Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lättviktare

Produkter
(logga in för att koppla)

oet

Aktiv medlem
Kan påminna om att projektet avslutas om två dagar.
Jag la själv en "beställning" på både 90 och 65mm kameran igår.
 

Christian Schmidt

Aktiv medlem
Kan påminna om att projektet avslutas om två dagar.
Jag la själv en "beställning" på både 90 och 65mm kameran igår.
En fråga till er som kan storformat: Jag har funderat på att skaffa en enkel storformatare (typ 4x5) som komplement (och kontrast) till min D700. Jag har erfarenhet av analogt sv/v men endast i småbildsformatet så min fråga till er är vad ni anser om den aktuella kameran. För- och nackdelar jämfört med exempelvis en gammal Graflex eller liknande. Hur svårt är det att hitta lämpligt objektiv till bra pris? Vilken kvalitet kan man räkna med? Enkelhet?
Jag kan mycket om foto men betrakta mig som komplett nybörjare när det gäller allt annat än småbild.
 

pgmj

Aktiv medlem
Sent svar till sista posten. Jag tycker att poängen med storformat till stor del är möjligheterna till förställning av objektiv och bakstycke, och det tappar man helt med en "fast" kamera. Sedan kan det ändå vara kul att leka med storformat oavsett kameratyp, men du lär dig massor av att ha en kamera med förställningsmöjligheter och en bra mattskiva. Bara att titta i mattskivan på en 4x5" är en upplevelse!

Jag hade en Chamonix 045N-1 och 90/150/210mm objektiv. Använde 150mm i särklass mest, rekommenderar det att börja med.

http://www.chamonixviewcamera.com/45.html
 
ANNONS