Annons

300D i Hong Kong

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Snackade just med en polare som är nere i Hong Kong. Så fick jag den fina idén att han skulle köpa en 300D med lens kit åt mig. Kravet jag ställde var att det skulle finnas världsgaranti på den. Hursomhelst så hittade han den för mellan 7-8000:-.

Den egentliga frågan är egentligen om risken för att bli lurad där nere. Kameran kommer köpas i "riktig" butik, och således borde även kameran va riktig. Kan man bli lurad på annat än garantin? Får man en försluten 300D-kartong så antar man ju att grejjerna finns där och är riktiga...

Kameran heter 300D, inte Digital Rebel. Har ALLA 300D exakt samma menyer? Så jag kommer ha svensk meny på den, eller bara engelsk... Eller beror de på vilken kontinent den är tillverkad på? Vore ju lite småjobbigt att bara ha asiatiska tecken på displayen ;)

Slutgiltiga frågan, är jag helt galen som överlämnar detta till en kompis utan minsta koll på foto? =)
 

bjanha

Aktiv medlem
Fråga dig själv om du tycker det är värt detta när en 300D med lens kit kan fås för 10300 kr i butik i Sverige alt 8371 kr utan optik från Tyskland.
 

marten_p

Aktiv medlem
Det är värt det om jag får rätt kamera och överlever utan hjärtinfarkt...

Kanske nån som handlat i dessa trakter o har erfarenhet?
 

Hålldin

Ny medlem
Min 300d ink optik är köpt i Malaysien för 7600skr
Kameran heter 300D, Digital Rebel, Kiss
beroende på vilket land den säljs i.
I övrigt skiljer inget, inte ens kartongen.
Kan hända du får en svensk manual i om du köper den här, men...

Slutgiltiga frågan, är jag helt galen som överlämnar detta till en kompis utan minsta koll på foto? =)
Tycker jag inte, jag gjorde ju det. :)

http://www.photomalaysia.com/
 

parens

Aktiv medlem
Tjena

jag har själv köpt en 300D i en butik i Hong Kong för cirka en månad sen. Kameran kostade 7300 kr och är den äkta varan. Avancerade saker som den här är inget som man kan bli lurad på så länge som man provar den i butiken och ser att den funkar. Jag köpte min i Harbour City. Det är npog inga problem att din kompis köper kameran åt dig. Garantin är worldwide. Köp minne också, det är billigt. har för mig att man kan välja svensk meny, men det känns värdelöst då det är bättre att lära känna olika begrepp på engelska...

/Pär
 

marten_p

Aktiv medlem
Ok, ska försöka få tag på honom och kolla om Harbour City är i trakterna han är i... Finns det några större kedjor du kan rekommendera?
 

parens

Aktiv medlem
Konstigt nog verkar det inte som att det finns några större varuhus för elektronik...åtminstone som håller konkurrenskraftiga priser. Det finns några affärer som håller ett riktigt bra sortiment med objektiv och kameror. Hit går du om du vill köpa objektiv till en billig summa Men de bästa priserna på 300D verkar vara i mindre affärer. Det kan vara värt att kika runt lite. Priserna i H. city kan variera på över 1.500 kr. Jag kollade runt en massa innan jag köpte. Hong Kong försäljarna är idioter..sådär, nu fick jag det sagt.

/P
 

marten_p

Aktiv medlem
Snackade med kompisen nu, och han säger att försäljaren påstår att det är världsgaranti på den... Hur vet man det säkert? Följer det med till alla canon-kameror?
 

jocke_j

Ny medlem
Canon garanti

Har varit i kontakt med Canon angående garantier (tänkte också köpa från HK):
* Bara warrenty per världsdel för digitalkameror (även 300d).
* Dock finns i HK och på några andra ställen en ny typ av Canon gararnti som heter "Canon limited warrenty card for tourists". Enligt canon sverige så behandlar de denna garanti på samma sätt som WW garantin på traditionella SLR kameror.

Jag valde att köpa min 300D får bhphotovideo i USA och leverera till en kompis i USA.
Pris $998 för paketet med objektiv.
Köpte även 5årigt WW service avtal, ½GB CF 40x, CF->USB2.0 läsare.
Hela härligheten gick på 9500SEK
 

parens

Aktiv medlem
När jag kikade lite närmare på min kamera så såg jag att som nån tidigare påpekat att min garanti endast gäller i Hong Kong och Macau. Om inte jag missminner mig fel så sa killen i affären att garatin war ww. Gällande turistgaranti så vet jag inget om detta. Det är inte ovanligt att man kan få köpa kameror billigare om man köper den utan låda och garanti...
 

marten_p

Aktiv medlem
När jag sett allt detta så avrådde jag min vän att köpa kameran trots allt. Så nu är frågan istället, var får man tag på en 300D till ett sjysst pris i europa (pålitligt ställe att beställa ifrån)? Har ringt till några av de svenska leverantörerna, men samtliga verkar ha slut kameror...

Någon som vet var man kan få tag på dem i dagsläget?
 
ANNONS