Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AI SERVO på 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

McB

Medlem
Var nere hos den lokala kameranasaren för att känna lite på 300D innan jag beställer, och det var tur det, i alla fall om det jag befarar stämmer.

Jag letade efter en knapp för att aktivera AI SERVO, liknande den som finns på 10D, men hittade ingen. AI SERVO aktiverades däremot när man ställer kameran i automatläget för idrottsbilder.

Jag fotograferar mycket på motorcykel- och biltävlingar runtom i Sverige, och då man panorerar är AI SERVO fullständigt ovärderligt.

Finns det möjlighet att aktivera AI SERVO i de manuella lägena även på 300D?
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Jag har själv 300D och passar mitt plåtande.
Eftersom du övervägande fotograferar sport, motortävlingar skall du nog välja 10D istället där du själv kan ställa fokuseringsmetod hur du vill
 

JalleS

Aktiv medlem
Det beror lite på hur man tolkar det. Det finns inget sätt att själv slå på AI Servo, men kameran "ska" slå på det i de fall där det behövs.

Det var ganska många trådar på dpreview om detta innan kameran kom där diverse folk spekulerade i vilka enorma problem detta skulle innebära. Efter det att folk har börjat använda kameran så har jag inte sett någon som har klagat på fördröjningar och problem pga AI Focus

Jag har själv provat att fokusera bilar i rörelse och det har fungerat bra. Det finns också några "work-arounds" för att lura kameran att kicka igång AI Servo.


--jalle


McB skrev:
Finns det möjlighet att aktivera AI SERVO i de manuella lägena även på 300D? [/B]
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Re: Re: AI SERVO på 300D?

JalleS skrev:
Det beror lite på hur man tolkar det. Det finns inget sätt att själv slå på AI Servo, men kameran "ska" slå på det i de fall där det behövs.

Det var ganska många trådar på dpreview om detta innan kameran kom där diverse folk spekulerade i vilka enorma problem detta skulle innebära. Efter det att folk har börjat använda kameran så har jag inte sett någon som har klagat på fördröjningar och problem pga AI Focus

Jag har själv provat att fokusera bilar i rörelse och det har fungerat bra. Det finns också några "work-arounds" för att lura kameran att kicka igång AI Servo.

Du menar att man kan få kameran att använda AI Servo i lägena TV och AV...Är det så du menar?


--jalle
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
McB skrev:
Var nere hos den lokala kameranasaren för att känna lite på 300D innan jag beställer, och det var tur det, i alla fall om det jag befarar stämmer.

Jag letade efter en knapp för att aktivera AI SERVO, liknande den som finns på 10D, men hittade ingen. AI SERVO aktiverades däremot när man ställer kameran i automatläget för idrottsbilder.

Jag fotograferar mycket på motorcykel- och biltävlingar runtom i Sverige, och då man panorerar är AI SERVO fullständigt ovärderligt.

Finns det möjlighet att aktivera AI SERVO i de manuella lägena även på 300D?

Det står faktiskt inget i bruksanvisningen om detta.
Men! Nu har jag själv kollat lite.
Kör man i läge p, Tv, Av eller M....Börjar man svepa med kameran mellan objekt på varierande avstånd, kopplar kameran själv om till AI servo, känns lite osäkert men funkar.
 

JalleS

Aktiv medlem
Jo. AI Servo "kickar in" om...

Svenska manualen sidan 121:

"AI Focus: Växlar automatiskt mellan ONE SHOT AF och AI Servo AF beroende på motivet."

AI Focus är den AF-mod som gäller för den "kreativa zonen"

Tipset är att att ställa in focus på motivet och följa med motivets rörelse (med avtryckaren halvintryckt). Då ska kameran känna av att motivet rör sig och AI Servo starta. Ett annat trick som jag har läst om på dpreview är att aktivera AF och sedan snabbt zooma ut (tror jag det var eller så var det zooma in). Då brukar man ofta lura automatiken och AI Servo kickar igång.

--jalle



 

McB

Medlem
Tack för svaren, det verkar som om jag får lätta ut de extra femtusen kronorna för att få en 10D istället.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Det som stod på sidan 121 hade jag missat. Jag kom på det på följande sätt. Låste fokuseringen på något avlägset objekt, höll kvar avtryckaren halvägs och riktade om mot ett riktigt nära objekt, då börjar kameran att fokusera var du än riktar den.
Skall bli intressant att se hur det funkar på ett rörligt mål.
 
ANNONS