Annons

Hur skriver jag en faktura!??

Produkter
(logga in för att koppla)

pasi

Aktiv medlem
Om man ska sälja en bild tex. vad ska då ingå i fakturan!? hur skriver jag den.
Någon som har en mall eller nå.
skulle va bra att få lite tips.
 

mrsandin

Aktiv medlem
För att du skall kunna fakturera så måste du inneha F-skattsedel eller FA-skattsedel. Annars blir det lite problem för företaget du säljer till om dess revisor granskar fakturan.

En faktura ska innehålla följande:
-Kund & adress
-Fakturadatum & fakturanummer
-Betalningsvillkor tex. 30dagar netto
-Specifikation vad fakturan gäller
-Summa med momsspecifikation
-Dina adress och PG/BG konton

Slutligen skall du uppge om du har F eller FA-skatt.

En hel del att tänka på om det ska gå rätt till.. Men finns möjligheten och om du inte är så rädd om bildens copyright så går det ju att sälja under bordet med... hmm. så får man väl inte säga, nu blir man väl granskad av skattemyndigheten!
 

mrsandin

Aktiv medlem
Det är ju inte det lättaste att vara företagsam.. Lås en bok om att starta eget eller grundläggande företagsekonomi så blir de flesta begrepp lite klarare.. Ganska mycke att hålla reda på om man inte vill bråka med skattemyndigheterna och få en massa straffskatter för skattebrott
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Jag gick bara in till skattemyndigheten och bad om någa infoblad om att starta eget, jag gick hem med en hel del brochyrer i väskan. De var väldigt hjälpsamma.
 

Micke H

Aktiv medlem
Jag hittade mycket matnyttigt hos NUTEK, www.nutek.se
Där kan man även beställa hem information m.m...
När det gäller faktura så hittade jag en bra mall i BLF:s handbok för priser m.m...
Det är inte lätt med firma, men ganska roligt när man kommer in i det, lycka till!
 

Pingo

Aktiv medlem
F-skatt

Hmm, det måste blivit något missfårstånd här.

Som privatperson är du inte momspliktig. Du kan sälja en bild utan krav på F-skattesedel. Försäljning som härrör "hobbyverksamhet" är inte momspliktig. Börjar du dock sälja flera bilder så kan det nog uppfattas som näringsrörelse och då måste du skaffa F-skattesedel. Gränsen mellan näring och hobbyverksamhet, är ju förstås något flytande. Kontakta skattemyndigheten så hjälper de dig.

Det är inga problem för ett företag att köpa en bild av dig, om du saknar F-skattesedel. Däremot kan inte köparen kvitta någon moms vid köp av en privat person.

/Pingo
 

harabergsmannen

Aktiv medlem
jag kränger ganska regelbundet bilder till olika facktidningar och debiterar enligt blf:s prislista. Eftersom jag inte har F-skattsedel skriver jag bara "innehar A-skattsedel" på fakturan, och då räknas det som "anställningsliknande förhållande" vill jag minnas att det heter, dvs jag får lön där företaget redan dragit skatten. Men kolla för säkerhets skull med skattemyndigheten, det är inte säkert att det godkänns. Vem vet, jag kanske åker på världens restskattesmäll till nästa deklaration...
 

Pingo

Aktiv medlem
Inkomstuppgift

Får du någon inkomstuppgift från de företag du säljer bilder till?

Annars skall du införa uppgifterna i din självdeklaration, under "Inkomst av tjänst". (om allt skall gå rätt till)


/Pingo
 

raskolnikov

Aktiv medlem
Ingen som har en fakturamall

Kan vänligen någon skicka en länk till en fakturamall som man kan ladda ner och bara klicka i.
SNÄLLA!
 

Maverick

Aktiv medlem
Finns väl i officepaketet, fast på engelska tror jag. Men det beror kanske på om man har svenska eller engelsk version.

Mvh
Maverick
 

Vapo

Aktiv medlem
Re: Ingen som har en fakturamall

raskolnikov skrev:
Kan vänligen någon skicka en länk till en fakturamall som man kan ladda ner och bara klicka i.
SNÄLLA!
http://www.google.se + att du skriver ordet " fakturamall " kan vara värt att prova.

Tips: ta fram en faktura - vilken som helst (telefon, elräkning eller vad som helst) och titta på hur en sådan ser ut för att sedan anpassa en mall, eller helt enkelt göra en egen mall i Excel.

Jag hjälper en släktings företag med fakturering och jag gick tillväga som jag besrkiver här ovan. Svårare behöver det inte vara.
 

growingart.se

Aktiv medlem
Måste man ha faktura om man säljer bilden som privatperson? Är det fråga om enstaka försäljning till något företag så behöver de ingen snygg variant, eftersom jag antar att de är intresserad av underlag för sin redovisning. Annars är det inte så mycket arbete med att starta enskild näringsverksamhet, NUTEK har starta upp information samt man kan beställa hem broschyrer och avnjuta när man sitter på muggen. Att läsa alltså. Sedan startar man eget, går med förlust till att börja med men det drar man av mot sin tjänsteinkomst, och allt är frid och fröjd.
 

Aristofanes

Aktiv medlem
Det är inte så krångligt. Tänk bara på att det av fakturan ska framgå vad det är som du sålt, t.ex. fem bilder eller arton timmars mörkrumsarbete eller vad det nu är. Det kräver firmans revisorer.

Har du f-skatt, men det har du nog inte, ska du ange det. Du skall ange det debiterade beloppet utan moms och till sist lägga på momsen 25%.

Om du inte har f-skatt, dvs egen firma, skriver du lämpligen att du saknar f-skatt på fakturan. I så fall jämställs det hela med lön och firman gör skatteavdrag. Sedan skattar du som om det vore en vanlig arbetsgivare där du haft en kort anställning. Har du inte f-skatt ska du inte lägga på någon moms.

Det hela är egentligen mycket enklare än det låter som. Vi startade ett eget företag. Några timmars arbete, skattemyndigheten bjusder på en bra kurs och det blir enkelt med avdragen. Deklarationsblanketterna är självinstruerande.
 
ANNONS