Annons

Nikon 70-200/2,8 vs. Sigma 70-200/2,8

Jag har i dagsläget det nyaste 70-200/2,8 med bildstabilisering från Sigma och är väldigt nöjd. Fotar främst hundar och kan tycka att det är lite svårt för kameran/objektivet att hinna med och fokusera när hunden springer mot kameran. Behöver så gott som alltid fota med bländare 6,5 eller liknande i sådana situationer för att få en helt skarp bild.

Upplever ni någon större skillnad på Nikons jämfört med Sigmas i kvalité och snabbhet? Jag menar, det skulle ju ändå kosta sisodär 10 000 att byta upp sig under förutsättning att jag säljer Sigmat. Är det värt?

Kan tillägga att kamerahuset är en D7000.
 
Vilka AF inställningar använder du?
Där har jag testat lite olika. Rörligt fotar jag oftast med AF-C med manuellt inställd fokuspunkt. Men även AF-A med förinställd fokuspunkt (men det är ju lite knepigt eftersom hundar inte alltid rör sig som tänkt ;)). Tycker inte det gör varken till eller från faktiskt. Skulle gärna vilja ha auto på fokuspunkten just vid sådana tillfällen, men då hinner inte kameran (obejktivet?) med alls.
 

Dannegr

Aktiv medlem
Jag kör med sigmas variant , och fotar ochså hundar! Jag tycker det är ett kanonobjektiv. Skärpa och hastighet är super! Dock hade jag lite strul i början för att få till det men efter fokusjustering på min D7000 , -19 i justering så funkar det klockrent !
Kanske är det ditt problem också????

Daniel
 
Jag kör med sigmas variant , och fotar ochså hundar! Jag tycker det är ett kanonobjektiv. Skärpa och hastighet är super! Dock hade jag lite strul i början för att få till det men efter fokusjustering på min D7000 (-19) så funkar det klockrent !
Kanske är det ditt problem också????

Daniel
Hur märkte du det?
Jag får klockren skärpa på bilder som är tagna med bländare över 5,6 samt om hundarna springer rakt från sidan. Stillastående ger också klockren skärpa.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ok, då har du testat lite olika, tror att AF-C och en fokuspunkt och serietagning är det som kan ge mest chans, troligen blir första bilden oskarp men därefter borde kameran hinna med. Har inte någon av de objektiv du nämnar men generellt så skulle jag vilja säga att nikons objektiv är snabbare AF än sigmas. Nu när nikons släppt sin 70-200/4 så kanske det kommer upp lite tester som borde jämföra både upp till 70-200/2,8 samt till motsvarande prismässigt i sigma, tamron mm
 

Dannegr

Aktiv medlem
Hur märkte du det?
Jag får klockren skärpa på bilder som är tagna med bländare över 5,6 samt om hundarna springer rakt från sidan. Stillastående ger också klockren skärpa.
Jag gjorde det sedvanliga fokustestet ( http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=89822 )
provade sedan att fota med olika inställningar , fick alltid bäst fokus på -19.
Har haft inne objektivet på fokusjustering men resultatet blev samma. Bryr mig inte om att lämna in huset eftersom det funkar bra nu!

Men det är klart att det kan vara så att objektivet inte hinner med när hundarna springer MOT dig , speciellt om dom är NÄRA dig.

Funkar det bra när dom springer mot dig om dom är långt ifrån dig , typ 50 m???
 
Jag gjorde det sedvanliga fokustestet ( http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=89822 )
provade sedan att fota med olika inställningar , fick alltid bäst fokus på -19.
Har haft inne objektivet på fokusjustering men resultatet blev samma. Bryr mig inte om att lämna in huset eftersom det funkar bra nu!

Men det är klart att det kan vara så att objektivet inte hinner med när hundarna springer MOT dig , speciellt om dom är NÄRA dig.

Funkar det bra när dom springer mot dig om dom är långt ifrån dig , typ 50 m???

Mjo, det fungerar bättre faktiskt. Men då måste jag ju alltid beskära bilderna massor och tappa i kvalité där istället. Hade små hundar själv förut och då var det ju rätt nära som gällde. Stora hundar upplever jag lättare att fota faktiskt :)
 

Palletheking

Aktiv medlem
För att svara på din fråga. Nikons är klart bättre af på. På stillastående motiv i bra ljus är skillnaderna näst intill obefintliga, men vid rörligt och af i dåligt ljus, där är det skillnad. Med det inte sagt att Sigman skulle vara dålig, och inte skall du behöva köra på bl 6 för att få till skärpa. Då är det fel på objektiv eller så hanterar du utrustningen fel.
 

Dannegr

Aktiv medlem
Mjo, det fungerar bättre faktiskt. Men då måste jag ju alltid beskära bilderna massor och tappa i kvalité där istället. Hade små hundar själv förut och då var det ju rätt nära som gällde. Stora hundar upplever jag lättare att fota faktiskt :)
För att AF ska följa med en hund som springer mot från ca, 15 m håll ändra fram till dig , då måste du nog köpa en ny kamera med , för då krävs nog en rejält snabb AF !!!!

se;
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1833443

Ett inlägg skriver:
"Ja, eftersom hastigheten objektet (hunden) närmar sig dig (sensorn) med ökar exponentiellt i relation till det totala avståndet er emellan så krävs snabbare och snabbare AF ju närmare dig hunden kommer."
 

Palletheking

Aktiv medlem
Inte på varje bild men på rätt många klipper jag skärpan på barn som springer mot mig. Af-c manuellt vald fokuspunkt och ex bl 1,8. Då har jag använt kameror som D3s och D800. Även när barnen gungar får jag till det med lite tålamod och då pratar vi snabba förlopp o korta avstånd.
 
Inte på varje bild men på rätt många klipper jag skärpan på barn som springer mot mig. Af-c manuellt vald fokuspunkt och ex bl 1,8. Då har jag använt kameror som D3s och D800. Även när barnen gungar får jag till det med lite tålamod och då pratar vi snabba förlopp o korta avstånd.
Det som gäller är alltså att köra AF-C och vara beredd med fokuspunkten där man vet att hunden kommer springa och fånga precis? Det är väl typ så jag försöker göra, men just framifrån är det ju lite svårt :p

Men det låter ju iaf som att det är fullkomligt onödigt att slänga ut 10 000 på Nikons tele :)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Det som gäller är alltså att köra AF-C och vara beredd med fokuspunkten där man vet att hunden kommer springa och fånga precis? Det är väl typ så jag försöker göra, men just framifrån är det ju lite svårt :p

Men det låter ju iaf som att det är fullkomligt onödigt att slänga ut 10 000 på Nikons tele :)
Det skall gå ändå. Jag har kört med Nikons 85 1,8 G och den otroligt slöa 50 1,4 G. Även 180 2,8 af D. Sigman är nog snabvare än alla tre. Bestäm ungefär var i bilden du vill ha hunden och sen väljer du punkt utifrån det. Försök följa hunden med skärpan innan avtryck så kameran får hänga med lite innan. Billifaste sättet att få bättre af är nog att lägga pengarna på en begagnad välvårdad D700. Finns gott om dem.
 
ANNONS