Annons

"startpaket" till 10d?

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hallå allihopa.

Jag har i princip bestämt mig för att skaffa mig en 10d i höst och har lite drygt 25 000 att spendera på den.

Vad ska jag köpa för "basgrejjer" till att börja med?

Dvs objektiv? minne?

Det jag gör MEST med kameran är att fota dragracing, men fotar även allt möjligt annat. Vill kunna leka lite med tex vidvinkel och kanske fisheye?

nå? tipps på ett bra "startpaket"? ni behöver inte räkna in så mycket minne utan det kommer eftersom.
 

RolandM

Aktiv medlem
Minneskort av rejäl storlek, en dator att bearbeta bilderna med, en USB-kortläsare till datorn. E-TTL blixt t ex Sigma EF 500 Super DG, optik från 15-300 mm, uppdelat 2-3 olika linser. gärna ett 50 mm 1.8 fast som komplement. En väska tt förvar alltihop i. EN plastpåse att stoppa inkameran i när det regnar. Ett extra batteri.

Ungefär sådär ser det jag har till 300D ut.
 

sukram

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Minneskort av rejäl storlek, en dator att bearbeta bilderna med, en USB-kortläsare till datorn. E-TTL blixt t ex Sigma EF 500 Super DG, optik från 15-300 mm, uppdelat 2-3 olika linser. gärna ett 50 mm 1.8 fast som komplement. En väska tt förvar alltihop i. EN plastpåse att stoppa inkameran i när det regnar. Ett extra batteri.

Ungefär sådär ser det jag har till 300D ut.
skulle vara skoj med lite mer pricist svar? dator? tror jag knappast ryms i denna budget.. det kommer också..fast i vår.

förslag på objektiv?

min huvudgrej är alltså VAD räcker 25 000 till?
jag förstår att jag ska ha en massa olika grejjer.. men dessa "massa grejjer" ryms oftast inom just 25 000 kanske? annars får du gärna berätta hur?
 

homeless clubkid

Aktiv medlem
För 25 papp kommer du tyvärr inte så långt :/

Men om jag var du skulle jag införskaffa.

10D - 14000 :-
Nya Canon EF 17-40/4l USM 9000 :-
Sandisk 1 g (gärna ultra 1 eller 2 versionen) 4000 :-

Om du sedan har pengar över så komplettera med t.ex en 550ex eller någon billigare variant. Ett porträttobjektiv kan också vara bra att ha och där rekomderar jag 50 mm/1.8

Tänk på att 10D ger en brännvidsförläggning med 1.6 så 17 - 40 motsvarar inte 17-40 mm utan snarare 30 - 60 ungefär.

Lycka till
 

sukram

Aktiv medlem
Jesper skrev:
För 25 papp kommer du tyvärr inte så långt :/

Men om jag var du skulle jag införskaffa.

10D - 14000 :-
Nya Canon EF 17-40/4l USM 9000 :-
Sandisk 1 g (gärna ultra 1 eller 2 versionen) 4000 :-

Om du sedan har pengar över så komplettera med t.ex en 550ex eller någon billigare variant. Ett porträttobjektiv kan också vara bra att ha och där rekomderar jag 50 mm/1.8

Tänk på att 10D ger en brännvidsförläggning med 1.6 så 17 - 40 motsvarar inte 17-40 mm utan snarare 30 - 60 ungefär.

Lycka till
Det där objektivet som kostar 9000.. finns det billigare alternativ? jag har aldrig ägt systemkamera så jag har inte så mycket erfarenhet av sånt. Är det där ett "superduperobjektiv" eller? behöver jag ett sånt?
du kan ju se vilken typ av bilder jag tar på http://www.mek.nu

1 gigs scandisk köper jagnog inte.. tror mer på ett par 512or eller något, vill inte förlita mig på ETT kort =)

vart hittar du 10d för 14000förresten? i sverige?
 

RolandM

Aktiv medlem
sukram skrev:
skulle vara skoj med lite mer pricist svar? dator? tror jag knappast ryms i denna budget.. det kommer också..fast i vår.

förslag på objektiv?

min huvudgrej är alltså VAD räcker 25 000 till?
jag förstår att jag ska ha en massa olika grejjer.. men dessa "massa grejjer" ryms oftast inom just 25 000 kanske? annars får du gärna berätta hur?
Kamera EOS 10D: 15'
Lins 15-30/17-35: 4-6'
Lins 50/1.8: 1-2'
Lins 28-70: 4-5'
Lins 70-200/300: 5'
Blixten: 2-3'
Minne: 512M 1-2'
USB läsare: hundralappar
Plastpåse. någon krona


www.cyberfoto.se
www.scandinavianphoto.se

Bättre så? Bara att välja från meny?
 

