Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt på Minolta...

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Får jag inleda detta forum med en fråga?

Finns det adapter att få tag på från Minoltas blixtsko till vanlig standardsko?

Jag vill alltså kunna sätta den blixt jag använder på min Nikon på Dimagen.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Om inte annat så borde du kunna använda en Minolta till PC-adapter kombinerat med en PC till blixtsko-adapter.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag spinner vidare på denna tråd.

Jag är ute efter att kunna x-synka minoltas systemblixtar. Men det finns ju ingen pc-kontakt på blixten. Då ställer jag mig frågan om det finns adaptrar till den fyr-poliga kontakt som finns på blixtarna som sedan kan kopplas till en PC-kabel?

Om inte det finns, finns det då sådana kontakter så att man kan bygga en adapter själv? I så fall vilket stift triggar blixten?

Syftet bakom funderingarna är att kunna använda systemblixtarna som enklare studioblixtar, men för att göra det så behöver jag kunna synka mot en blixt och koppla en slavtändare till den andra...

Mvh
Maverick
 

Maverick

Aktiv medlem
Nu var det ju ingen bild där, men om jag studerat detta rätt så är det inte riktigt vad jag söker. Det saknas nämligen PC-kontakt på denna. Detta är enbart en adapter mellan kamerahusets sko och en blixt av äldre typ från Minolta.

Det är troligtvis så att jag kan ta en sådan plus en adapter till, med PC-kontakt, för att åstakomma det jag vill. Men dels så börja det dra iväg i pengar då jag i såfall behöver två adaptrar per blixt och dels börjar det bli för många skarvar så driftsäkerheten börjar kännas osäker.

Rätta mig gärna om jag har fel angående PC-kontakten, eller i övrigt också för den delen. Då det skulle lösa en hel del om det faktiskt satt en PC-kontakt på denna.

Mvh
Maverick
 

carpelux

Aktiv medlem
Troligen finns det ingen PC-kontakt på en FS-1200. Tyvärr är det nog svårt att hitta ett annat alternativ till en FS-1200 och en hotshoe-pc adapter.
 
ANNONS