Annons

Minolta F300 Vs Olympus µ400 (stylus)

Produkter
(logga in för att koppla)

Lost_One

Medlem
Jag har efter att ägnat ett flertal kvällar till att studera och jämföra olika kameror på bl.a steves-digicams och dpreviews siter kommit fram till att det nog står emellan dessa två i rubriken nämda kameror att ersätta min åldrade IXUS.
Detta på grund av att jag söker en smidig kamera (IXUS'en passade mig finfint där) som alltjämt ger mig möjligheten till att ta bra bilder, med en amatörs mått mätt.
Det jag gillar med Minoltan är dess goda inställningsmöjligheter, samt driften med AA-batterier. Det senare är även en av nackdelarna eftersom Minolta tydligen inte levererar någon laddare tillsammans med kameran!?
Har även hört att den skall vara en smula långsam, och fokusera dåligt när det skymmer på.
Det jag gillar med Olympusen är att de alltid (så vitt jag vet) har bra optik i sina kameror, samt att designen både ser bra och genomarbetad ut med ett dragskydd för linsen, samtidigt som den är fuktskyddad. Till dess nackdel håller jag Li-ionbatteriet, samt begränsade inställningsmöjligheter.

Jag är ganska allround i mitt fotograferande, ögonblicksbilder likväl som mer arrangerade, naturbilder varvat med stilleben (eller vad det heter).

Så, vilken väljer ni garvade fotorävar av dessa två kombatanter? Eller har ni något ytterligare förslag?

Tacksam för goda råd!
//Anders
 

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
Titta på ett par små, smidiga kameror som båda har automatisk objektivskydd. Du får stå ut med att köpa specialbatterier men å andra sidan räcker strömförsörjningen numera till bra många bilder.

Canon Digital IXUS 400 med 4 miljoner pixlar (3,95 för att vara exakt)i bildupplösning ger mycket bra bilder, använder de i dag billigaste minneskorten Compact Flash och är mycket robust byggd.

Sony DSC P10 ger dig 5 miljoner pixlar, bra optik, möjlighet att "filma" med VGA-upplösning (640 x 480) och kan också använda den äldre typen av Memorystick (blir lite billigare om du nöjer dig med dess kapacitet).

Som till andra digitala kameror bör man köpa till större minneskort och ett extra batteri men det vet du nog redan.
 

Lost_One

Medlem
Det enda jag varit riktigt missnöjd med på min IXUS som jag har nu är batteritiden samt priset på reservbattrier (~900:), i övrigt har det varit en väldigt trevlig bekantskap. Visserligen kanske den är något tung, men jag vet även att de bantat rejält på den.
Batteritiden kanske är mkt bättre på de nyare, jag har faktiskt inte ens övervägt att titta på denna..! Dumt av mig. Man kanske kan säga att jag varit lite hemmablind.
Enl steves-digicams.com skall man hinna skjuta 440 bilder med LCD-av, Kan någon bekräfta eller dementera detta?
På min nuvarande hann jag väl med 4.4 bilder kändes det som.

Den saknar möjlighet till manuell focus, bra eller dåligt?
Jag ser att det är många bra inställningsmöjligheter tillkommna sedan min modell var på tapeten, klart intressant.
I frågan Sony Vs Canon väljer jag att ställa mitt förtroende till Canon, det känns inte som jag har nytta av den där sista Mpixen då jag sällan förstorar över 20x30. Dock är 640x380-videoläge en trevlig finess förstås.


Tack för dina synpunkter Göran!
(tar mig lite för pannan här, då det borde varit naturligt för mig att ta den med i beräkningarna)
Mvh//Anders
 
Senast ändrad:
ANNONS