sukram

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Kamera EOS 10D: 15'
Lins 15-30/17-35: 4-6'
Lins 50/1.8: 1-2'
Lins 28-70: 4-5'
Lins 70-200/300: 5'
Blixten: 2-3'
Minne: 512M 1-2'
USB läsare: hundralappar
Plastpåse. någon krona


www.cyberfoto.se
www.scandinavianphoto.se

Bättre så? Bara att välja från meny?
sorry, jag är bara inte helt inne på alla dessa 70-200/300 osv osv.. så jag tänkte det vore sknöt att se priserna direkt. Men nåja, jag hittar säkert.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
sukram skrev:
Det där objektivet som kostar 9000.. finns det billigare alternativ? jag har aldrig ägt systemkamera så jag har inte så mycket erfarenhet av sånt. Är det där ett "superduperobjektiv" eller? behöver jag ett sånt?
du kan ju se vilken typ av bilder jag tar på http://www.mek.nu

Ju bättre glas, desto bättre förutsättningar för bra bilder. Få zoomar är riktigt bra (jämfört med fasta brännvidder), nästan inga billiga zoomar är bra...
Varför lägga ut 15 lappar på ett kamerahus och sedan i värsta fall göra om den till vad som skulle kunan åstadkommas med en semikompakt?

Se det som investeringar inför framtiden. Försök prioritera det viktigaste objektivet nu och budgetera för kommande framtida köp.


Överväg också att köpa begagnat.
 
Senast ändrad:

sukram

Aktiv medlem
Johan Okker skrev:

Varför lägga ut 15 lappar på ett kamerahus och sedan i värsta fall göra om den till vad som skulle kunan åstadkommas med en semikompakt?

Se det som investeringar inför framtiden. Försök prioritera det viktigaste objektivet nu och budgetera för kommande framtida köp.
Varför jag lägger 15 på ett kamerahus är just för att jag ska kunna ha det ett tag, och utvecklas som fotograf med det, känns som om jag köper detta kommer jag förhoppningsvis kunna köra med det huset ett tag, men det innebär inte att jag har råd med några jättedyra objektiv till =) Ska som sagt "bygga på kameran" eftersom, det jag är ute efter nu är just "starten". Och det är kanske som du säger bäst att skaffa ett riktigt bra "grundobjektiv"?

Hur är det med att köpa begagnat? marknade är väl rätt stor eftersom man kan använda objektiven från dom analoga?
 

Johan Okker

Aktiv medlem
sukram skrev:
Varför jag lägger 15 på ett kamerahus är just för att jag ska kunna ha det ett tag, och utvecklas som fotograf med det, känns som om jag köper detta kommer jag förhoppningsvis kunna köra med det huset ett tag, men det innebär inte att jag har råd med några jättedyra objektiv till =) Ska som sagt "bygga på kameran" eftersom, det jag är ute efter nu är just "starten". Och det är kanske som du säger bäst att skaffa ett riktigt bra "grundobjektiv"?

Hur är det med att köpa begagnat? marknade är väl rätt stor eftersom man kan använda objektiven från dom analoga?
Det är bra att du har det genomtänkt så att du köper ett bra grundhus att bygga vidare från, samtidigt är det ju också så att en bra motor inte kommer till sin rätt om inte de andra komponenterna är av samma kaliber.

Jag skulle råda dig att köpa så bra optik du har råd med från början. Läs in dig på så många tester du kan, titta på testbilder etc.

Canon är inte mitt märke, men det är väl vanliga EF-gluggar till D10:an och då är det ju inga problem och det borde precis som till Nikon finnas en hel del på begmarknaden.

Du kanske ska titta efter en begagnad Canon 16-35 f2,8 (vet inte hur ny den gluggen är, men brännvidden verkar idealisk för den digitala världen och ljusstyrkan borgar gott). Men nypriset är ju därefter.
 
Senast ändrad:

Walle

Aktiv medlem
Om du vill leka med vidvinkel så rekommenderar jag brännvidd 15mm eller kortare (Sigma har precis släppt en 12-24mm zoom). Med ett 15-millimeters objektiv så får du ett utsnitt som motsvarar 24 millimeter på en fullframe-sensor/film. 12mm motsvarar drygt 19mm. Fisheye är nog inte att tänka på. Skulle tro att ett fisheye beters sig som en "vanlig" vidvinkel med extrem distorsion på EOS 10D, på grund av FOV-croppen (brännviddsförlängning).

Angående blixt så rekomenderar jag INTE 550EX utan då hellre 420EX. Detta på grund av att 550EX ej har hjäpbelysning för 7 autofokuspunkter, utan bara för 5. Givetvis kan man ju köra pirat om man känner för det.

