Annons

canon 300d - ny "firmware"

Produkter
(logga in för att koppla)

Smajly

Aktiv medlem
Hmmm, det var inga direkt intressanta fixar i den.
--------------------------------------
1: It increases the reliability of RemoteCapture application when the camera is used.
2: It increases the reliability of operations when used on Windows XP and Mac OS X with [PTP] selected in [Communication].
--------------------------------------
 

Linmajon

Aktiv medlem
Canon kan ha fixat alla möjliga buggar utan att man säger det. Jag kan svära på att AF i min 10D blev träffsäkrare efter uppgradering.
 

FouFoto

Aktiv medlem
Jag följde instruktionerna (ladda direkt till kameran).
Tyvärr hittade inte "uploadFirmware.exe" min kamera.
Trots av/på både på kameran och pc.
(även formatering av cf-kortet)
 

Thomas Höglund

Aktiv medlem
Martin!

Har du vart i kontakt med Canon angående fokuseringsproblemen? Tänkte om det var något mjukvarumässigt som kommer att åtgärdas i kommande Firmware?

/Thomas
 

Cederbom

Aktiv medlem
Nej, jag har inte varit i kontakt med Canon själv, inte än. Jag har valt att kontakta min leverantör eftersom dom har lite bättre kontakter upp i systemet. Det var i slutet av veckan, så jag har inte hört något än.

Jag kommer nog att posta eventuella svar i forumet om fokusproblem med 300D, så fort jag får svar på mina frågor.
 

Thomas Höglund

Aktiv medlem
Kanonbra! Jag har ju som sagt samma problem med min 300D (vad gäller originalobjektivet i alla fall).

Jag har påtalat detta för "min" butik och rådet jag fick var att byta objektiv. Han ville inte säga något rakt ut, men det verkade som om fler kunder hade haft problemet och bytt optik och därefter varit nöjda...

Jag påtalade även att jag som helhet är lite missnöjd med bilderna i jämförelse med min gamla Olympus, vilket han kunde förstå då tydligen Olympus hade en "oförskämt bra" optik på Camedia-modellerna (i detta fallet en C-2020).

Hursomhelst kanske ett objektivbyte gör susen med tanke på ljuskänslighet, skärpa och fokuseringsproblematiken?

/Thomas
 

Cederbom

Aktiv medlem
Funkade inte...

Hejsan igen!
Det här blir lite off topic, men jag kör ändå.

Jag var nere och bytte objektiv bara nån dag efteråt, just med tanke på fokusproblemen. Det hjälpte emellertid inte... Antingen hade jag extrem otur eller så ligger det i mitt hus (alt. alla objektiv). Som sagt, när jag vet mer återkommer jag... Tråkigt att du har samma bekymmer!
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Alfons2 skrev:
Jag följde instruktionerna (ladda direkt till kameran).
Tyvärr hittade inte "uploadFirmware.exe" min kamera.
Trots av/på både på kameran och pc.
(även formatering av cf-kortet)
Märkligt! Jag följde exakt instruktionerna, fungerade perfekt.
 

JalleS

Aktiv medlem
Det finns en tråd på dpreview.com

där ett fåtal personer har haft problem med uppgraderingen. Problemet har varit att få kameran att känna igen att uppgraderingen fanns på CF-kortet. När väl kameran kände igen uppgradering så har allting fungerat men det var strul att få igång det hela.

Jag själv hade lite problem och fick slå av/på kameran ett par gånger innan det gick igång.

--jalle


Bengt-Arne skrev:
Märkligt! Jag följde exakt instruktionerna, fungerade perfekt.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Motivprogrammen på 300d.

En grej som jag hoppas det kommer en uppdatering på: I motiv programmen, fram för allt vid sport fotografering kunna välja isovärde själv. Plåtar man t.ex på ett bilrally vill man gärna kunna välja ett högre isovärde. För närvarande låst vid iso 400.
Vad säger ni?
 

JalleS

Aktiv medlem
Skulle bedöma det som osannolikt.

Om du vill bestämma själv så har du ju den "kreativa zonen" och Canon verkar ha en filosofi bakom motivprogrammen och det är just att du inte kan göra så mycket själv.

Enda eventuella nackdelen är då kanske att du inte kan välja AI Servo som AF-mode utan alltid är tvingad till AI Focus.

--jalle

Bengt-Arne skrev:
En grej som jag hoppas det kommer en uppdatering på: I motiv programmen, fram för allt vid sport fotografering kunna välja isovärde själv. Plåtar man t.ex på ett bilrally vill man gärna kunna välja ett högre isovärde. För närvarande låst vid iso 400.
Vad säger ni?
 
ANNONS