Jag vet inget om just tidningen Proffsfoto men jag vet en del om tidningsutgivning generellt. Det går inte att ge ut en tidning om man inte får intäkter. Och det får man från prenumeranter och annonsörer, och en och annan lösnummerköpare, men lösnummerdistributionen är så dyr att det knappt går att tjäna pengar på det. Om man inte får in pengar så att det åtminstone går runt så går det inte att driva tidningen vidare på kommersiell basis. Det, om något, vore ren idioti, att försöka.
Sverige är en väldigt liten marknad för nischade tidningar. Så det är nog mycket svårt att få lönsamhet för en så smal tidning som en som enbart riktar sig till proffsotografer.
Mina femöringar i frågan.
Helt enig! Nu pågår ju diskussionen som best kring nedläggningen av FOTO som ju just var en tidning för avancerad och fördjupad journalistik kring foto. Historien upprepar sig och det går allt fortare dessutom.
Jag tillhör ju de som gillar papper, både i form av tidningar och böcker och gör det för papperets unika egenskaper. Var på semester några veckor och där dominerade böckerna på stranden. Väldigt få låg och kisade i skärmblänket och försökte läsa på bildskärm. Så pappret har sina fördelar men en tidning för proffsfotografer är väl att skjuta sig i foten. Det är ju ett galet nischad affärsidé i dessa dagar när inte ens de mest generella papperstidningarna klarar sig. Jag ser försöket att driva detta som utryck ett antal entusiasters alltför stora entusiasm. Lite väl frikopplat från den globala verkligheten. För svensk fotopress konkurrerar med den globala marknaden på detta område och det är en väldigt ojämn kamp som inte går att vinna.
Notera också att folk i lyckliga stunder kan få något så exklusivt som en direktdialog på FS med den eminente Martin Agfors direkt kring de ämnen de är intresserade av. Varför då nöja sig med envägskommunikationen via tidningen.
Jag är den förste att beklaga att affärsplanen för ett sådant projekt aldrig kan hålla i ett sånt litet land som Sverige men de borde väl åtminstone vänt sig till en bred fototeknikintresserad allmänhet som är intresserad av både pryl och fototeknik men inte ens det hade räckt för inte ens FOTO fixade detta fast konkurrenter som Proffsfoto försvunnit.
Men det finns saker som pekar framåt och verkligen lever både i tryckt form och på nätet. Jag tänker främst på 1X.COM som för en del kanske än idag är en okänd företeelse. Dels finns ju
http://1x.com/learning/ där man kan se fantastiskt fina bilder och få inspiration samtidigt som fotograferna berättar hur de tänkt kring bilden och hur de betett sig inte minst för att åstadkomma den. Jag har fått flera av de fantastiska böckerna i julklapp av min fru och jag har älskat dem och lärt mig en hel del av dem. De är en ren spin-off från nätsiten. Två delar som befruktar varann. Jag tror det finns ett mycket stort intresse för kontext kring bilder idag men få har förstått hur de ska möta det. På 1X finns reportage kring varje bild på länken ovan.
Jag tror faktiskt även på fotoreportagen för jag anser att det finns få saker som är mer intressanta om de är välgjorda. Det räcker inte med att ta sig ut i vida världen och knäppa några bilder längre utan nu kräver en alltmer kräsen och kunnig skara konsumenter att reportagen gjorts av journalister som kan sina ämnen och gjort sin research och kan backa upp vad de vill säga med intressanta bilder. Om fotoreportaget ligger för fäfot så måste det bero på att dessa villkor inte är uppfyllda. Jag tror helt enkelt att många fotojournalister antingen inte har talangen eller inte är beredda att kavla upp ärmarna och göra sin research. Bra reportage kostar blod, svett och tårar och att det finns folk som brinner för saker de vill förmedla.
Det görs ju fantastiska reportage med rörlig bild idag av ex. SVT i "Dokument utifrån" eller "Reportrarna". De som läser böcker kan ju läsa fantastiska och angelägna reportage baserade på massiv research såsom exv. Gulfen : En framtida krutdurk av Bitte Hammargren eller Oligarkerna av Cleas Ericsson om Sovjetunionens fall och utveckligen efter det i landet. Det här är bara några svenska exempel. Så att man inte skulle kunna göra angelägna bildreportage med stillbild tror jag egentligen inte på. Bitte Hammargrens översikt över utvecklingen i Mellanösterns länder borde vara allmänt påbjuden läsning för alla som behöver förstå vad som händer där - för det påverkar oss djupt idag. Lyfter vi blicken kan man nämna Noomi Kleins angelägan böcker och Marscha Gessens böcker om Putin och Putins Ryssland. Det ämnet är ju mer än aktuellt idag.
Vill man vända blicken inåt så kan man nämna Thomas Kanger som jobbat på TV4 "Kalla Fakta" och på SVT gjort dokument inifrån och skrivit den mycket angelägna "Stulen brandom" som är en expose över Sveriges misslyckade sociala ingenjörskonst från 30-talet och framåt och hur den drabbat Sveriges barn och ungdomar och deras familjer.
Hade någon tagit tag i den angelägna uppgiften att beskriva svenska samhällets avindustrialisering och de sociala konsekvenserna av den på landsbyggden, så kanske exv. integrationsdebatten sett lite annorlunda ut och varit mer nyanserad..