Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic G6

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor_

Ny medlem
Snart kommer Panasonics nya entusiastmaskin i MFT-formatet, DMC-G6.
Kameran och dess till synes fina kvaliteter och lösningar har väckt en köplust hos mig och den kan mycket väl komma att komplettera min GX1 och bli min första MFT-kamera med inbyggd EVF.
5000 kr för bodyn eller 10 000 med den nya 14-140 zoomen är helt okej prissättning enligt mig.


Är här någon annan som går i köptankar eller vad är era åsikter om den kommande G6an?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Snart kommer Panasonics nya entusiastmaskin i MFT-formatet, DMC-G6.
Kameran och dess till synes fina kvaliteter och lösningar har väckt en köplust hos mig och den kan mycket väl komma att komplettera min GX1 och bli min första MFT-kamera med inbyggd EVF.
5000 kr för bodyn eller 10 000 med den nya 14-140 zoomen är helt okej prissättning enligt mig.


Är här någon annan som går i köptankar eller vad är era åsikter om den kommande G6an?
Om jag ände skulle köpa en tjock-kamera så skulle jag satsa på dslr, typ D5200 från Nikon istället för en m43. Varför köpa stor kamera med liten sensor (en sensor som dessutom ligger ljusår efter nikons aps-c kameror) Känns helt ologiskt för mig.

Men ska jag tänka lite mer open-minded så tror jag att det är en utmärkt kamera. Har alltid gillat Panasonic skarpt, men än sålänge räcker deras sensorer inte upp till mina krav. Ska du fota jpeg? Då kan du köpa i stort sett vilken kamera som helst idag. En jpeg är alltid en jpeg. Färgerna kan skilja åt, men fula utfrätta högdagrar får du oavsett vilken kamera som levererar jpeg-en.
 

Victor_

Ny medlem
Om jag ände skulle köpa en tjock-kamera så skulle jag satsa på dslr, typ D5200 från Nikon istället för en m43. Varför köpa stor kamera med liten sensor (en sensor som dessutom ligger ljusår efter nikons aps-c kameror) Känns helt ologiskt för mig.

Men ska jag tänka lite mer open-minded så tror jag att det är en utmärkt kamera. Har alltid gillat Panasonic skarpt, men än sålänge räcker deras sensorer inte upp till mina krav. Ska du fota jpeg? Då kan du köpa i stort sett vilken kamera som helst idag. En jpeg är alltid en jpeg. Färgerna kan skilja åt, men fula utfrätta högdagrar får du oavsett vilken kamera som levererar jpeg-en.
Intressant tanke. Vi kan säkert enas om att G6an, precis som alla kameror, är en kompromiss mellan storlek, kostnad och output. MFT är för dem som värdesätter en mindre formfaktor, men det är nog ingen påstår att det inte finns kameror som levererar bättre bildkvalitet. Även om D5200 inte är så värst mycket större än G6 så blir saken en annan om även objektiv tas med i beräkningen.

Jag önskar att diskussionen kretsar kring den i rubriken nämnda kameran men för att lämna en personlig kommentar angående ditt förslag kan jag nämna att jag lämnade just Nikons DX-format till fördel för MFT. Jag gjorde det för att MFT erbjöd tillräckligt god bildkvalitet för mina behov i ett betydligt mindre format.
 

Nalleman

Aktiv medlem
G6 verkar på pappret vara en intressant uppdatering. Förbättrad video och focus peaking är två mycket välkomna uppdateringar i min bok.

Tycker att jämförelsen med nikon är ointressant. Det är helt olika koncept.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag blev impulsiv för ett halvår sedan och slog till på G5. Idag kostar den 1500-2000 mindre + att G6 ligger strax under vad jag betalade för G5-huset. Jag kan tycka att det var ett fult trick av Panasonic att släppa G5, när de hade G6 i pipeline. G6 ser bra ut ergonomiskt + wifi, fast jag tror skillnad i bildkvalitet är försumbar. Vad jag vill komma fram till är att G5 är ganska billig idag.

PS: I vilket forum man än hamnar i så finns det alltid dessa besserwissrar som dyker upp och berättar om varför deras val är rätt, och att alla andra väljer fel.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Panasonic G6 ser ju på papperet ut att vara en fullträff. Jag kör själv med en GH2 för filmegenskapernas skull, men G6 verkar ju i de flesta avseenden vara en bättre kamera. Även filmegenskaperna verkar vara hyfsade.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Största problemet är nog Panasonics takt att släppa nytt. Jag funderade på en G3:a förra året men så kom G5 och nu är G6 på gång. Jag väntar nog ett år till och köper G7 billigt när G8 kommer nästa vår...

Men jag ska inte klaga. Köpte en GX1 för 1990:- för 1 vecka sedan! Massvis med kamera för pengarna! Men det blir nog en G också. Frågan är bara vilken modell, när och till vilket pris.

Men jag håller med om att G6 ser intressant ut!
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Största problemet är nog Panasonics takt att släppa nytt. Jag funderade på en G3:a förra året men så kom G5 och nu är G6 på gång. Jag väntar nog ett år till och köper G7 billigt när G8 kommer nästa vår...
...
Gn blir väl inte föråldrad bara för att Gn+1 kommer ut? Däremot ger det ju möjligheten att hitta bra klipp, eller köpa bra modeller. G5 var väl helt ok, men G6 verkar ju (på papperet) ha det där lilla extra.
 

Thomasuser

Aktiv medlem
För min del tänker jag inte köpa G6 men däremot är även jag inne på G5 när priserna sjunker. Har GX1 idag men saknar flipbar skärm och titthål mer än jag trodde.
Mina krav på bildkvalitet är fullt uppfyllda redan med min GX1 så jag är ganska glad över MFT och storleken på utrustning.
Min lilla brasklapp är det här med rörelse. Hade stora problem med skärpan nyligen på en examen när personerna gick fram för att få sin examenspresent och rörde sig. Felet kanske att jag körde med 14-42 zoomen?
 
ANNONS