Annons

Första intrycken av 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Så,.... Nu har den äntligen kommit och första helgen med 300D har gått...

Var på Mantorp Park för att plåta racing och hade bara ca 20 bilder i kroppen och en del farhågor...

En bakgrund..
Plåtar mycket racing och mäniskor.
Har plåtat med manuell kamera till 98 då jag bytte upp mig till en EOS 5 som var en trogen följeslagare.
Extremt nöjd med denna kamera och dess tålighet...

"Bytte upp mig" till en Olympus UZ 2100 i förra våren. MYCKET nöjd med den kameran för dess prestanda prisförhållande....

Några svaga punkter dock:
* Få pixlar.
* Elektronisk sökare som blir svart ca 1-2 sekunder efter bilden är tagen (tappat många bra bilder på det)
* LÅNGT skärpedjup
* Dålig blixträckvidd

Har ända sedan D30 kom funderat på digital system men tyckt det varit för dyrt...

Hade nu lyckats finna en 10D som var överkomlig prismässigt nör de lanserade 300D

Valde länge mellan dessa och såg några svaga punkter på 300D
* Ej valbar AF metod
* Ingen PC synk
* Objektivets kvallitet

Plånboken fick styra..
Det blev en 300d.

Har nu plåtat med den i en dag ungefär och tagit runda slängar 500 bilder...
VILKEN KICK:::

Några intryck

* USB 1 är långsamt ;-) Löser sig med en minneskortsläsare
* Jag behöver minst 2 batterier till...
* Den är förvånansvärt gedigen... Underbar att hålla i med handgreppet
* Laddaren är föredömligt snabb
* AF:en:S snabbhet räcker till..
* AF kopplar om bra mellan rörliga motiv och fasta.
* Kanon på upplätningsblixt
* Inte lika kinkig på kvaliteten på obj som vissa har sagt,.,,'
* 2,5 bild per sekund RÄCKER!!! Även vid krascher...

Nackdelarna:
* Något osäker på blixtbilder då det är mörkt..
* 550:blixtens hjälpbelysning kopplades inte på nöär det blev för mörtk (kan vara inställning på blixten)
* Skärmen ljuger lite på exponeringen ibland.

Annars... Kameran är exakt den kick jag ville ha med den när jag köpte nytt...
Skall testa den i helgen i studio....
Får se om jag är lika nöjd då...

Den är underbar att jobba med på alla sätt-... Vill ni se bilder så kolla in
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=137503
OBS förstpora den för att se den i sin fulla strl

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=137502
Samma sak där...

Liten kort samanfattninmg av intrycken...
 

.Z.

Aktiv medlem
Maverick28 skrev:
* Kanon på upplätningsblixt
*
Det enda som just nu avhåller mig ifrån 300D är avsaknad av blixtexponeringskompensation.

Hur grejar du upplättning bra utan den funktionen?

Vid upplättning så måste man ju alltid kompensera ned. Jag blandar ofta blixtljus & befintligt ljus, då är det ett absolut måste att kunna kompensera.

Jag skulle gärna vilja ha ett svar på detta eftersom jag tagit upp detta i ett antal 300D-forum men aldrig fått nåt svar. Det enda svar jag fått är att Canons värstingblixt har exponeringskompensation, samt nån Sigmablixt. Har dock svårt att tänka mig att måsta pillra på blixten när jag ska kompensera, känns osmidigt.

Larsa
 

Maverick28

Aktiv medlem
Re: Re: Första intrycken av 300D

larsaz skrev:
Det enda som just nu avhåller mig ifrån 300D är avsaknad av blixtexponeringskompensation.

Hur grejar du upplättning bra utan den funktionen?


Kör med 550 blixten som har dne funktionen inbyggd i sig.
Men det jag har kört med under denna övningen så har jag bara dragit den rätt på..Utan problem.
Man får vara lite försiktig med att se vilken focuspunkt du väljer annars funkar det kanon..
 

Jeppe

Aktiv medlem
academic skrev:
Ja, vad innebär egentligen problemet med avsaknad av blixtljuskompensation????
Har du en blixt som saknar möjligheten att kompensera, ja då kör den på som vanligt och blixtbilderna blir just, blixtbilder. Istället för att bli bilder i befintligt ljus med upplättning i skuggorna.

Lite funderingar över upplevelserna..

Skärmen bör inte användas för att bedömma exponeringen. Använd istället histogrammet. Det visar ganska klart hur exponeringen ligger.

Naturligtvis räcker 2.5 fps.. Men knappast en buffert på 4 bilder..men det är ju mina erfarenheter.
 

FouFoto

Aktiv medlem
Jeppe skrev:


Skärmen bör inte användas för att bedömma exponeringen. Använd istället histogrammet. Det visar ganska klart hur exponeringen ligger.

Jag jämförde kamerans histogram med motsvarande i PS 7.0.

De var inte helt identiska. Speciellt inte lågdagrarna.

Jämförde med PS "bild --> nivåer".
 

