improved handling. Numerous additional camera functions, some of them unique, contribute to further acceleration and greater security of the professional photographic workflow. In addition to the new camera body, three new lenses have been added to the S-System portfolio, and significantly expand the capabilities of the system: the Leica Super-Elmar-S 24 mm f/3.5 ASPH. super-wide, the Leica Vario-Elmar-S 30-90 mm f/3.5-5.6 ASPH. and the Leica TS-APO-Elmar-S 120 mm f/5.6 ASPH. tilt/shift lens."
 

matlep

Aktiv medlem
Ja, den kombinationen kostar nog kring 200' plus moms.... Som hittat :)
Har man sitt levebröd på den typ av jobb så är det ju pengar man snabbt tjänar in. Ett digitalt Hasselbladssystem har ju länge kostat långt över 200.000:- Det är ju först det senaste året som dom fått justera sin prissättning.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
M-E är en M9a men med en nyare bättre sensor. Skillnaden mot den nya modellen som heter M är den har LiveWiew och film möjligheter.

M-E är billigare än vad M9 är idag. M är dyrare än vad M9 är idag.
Va? Har M-E inte samma skitsensor som M9?

Sen så kostar ju M9 mindre än M-E i Sverige.. så varför köpa "crippled" M-E om man inte absolut älskar färgen? ;)
 

matlep

Aktiv medlem
Va? Har M-E inte samma skitsensor som M9?

Sen så kostar ju M9 mindre än M-E i Sverige.. så varför köpa "crippled" M-E om man inte absolut älskar färgen? ;)
Ja det är samma sensor, just det var fel skrivet. Det var oklart vid lanseringen vilken sensor som satt i, första rapporterna som jag läste då antydde en ny sensor, men så var inte fallet.

Sedan så var det citerade inlägget av mig angående priset sanning då när det skrevs. Men inte längre då priserna justerats ner.
 
ANNONS