Annons

objektivfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)

Freiz

Ny medlem
Kan någon förklara vad en fast brännvidd innebär (50 mm)? Vill köpa ett nytt objektiv till min Minolta Dynax 4 har ett 28-80 och ett 80-300 men jag vill ha ett obektiv man kan ta bra närbilder med på tex blommor men även mina barn det kanske inte funkar? vill någon förklara samt ev ge tips om ett bra objektiv? tacksam för svar
 

mganga

Aktiv medlem
Ja barn kan ju vara ganska små... :)

Det jag tror, det skriver jag nu. Ett fast objektiv har bara en brännvidd, dvs du kan inte zooma. Ett billigt fast objektiv skulle jag tro oftast har bättre optisk prestanda och bättre ljusstyrka än en billig zoom där samma brännvidd återfinns.

Närbilder på blommor... hur nära vill du komma, eller hur mycket blomma vill du ha på bilden? Ju längre brännvidd med ju kortare närgräns är mitt tips.
 

janc

Aktiv medlem
En fast optik (t.ex 50mm) har oftast betydligt bättre ljusstyrka (1,2 - 1,8) än en zoom som omfattar samma brännvidd. Ingen dum ide om du vill fotografera barn i befintligt ljus....

Ett normalobjektiv (ca 50mm) fungerar bra för
närbildsfotografering med mellanringar eller bälg. Du får ofta mycket objektiv för pengarna om du väljer ett sådant.
 

SunKi

Aktiv medlem
Eller så kan man satsa på ett 50mm med macrofunktion... Sigmas 50/2,8 med 1:1 är väldigt prisvärd och skarp..

Nackdelen har du ju då när du ska ta macrobilder, att du har ett kortare arbetsavstånd till det du ska fota.. fördelen är ju att du har en 50mm-glugg..

Beror ju som sagt mest på hur du hade tänkt att fota ;)
 
ANNONS