Jeppe

Aktiv medlem
Min 10D visar ett likvärdigt histogram som det som PS 7.0 gör.

Detta är ganska naturligt då ett histogram är en direkt spegling av bilden där man har 0 till vänster (svart) och 255 (vitt) till höger. Staplen indikerar hur många pixlar som befinner sig i varje steg mellan 0 och 255. Alltså kan det inte skilja sig.

Däremot om du kör med en färgrymd i kameran och en annan färgrymd i PS så kommer resultatet att skilja, eftersom AdobeRGB innehåller en större färgrymd.

Titta nedan, där är den översta AdobeRGB och den nedre sRGB, bilden är samma, och eftersom jag fotograferar i AdobeRGB så stämmer den översta kurvan med vad min 10D visar, men inte den nedre, då detta är sRGB.
 

Bilagor

Jeppe

Aktiv medlem
jo.. lika...men inte samma. Tittar man på histogrammet över sRGB så ser man att det finns pixlar som saknar täckning (iom att histogrammet slutar före staplarna gör). Medans det i AdobeRGB-histogrammet slutar precis där histogrammet gör. Detta beror på den lite större färgrymden som AdobeRGB har.

Men man ska komma ihåg att för bildskärmsvisning så gäller sRGB och det gäller även att hålla rätt på olika fäårgprofiler.

Jag fotograferar allt i AdobeRGB, men konverterar till sRGB när jag lägger upp på webben och i datorn, eftersom färgerna blir "fel".

Däremot använder jag alltid AdobeRGB till tryck.

Nåväl.. Histogrammet är i huvudsak till för att se att exponeringen hamnat rätt. 18%, dvs normalexponering hittar vi i mitten. Fotograferar du en helt vit yta så kommer histogrammet att visa en stapel helt i mitten, dvs ca 18% grått. Man vill ju inte ha det vita grått, alltså kompenserar man med +1-2 steg, vilket gör att kameran exponerar det vita och placerar det där det hör hemma. Alltså i histogrammets högerkant. Precis som man gör med film.

Nu blev detta mer en utläggning om hur histogrammet och exponeringen fungerar än om 300D. Ledsen över det. Nu kan vi fortsätta diskutera 300D och känslan/erfarenheterna/osv.
 

FouFoto

Aktiv medlem
Du behöver inte vara ledsen Jesper. Tack för bra redogörelse före histogrammet.
En ovärderlig möjlighet tycker jag.
LCD är ju ganska liten och inte lätt att bedöma hur bilden är exponerad.

Histogram tillsammans med kamerans varning för överexponerade högdagrar är suverän.

En mindre revolution skulle jag beteckna dessa funktioner för.

Tänk vad bättre miljön blir när vi slipper framkalla dåligt exponerade bilder.....
 

hurtig

Aktiv medlem
Tack Jonas för fina bilder från Mantorp. Fortsätt gärna rapportera in dina erfarenheter av EOS 300D. Helt klart knivskarpa racingbilder du lyckats fånga.

Du verkar inte lida av problem med fokus och skärpa som en del gör gällande.
 

Maverick28

Aktiv medlem
hurtig skrev:


Du verkar inte lida av problem med fokus och skärpa som en del gör gällande.
nej inte alls mrn man får vara uppmärksam på vilken focuspunkt den ställer in på.

Samt att dte är ju till att lära sig med en ny kamera.. Det är en inkörningsperiod.
Var lite kritisk till blixten ett tag men jag tror det är mer en vanesak och att man kollar så att man inte slår den med en fokuspunkt inställd på en vit yta eller liknande.. Då funkar det rätt bra....
 

Sommer

Aktiv medlem
Ursäkta om jag tränger mig på här med en annan fråga om 300D.

Har haft den i ca 2 veckor nu och det funkar fint. Men det är lite att lära sig.
Det jag funderar lite över är att om man ställer in kameran på program "P" så måste man ställa in iso'n själv, vilket jag inte gillar. Den borde vara helt automatiskt och så man kan göra ändringar i programet om man vill. Eller så är det bara nått skumt med min kamera.
 

sagan

Avslutat medlemskap
ISO ska man kunna ställa in i läge "AUTO" vilket innebär att den varierar sig mellan 100 och 400 ISO...det ska fungera i alla programlägen.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Hm..jag var nog lite väl optimistisk...verkar som AUTO-ISO endast fungerar i autoprogramlägena..
 

Sommer

Aktiv medlem
Ja, det är mycket illa. Nåväl. Man får väl hoppas att dom fixar det snart så man kan tanka hem en uppdatering.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det skulle inte vara så dumt att ha ett programläge där man både valde bländare och slutartid, medans kameran valde ISO-talet.
 

Sommer

Aktiv medlem
Ja, man ska väl kanske inte säga för mycket då kameran är splitter ny och det lär nog komma uppdateringar som sagt som fixar ett och annat. Vore bra om dom kom snart dock. ;)
 
ANNONS