Annons

Ny firmware på gång till Z1:an

Produkter
(logga in för att koppla)

embee

Medlem
Har hört rykten den senaste veckan om att en ny firmware för Z1:an har släppts i Japan. I Minolta talk på dpreview.com's forum har folk varit i kontakt med nationella Minolta kontor och fått veta att en europeisk firmware är på gång.

I den här tråden finns ett inlägg om vad som kan väntas av den nya firmwaren:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=6417717

En del kromatisk aberration korrektion och möjlighet att stänga av autofokus när man spelar in film.

Låter inte helt fel :)

/ Maria som trivs med sin Z1:a
 

Proximity

Ny medlem
NetonNet verkar ha tagit bort Z1'an. =( Men cyberphoto har däremot sänkt priset så det blir nog att jag köper där om jag ska köpa. Lika bra det kanske så man vet att man får bra support om nåt krånglar med kameran.

Sen undrar jag hur det brukar vara med digitalkameror. Brukar det vara gratis firmwareuppgraderingar eller får man lov att lämna in kameran och hur mycket kan det tänkas kosta? Och om man väntar ett tag efter att firmwaren kommit, kommer då de Z1'or som säljs att ha den nya firmwaren? (Ifall man nu måste betala för att uppgradera)

Någon som har ett tips på en passande väska till kameran som även har plats för ZCW-100 om man skulle köpa till den senare? Gärna en LowePro.

/Fredrik
 

prs

Aktiv medlem
Proximity skrev:

Sen undrar jag hur det brukar vara med digitalkameror. Brukar det vara gratis firmwareuppgraderingar eller får man lov att lämna in kameran och hur mycket kan det tänkas kosta? Och om man väntar ett tag efter att firmwaren kommit, kommer då de Z1'or som säljs att ha den nya firmwaren? (Ifall man nu måste betala för att uppgradera)
Till A1:an är det i a f så att man laddar ner det och lägger över på CF-kortet och pluggar in i kameran
 

KGS

Aktiv medlem
Proximity skrev:
Brukar det vara gratis firmwareuppgraderingar
Småuppgraderingar brukar vara gratis, när Minolta gjorde en radikaluppdatering av Firmwaren till Dimage 7 tog man betalt för den, men då blev det å andra sidan som en helt ny kamera... Värt varenda spänn m a o.

Man bör väl kunna kräva att kameran man köper ska vara uppgraderad med senaste firmware om den är tillverkad efter releasen vill säga, den kan ha legat på lager eller på en atlantångare just när firmwaren släpptes.

Att uppgradera firmware är en enkel o snabb process så det är inget du behöver oroa dej för.
 

benkebly

Medlem
vart kan man hitta dessa eventuella firmwareuppgraderingar? har köpt en z1. har aldrig haft nån digitalkamera förut så jag har ingenting att jämföra med, men jag kan säga att autofocusen funkar dåligt vid minsta lilla mörker. blåsticken som alltid blir och mycket när man tar med den vita himlen är ju inte alls roligt! ...men annars är jag lite småkär i min nya lilla vänn...
 

Proximity

Ny medlem
Läste på något annat forum att de i japan redan har ny firmware. Denna borde ju komma till europa också tycker man men man vet ju aldrig, europa är förmodligen lite lägre prioritet än asien. =(
 

KGS

Aktiv medlem
Det kan ju vara så att den eventuella uppgraderingen fixar någon bugg i just den japanska versionen, en felaktig meny eller nåt...
 

Proximity

Ny medlem
Som jag fattade det så fixade den till några av de allvarligaste "felen" som användare klagat på. Fast det är ju andrahandsinformation så man vet ju aldrig.
 
ANNONS