Annons

val av kamera, Beg Minolta 7I eller ny Z1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Hejsan.
Har funderat länge och väl på en ny kamera, har en Sony DSC-P5 i dag,men har fotat med den ett tag nu och vill ha en lite bättre kamera,
Funderat på Minolta Z1 eller om jag skall köpa en beg Minolta 7i har hittat en för 5.500:- och en ny Z1 kostar runt 4300:-

Eller finns det någon bättre kamera ?
 

.Z.

Aktiv medlem
En beg. 7i för 5500 är helt klart mycket kamera för pengarna. Fördelen med Z1 är snabbare AF men där slutar också fördelarna.

Du får en mycket bättre bildkvalite med 7i, den brusar en del men efter brusreducering med Neat Image så får du mycket bra bilder. Jag har gjort mycket fina kopior i A4-format som faktiskt blivit mycket bättre än vad jag trodde när jag köpte kameran.

Ska man nämna något negativt om 7i så är det helt klart autofokusen som är seg samt lite osäker ibland, den är dock bland de bättre om man jämför med andra liknande digitalkameror av samma årsmodell.

Mig veterligt så är då bara Sony 717 bättre i AF, den kan kanske annars vara ett annat alternativ. Den nackdel jag kan se med den är Sonys Memorystick samt att den inte har lika bra vidvinkel, för övrigt så brusar den mindre.

Larsa
 
ANNONS