Annons

Sälja bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Hallå

Jag har tagit några bilder av ett band för en tidning för ca 6 mån sen, nu är det så att bandet som jag tog bilderna på är också med i Nemi(serietidning) i form av seriefigurer där. Dom är alltså både ett band och seriefigurer. Nu vill deras förlag(Egmont) köpa rättigheterna till dom bilderna som jag tog på dom och kunna använda dom fritt.
Bör man rätta sig efter blf´s prislista, Vad mer exakt innebär det att dom vill köpa rättigheterna till bilderna?

Mvh Martin
 

jonasgauffin

Aktiv medlem
Det är olika, dom flesta stora företag vill ha diorna/negativen oxå. Men det är upp till båda parterna att bestämma tillsammans.
Dom kanske kan nöja sig med en digital fil, alternativt att "låna" diat för scanning. Eller så kanske dom kan nöja sig med ett duplikat.
 

Johan A

Aktiv medlem
Att gå efter generella prislistor är svårt då rimlig prislapp alltid är delvis beroende av vem det är som köper bilderna och vad dessa sedan har för avsikt att använda bilderna till. Om det är ett alternativ så kan det vara enklare (för dig) att sälja rättigheter till varje enskild användning då man har något mer konkret att utgå ifrån i beräkningen. Vet du ingenting alls om vad bilderna har tänkt användas till så är det naturligtvis jättesvårt att sätta en rimlig prislapp.

Lite beroende av för vilken tidning bilderna togs ursprungligen liksom icke minst vilken deal du hade/har med dem så kan det dessutom tänkas att du inte helt utan vidare kan sälja fullständiga (eller ens några) bildrättigheter vidare till tredje part.

Mycket att tänka på och inte helt lätt.
 
ANNONS