Kan varmt rekkomendera att köpa vertikalgrepp till den. Dels för att kameran blir betydligt skönare att hålla i, dels för att man får en vertikalavtryckare och inmatningsratt, och dels för att man får plats med dubbla ackar i vertikalgreppet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
"Köpa ett bra hus för att bygga vidare...."

Du har ett problem. När du har byggt vidare (man blir nog aldrig färdig) så är ditt hus omodernt och optiken fortfarande av budgetklass.

Vänd på det! skaffa bra optik och minst en bra blixt, hellst beg. pga pris. Samtidigt så skaffar du dig ett beg. billigt analogt hus (det finns en uppsjö prutbara hus i dagens digitala hysteri).

När du sedan har den optik du är intresserad av så köper du ett bra digitalt hus.

Om du nu anser att film kommer att bli för dyrt lägg då hellre pengarna på en 300D med bättre optik.

Mvh Erik
 

Joker

Aktiv medlem
Markus - jag tror att du redan har fått ett bra svar på din fråga som du bör fånga upp innan du drunknar i olika idéer om vad du borde gör istället för vad du vill göra.

-10D - 14000 :-
-Nya Canon EF 17-40/4l USM 9000 :-
-Sandisk 1 g (gärna ultra 1 eller 2 versionen) 4000 :-

Detta matchar de behov du pekar på genom att referera till din vävplats.
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
För mitt bilfotograferande använder jag brännvidder runt 135. (en 70-200 zoom)
Normaloptik skulle jag välja tamrom 28-75 xr di
Om pengarna räcker så kan det vara skoj med en 15mm fisheye som med hjälp av lite datorbehandling ger raktecknande bilder, eller med lite eftertanke ger bra bilder utan behandling.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Joker skrev:
Markus - jag tror att du redan har fått ett bra svar på din fråga som du bör fånga upp innan du drunknar i olika idéer om vad du borde gör istället för vad du vill göra.

-10D - 14000 :-
-Nya Canon EF 17-40/4l USM 9000 :-
-Sandisk 1 g (gärna ultra 1 eller 2 versionen) 4000 :-

Detta matchar de behov du pekar på genom att referera till din vävplats.
Vill bara tillägga att ovanstående kit är svårt att överträffa, för de pengarna. Zoomen är det bästa som går att få för de pengarna, dessutom kompakt och lagom för motorsportfoto. Se upp lite med minnet kanske. Ett par 512:eek:r räcker långt och kostar hälften.

Några bilder tagna med 10D+70-200/4L här.
 

tiger656

Aktiv medlem
Jag hade i dagsläget köpt ett 10D hus, beg canon ef70-200 f4.0, 1 el. 2x512 mb vanliga cf kort samt något beg canon ef28-105 eller 135 zoom.
10D = 15000
beg70-200 = ca 6000
beg28-105/135 = ca 2000-5000
Minne 1200-2400

totalt ca 24200-28400

eller varför inte en 300D
300D + paketobjektivet(18-55) = 11500
512 mb minne = 1200
Sigma ex 50-500 = 12500
totalt ca 25200


Jag har ett 50-500 sigma på min 10D och trivs som bara den, dessutom blir man stark i armarna efter ett tag av vikten.
Lycka till.
/Stefan
 

Howzer

Aktiv medlem
sukram skrev:
dator? tror jag knappast ryms i denna budget.. det kommer också..fast i vår.
Ingen dator...? Köpa digitalkamera utan att ha en dator är nog ingen höjdare! Jag skulle nog börja med dator och vänta med kameran...

// Thomas
 

tiger656

Aktiv medlem
eller variant 3:
300D + paketobjektiv 18-55
512 mb minne
beg ef 70-200 f4 + telekonverter 1,4x eller 2x
sigma blixt 500 dg super eller canon speedlite 420 ex
Detta borde väl landa under 25000 med lite tur.
/stefan
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag kör med ett 17-40 och ett 28-135 till min 10D + en 550EX... det räcker väldigt långt. 28-135 är fårvånandsvärt skarp med tanke på priset (5-6´) och att det inte är ett "L"-optik. Visst är 17-40 skarpare, inget snack om den saken, men 28-135 är riktigt bra...

Dock längtar jag oerhört efter en telezoom, typ 70-210/2,8. tror man tar fler kort i det läget än vad man tror... (kanske inte om man bara fotar inomhus =o)

Överväg noga om du inte ska ha en 300D istället om du har en stram budget. Du får ju samma upplösning på bilderna.

lycka till! //Peter
 
ANNONS