Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panik fråga om 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

corax

Medlem
Använder min 10D professionellt och har nu levererat tiffar till 2 kunder. Men de kan inte montera eller använda dem i Quark när de gör layouten till tidningen. Något blir knas. Vad kan det bero på?

MvH
D.Holking
 

Jeppe

Aktiv medlem
Du har alltså tagit bilden i RAW och sedan konverterat till 8-bitars tif ?

De kör med största sannolikhet med Mac på tidningen, vilket gör att du bör spara om den i PS som en tiff för macintosh och ingen komprimering.
Så tror jag det är..
 

corax

Medlem
Låter vettigt iof, men de borde kunna montera den ändå. Jag spar för övrigt ner i maxformat 16 bitar, vet inte om det kan strula till det.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det kan det nog. Leverera 8-bitarsfiler, det finns ingen poäng med något annat.
 

Apell

Aktiv medlem
Japp! 16-bitar kan strula till det rejält! Har också gjort den missen. Men kan de inte göra om den själva i Photoshop? ;)

8 borde funka.

/Henke =)
 

corax

Medlem
Tja Henke, Wie gehts!

Jo det kan de som var göra. Jag fick panik och trodde det var mycket värre. Det är numera löst.
:)

Undrar varför det blir så här. Jag vart så glad att jag kunde skicka dem i 16 bitar vilket ju är maxkvalitet, men tydligen är det inte bra.

Tack för snabba svar alla!

/D
 

Apell

Aktiv medlem
Tja Daniel ;)

Jag tror helt enkelt att det är layoutprogrammen som inte pallar med det. Har för mig att min Quark 4 passport sa nej direkt, men nu har man ju version 6 =)

Ska kolla om den vill vara med på det... monterade bilden i alla fall men om det blir tryckt vete fasen *asgarv*

/Henke
 

Tobias Lindberg

Aktiv medlem
Antar att det rör sig om 8 bitar per färgkanal, det finns ingen större anledning att använda sig av mer än så för att spara ner färdigbehandlade bilder där ljus, färger etc är korrigerade.
 
ANNONS