Annons

Hjälp med kärvande avtryckare Rolleiflex

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddenacka

Aktiv medlem
Hej
Först och främst får jag be om ursäkt då jag inte lyckas lista ut vilken modell det hör är. Antar att den är innan kriget pga lensen är från jena?
Allt fungerar fint nu efter jag rengjort den förutom att avtryckaren skruvar sig och fastnar när man fotar.
Jag har gjort rent med bensin och blev hjälpligt bättre.
Det verkar som om den skall vara i en skåra som nu är sliten.
Har inte vågat öppna den än.
Vad tror ni går det att lösa? Är grymt irriterande när den fastnar och man får skruva lite på den för att få det att gå ut igen.

Mvh
Fredrik




 

J. Patric

Aktiv medlem
Det kan vara att avtryckaren är lite stukad. Om du sätter avtryckarlåset på plats och använder trådutlösare, kärvar den fortfarande då eller går det bättre?

Kameran är tillverkad någon gång mellan oktober 1949 till maj 1951. Objektiv från Carl Zeiss Jena i Östtyskland kunde fortfarande köpas in på den tiden. Det var lite av en fördel, eftersom östtyskarna förbättrat Tessaren 1947, ett par år innan västtyska Zeiss uppgraderade sin version.
 

Freddenacka

Aktiv medlem
Det kan vara att avtryckaren är lite stukad. Om du sätter avtryckarlåset på plats och använder trådutlösare, kärvar den fortfarande då eller går det bättre?
Hej
Med trådutllsare så fungerar det fint. Ska testa att låsa den med armen som du skrev.
Kommer använda den med trådutllsare i värsta fall men vore roligt att få till denna så den blir helt bra då det lätt är min bästa tlr :(
 

Smw

Aktiv medlem
Hej
Med trådutllsare så fungerar det fint. Ska testa att låsa den med armen som du skrev.
Kommer använda den med trådutllsare i värsta fall men vore roligt att få till denna så den blir helt bra då det lätt är min bästa tlr :(
Hej !

Pröva med lite symaskinsolja el dyl, ej matolja eller motorolja.
Obs lite, typ ta på en tops och gnid dit lite

Prova om det blir bättre.

Nästa steg blir att öppna och fixa, troligtvis sitter skruvar under
klädseln på objektivplattan.

///MW
 

Freddenacka

Aktiv medlem
Hej !

Pröva med lite symaskinsolja el dyl, ej matolja eller motorolja.
Obs lite, typ ta på en tops och gnid dit lite

Prova om det blir bättre.

Nästa steg blir att öppna och fixa, troligtvis sitter skruvar under
klädseln på objektivplattan.

///MW
Hej
Har testat att göra rent och smörja försiktigt men det hjälper inte. Frågan är om den ska låsa sig om knappen vrider sig eller om en inte ska vrida sig så lätt?
 

Smw

Aktiv medlem
Hej
Har testat att göra rent och smörja försiktigt men det hjälper inte. Frågan är om den ska låsa sig om knappen vrider sig eller om en inte ska vrida sig så lätt?
Hej !

På min RF (mod T nånting..) finns det en spärr som man kan låsa
avrtrycket i "in" läge, lite osäkert för vad.

Är det nått avsiktligt så borde det varra en någorlunda distinkt.

//MW
 

Freddenacka

Aktiv medlem
jag tog isär kameran och problemet var att hålet där avtryckaren sitter var stukat. Troligen har den slagit i knappen när någon tappat den i marken.
Jag klämde till kransen så den blev rund igen och nu fungerar den prima :-D
 
ANNONS