Annons

Amatörfotoförsäljning inom familjen?

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Kunde inte hitta något som liknande min fråga bland de befintliga tidigare trådar, så jag undrar:

Om jag, på eget intiativ, plåtar någon och sedan beställer kopior på vissa av bilderna till någon närstående till motivet ifråga, vilka rättigheter har jag på mina bilder och vilka har "kunden"/släktingen? Om "kunden"/släktingen tänker göra "tack"-kort med dennes kopior på mina bilder, okänt om det bara rör sig om att korten sitter inne på något sätt i ett "tack"-kort eller inte, hur långt får dem gå i inblandningen av mina bilder/deras kopior då?
 

Johan A

Aktiv medlem
Lite osäker på om jag fattade vad du menade men en köpare av dina bilder får, strikt enligt regelboken, inte göra några kopior på bilderna utan ditt medgivande.

Förtydliga gärna om inte det gav svar på din fråga.
 

_lkerdun

Aktiv medlem
Nej, något sådant kommer inte förkomma, det förstår både jag och "kunden"/släktingen är otillåtet, men kopiorna kommer sitta i ett "tack"-kortsarrangemang, förmodligen applicerat i "tack"-kortet på något vis så att rentav min "Copyright"-text på baksidan av fotot(som man får med på alla kopior från Crimson) går att skåda, i annat skulle släktingen påtala det för intresserade på förfrågan om fotografen bakom bilden.

Under sådana här omständigheter, om en känslig situation skulle uppstå, att man skulle behöva påpeka sin rättighet till någons betalade kopia, vad gäller?
 

Fredrik Ivarsson

Aktiv medlem
Jag förstår inte heller, även efter förtydligande. Menar du vad du behöver bevisa för att du har tagit bilden? Som du säger står väl det bakom annars får du visa negativ/originalfil.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Fotografen äger ALLTID bilderna! INGEN annan får använda dom i NÅGOT sammanhang utan ditt tillstånd. Man köper aldrig en bild, enbart rätten till att använda den i ett visst sammanhang. Vill kunden/släktingen använda bilden till något annat, MÅSTE han göra ett nytt avtal med fotografen dvs dig i detta fall.

Fast med släktingar kan man ju vara lite mer flexibel ;-)
 

puppetm

Aktiv medlem
Contax skrev:
Fotografen äger ALLTID bilderna! INGEN annan får använda dom i NÅGOT sammanhang utan ditt tillstånd. Man köper aldrig en bild, enbart rätten till att använda den i ett visst sammanhang. Vill kunden/släktingen använda bilden till något annat, MÅSTE han göra ett nytt avtal med fotografen dvs dig i detta fall.

Fast med släktingar kan man ju vara lite mer flexibel ;-)
Man kan köpa/sälja en bild...
 

Mozo

Avslutat medlemskap
puppetm skrev:
Man kan köpa/sälja en bild...
Ja självklart, men du ska veta VAD du köper. Som jag skrev så är det enbart rätten att använda den i ett visst sammanhang. Fotografen äger ALLTID bilden.

Taget från Upphovsrättslagen :
» Vad köper jag?
När du beställer en bild köper du bara rätten att använda den i ett bestämt sammanhang. All övrig användningsrätt/upphovsrätt är alltid upphovsmannens.

Vem äger bilden?
Äganderätten till den levererade bilden är alltid upphovsmannens. För att få behålla bilden krävs en särskild överenskommelse med upphovsmannen. «

mvh Christer
 

puppetm

Aktiv medlem
Contax skrev:
Ja självklart, men du ska veta VAD du köper. Som jag skrev så är det enbart rätten att använda den i ett visst sammanhang. Fotografen äger ALLTID bilden.

Taget från Upphovsrättslagen :
» Vad köper jag?
När du beställer en bild köper du bara rätten att använda den i ett bestämt sammanhang. All övrig användningsrätt/upphovsrätt är alltid upphovsmannens.

Vem äger bilden?
Äganderätten till den levererade bilden är alltid upphovsmannens. För att få behålla bilden krävs en särskild överenskommelse med upphovsmannen. «

mvh Christer
Men faktumet kvarstår än
Du kan sälja en BILD, orginal och frånsäga dig rätten...
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Contax skrev:
Ja självklart, men du ska veta VAD du köper. Som jag skrev så är det enbart rätten att använda den i ett visst sammanhang. Fotografen äger ALLTID bilden.
mvh Christer
Är det inte den som står för filmkostnaden som har rätten till bilden?
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Copy_Con skrev:
Är det inte den som står för filmkostnaden som har rätten till bilden?
Det står också i Upphovsrättslagen:
»Vem äger bilden?
Äganderätten till den levererade bilden är alltid upphovsmannens. För att få behålla bilden krävs en särskild överenskommelse med upphovsmannen.«

Givtevis kan man komma överrens om annat, men det är alltid på fotografens villkor.

mvh
 

Fredrik Ivarsson

Aktiv medlem
Christer Fiacher: Du är lite väl kategorisk, i många sammanhang köper man ett exemplar av en bild och inte en rätt till den. Då kan man t.ex. kopiera den för att ge till närmaste familjen.
 
ANNONS