Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd, mellanformat mätsökare

Produkter
(logga in för att koppla)

oet

Aktiv medlem
Har planer på att köpa en mellanformatskamera av mätsökartyp och tänkta kolla om ni har några tips att komma med.

Har väl främst spanat på Fujifilm GSW690III och Mamiya 7 och då verkar ju Fujin vara snäppet billigare.
Mamiyan kan ju å andra sidan byta objektiv men det kommer jag nog inte göra så ofta ändå.

Är jag på rätt spår eller ska jag satsa på nån helt annan modell

Pris 5000-8000kr
 

Makten

Aktiv medlem
Tänk på att Fujikamerorna är helt GROTESKT stora. De ser små ut på bild, men när man har en framför sig blir man nästan full i skratt.
Sen skulle jag personligen inte vilja ha en sådan kamera med såpass mycket vidvinkel utan möjlighet till objektivbyte, men det är ju en smaksak.

Mätsökarkameror är trevligt, men jag har aldrig lyckats hitta någon som är perfekt kalibrerad, oavsett pris. Och det inbegriper 4 Leicor, en Fuji och en Voigtländer. Vill du ha en ganska liten och lätt kamera så är ju även en gammal Bladare med normalobjektiv och schaktsökare rätt så liten och kompakt.

Edit: Förresten skulle jag själv gärna ha en Bronica RF645, men den har ju mindre format. Dock verkar den skitbra och är rätt överkomlig, samt behändig.

http://camerapedia.wikia.com/wiki/Bronica_RF645
 

hurf

Aktiv medlem
Vad ska du ha kameran till?

Jag har nyligen införskaffat mig en Bronica RF645 (som Martin skriver om). Jag tycker verkligen om kameran. Den ger mellanformat i liten förpackning. 65mm-objektivet (som är det enda jag har) tycks vara mycket trevligt.

Den är relativt lätt att promenera runt med (Inte lika lätt som min Pentax MX men lättare än Pentax 67II), och känns robust.

En nackdel för mig är att jag har svårt att ställa fokus snabbt med den. Det är nog jag som inte kommit in i det där med mätsökare ännu. Tror inte det har med kameran att göra.

Vad gäller de kameror du nämner själv så har jag ingen erfarenhet av dem annat än att jag sett mycket fina bilder tagna med dem i mellanformatsgruppen på flickr.
 

oet

Aktiv medlem
Vad ska du ha kameran till?

Jag har nyligen införskaffat mig en Bronica RF645 (som Martin skriver om). Jag tycker verkligen om kameran. Den ger mellanformat i liten förpackning. 65mm-objektivet (som är det enda jag har) tycks vara mycket trevligt.

Den är relativt lätt att promenera runt med (Inte lika lätt som min Pentax MX men lättare än Pentax 67II), och känns robust.

En nackdel för mig är att jag har svårt att ställa fokus snabbt med den. Det är nog jag som inte kommit in i det där med mätsökare ännu. Tror inte det har med kameran att göra.

Vad gäller de kameror du nämner själv så har jag ingen erfarenhet av dem annat än att jag sett mycket fina bilder tagna med dem i mellanformatsgruppen på flickr.
Jag kommer använda den till allmänt fotograferande allt ifrån natur till arkitektur och människor.
Har haft en Mamiya 645 tidigare och tycker att det är för liten skillnad mot vanlig 135-film storleksmässigt på negativen för att vara värt att byta upp.
Använder för tillfället en Kiev 60 tillsammans Arsat 30mm F3.5 och det är en ganska rejäl och tung klump att bära omkring på så jag tror inte jag skulle störa mig så mycket på just kamerastorleken.
 

PMD

Aktiv medlem
Zeiss Ikon Super Ikonta är trevlig och kompakt, men inte så modern. Saknar ljusmätare, men har mätsökare. Det är en bälgkamera så den blir rätt så platt när man fäller ihop den.
 

hurf

Aktiv medlem
Zeiss Ikon Super Ikonta är trevlig och kompakt, men inte så modern. Saknar ljusmätare, men har mätsökare. Det är en bälgkamera så den blir rätt så platt när man fäller ihop den.
Jag har en Zeiss Ikon Super Ikonta IV som har ljusmätare (selen(?), ej batterikrävande). Den tycks fungera bra. Håller med om både trevlighet och kompakthet.
 

emjo

Aktiv medlem
Har en GW690 och medan det, i och för sig, är trevligt med de stooora negativen blir det ju bara 8 per rulle. Hade jag valt idag skulle 6x7 vara ett klart alternativ. Mamiya 7 har ju bara fått lovord - fast den är ju dyrare.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Mamiya 6 är väl en av de mest kompakta. Objektivet går att fälla in vilket det inte går på Mamiya 7.
Riktigt bra optik dessutom.
 

styret

Aktiv medlem
Medan jag pluggade hade jag en Mamiya 7 eller det var skolans men jag la beslag på den under ett år då¨ingen annan var intresserad av analogt mellanformat.

Jag älskade den. Inte allt för stor och smidigt handhavande. Den dras ju upp med en vanlig enkel matararm som på en gammal systemkamera.Bländarringen sitter lättillgängligt på objektivet och den har alvautomatiskt läge i bländarförval som funkade riktigt bra för mig.

Och 6x7 är ju så snyggt! För mig personligen är formaten 6x7 eller 6x6 en stor del till att välja mellanformat. Därför går 645 helbort för mig.

Den var betydligt mycket enklare att ha med än mina nuvarande Mamiya tlr.
Nackdelar. Jag har för mig att det var ett litet paralaxfel men det är några år och kameror sen så jag kan ha blandat ihop det med någon annan. Filmen går igenom så fort när det känns som att man matar igenom 135-film... ;)
 

Jottas

Aktiv medlem
Jag kan varmt rekommendera Fuji GSW690III. Mycket smidig även fast den är stor. Hade en och ångrar att jag sålde den till förmån för utbytbar optik och hasselblad. Min favorit-brännvidd är 28 till småbild så den passade bra för mig iaf. Vattenpasset ovanför sökaren är mycket användbart och jag tycker att kameran var mycket snabb att jobba med och man kan ta snapshots med den och långa exponeringar på stativ. Det tar ett tag att vänja sig vid att det är dubbelslag på uppdraget, men det är en vanesak.

Gillar du hyffsat moderat vidvinkel så är den mycket för pengarna, mycket fin optik.
 
ANNONS