Annons

Kontaktkopiera på film

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag såg att ortokromatisk film diskuterades i en annan tråd och det väckte en gammal idé till liv i mig.

Är det någon som provat att i mörkrummet kontaktkopiera ett svartvitt negativ på en filmbit för att skapa en diabild? Jag tycker att det borde bli bra eftersom man slipper optiken helt och hållet. Kan dock tänka mig att det kan vara lite problematiskt med exponeringstider och dylikt eftersom filmen i regel är mycket känsligare än ett papper. Eller? Finns det andra problem som jag har förbisett? Jag förmodar att man bör ha ett mattsvart underlag för att så mycket som möjligt hindra ljuset att studsa från underlaget och dumpa kontrasten.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har inte provat och tror inte det blir bra hur man än gör. Främst kanske för att filmbasen är kraftigt färgad och aldrig kan filtreras bort...
Kanske någon annan här har provat?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Linmajon skrev:
Jag har inte provat och tror inte det blir bra hur man än gör. Främst kanske för att filmbasen är kraftigt färgad och aldrig kan filtreras bort...
Färgad filmbas? Det är ju svartvitt jag pratar om. Du kanske tänker på antihalo-skiktet? Men det sitter ju där även när man fotograferar med en kamera.
 

Soli

Aktiv medlem
Det borde gå. Jag har gjort en del negativkopior på lithografisk film och jag vet att tex de som sysslar med Platinium-palladium framkallning måste göra film kopior på sina negativ först. Sedan kan man göra filmkopior av sina negativ för att maska delar av orginal negativet med. Detta tar ner kontrasten och gör kontrastrika negativ lättare att framkalla bilder av. Men vägen dit verkar krånglig. Har inte prövat själv.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det första jag skulle testa vore att lägga negfilmen på ljusbordet och plåta av den med kamera laddad med negfilm. Har någon prövat? Hur blir det?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jo, det lär ju funka. Det verkar vara många som gör det i alla fall. Men det tråkiga med det är att det inte tillåter individuell inspektionsframkallning. Men skjuter hela rullar och måste experimentera en himla massa innan man hittar sitt recept. Jag skulle vilja kunna tillverka enstaka dior när andan faller på.

(dessutom vill jag nog inte låta bilden passera mina ryska objektiv mer än en gång ;))
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jo i och för sig och Scala finns bara i 135format så jag kanske.
Men förresten, hur ska du presentera bilderna annat än på ljusbordet?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu har jag i alla fall köpt in ett par rullar ortokromatisk 120-film. Så fort jag får tid skall jag göra ett försök med kontaktkopieringen.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
jag undrar fortfarande hur du ska presentera bilderna?
skanna in och skriva ut? för en projekter lär du väl knappast ha råd med.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja, just 6x12 hade jag nog inte planerat att projicera även om det kanske skulle gå hyggligt med en OH-projektor. Men kanske 6x6...
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Jag är kanske lite seg men hur ska du få till kontaktkopior i 6X12 från småbildsneg?
När jag kontaktkopierar så envisas kopian med att få samma format som orginalet :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
gundj skrev:
Jag är kanske lite seg men hur ska du få till kontaktkopior i 6X12 från småbildsneg?
När jag kontaktkopierar så envisas kopian med att få samma format som orginalet :)
Jo, mina kontaktkopior har samma lilla egenhet, men om man kopierar från 6x12-negativ så blir de faktiskt 6x12! :)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Idén att kontaktkopiera negativ på film dök upp hos mig också för ett tag sen. Kom fram till att det blir enklast att låna en diaduplikator och fota av neggen för att få dia. Blir det inte väldigt bökigt att få till exponeringen annars? Men så var det ju det där med att slippa optiken...
Finns orthokromatisk film för småbild, och är det dyrt?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
acke skrev:
Det första jag skulle testa vore att lägga negfilmen på ljusbordet och plåta av den med kamera laddad med negfilm. Har någon prövat? Hur blir det?
Nu har jag provat.

Jag valde Technical Pan för att den har en klar filmbas och för att den är lätt att framkalla till hög kontrast.

Jag framkallade i D76 och utgick från Kodaks tider för högkontrastframkallning. Ställde mig i mitten på EI 100 och 9 minuters framkallning. Alternativexponerade vilt åt båda hållen.

Både exponering och framkallning visade sig vara ganska lagom, åtminstone för original med normal kontrast eller åt det lite hårdare hållet. EI skulle jag justera till 64 nästa gång och nöja mig med två alternativexponeringar per bild, +/- en tredjedel. Framkallningen skulle jag behålla på 9 minuter. För lite mjukare original tror jag att jag går upp till 12 minuters framkallning.

Diorna hade fullt tillräcklig kvalitet för projicering och det ökade kornet märktes inte mycket. Det var mest kornet från originalet som syntes tack vare att Technical Pan är så finkornig.
 
ANNONS