Annons

Är Nikkor Ais och F 5 snart historia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
Att det fortfarande går att köpa Nikkor Ais vet jag men tillverkas de fortfarande eller tär man på "gamla lager"? (En fråga man kanske skulle ställa direkt till Nikon? - men det finns säkert någon bland Er som vet).

Vidare påstod en fotohandlare för säkert ett år sedan att Nikon hade slutat tillverka F 5 (eftersom de digitala proffsmodellerna skulle ta över). När jag frågade Nikon här i Sverige så kände de inte till detta - är det någon som vet eller har hört liknande rykten?
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Manuell optik finns fortfarande i prislistorna och borde således också finnas i tillverkning. Antalet gluggar kanske minskar, men så länge Nikon gör ju manuella kameror så är det ju dumt att inte göra gluggar till dessa.

Varför skulle F5 försvinna och inte ersättas med en F6? Verkar vara att bita sig i svansen.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag tror att både F5 och EOS 1V har sina månader räknade. Det såldes ex.vis inte mer än ett fåtal (dvs <10 st) förra året. Jag skulle tro att siffrorna är ungefär likvärdiga hos Nikon. De som använde/köpte dessa kameror innan har gått över till digitalt (eftersom det företrädesevis är tidningar som kör med dessa)

Naturligtvis så köps det ju oxå av en och annan i prosumer-segmentet. Men jag tror inte att man kan lagerhålla en modell som inte säljer mer än ett fåtal ex. om året. Det blir helt enkelt för dyrt att ha en lina till dessa kameror.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon Eos 1v borde ha kommit två år tidigare. Många press- och reklam/modefotografer har fortfarande kvar sin Eos 1n efter som de inte plåtar analogt så ofta längre.

När Canon släppte Eos 1v lovade Canons chefsingenjör att det inte var deras sista analoga proffsmodell. Man vet ju aldrig vad ett sådant löfte är värt om något år. Men man kan ju tänka sig att utvecklingen av analogmodellen bara hänger på utvecklingen av digitalmodellerna.

I samma intervju sas att Canon siktar på autofokuspunkter över hela bildytan. Så småningom måste Canon ersätta Eos 1 D/Ds med bättre autofokus och kanske trådlös dataöverföring. Då kommer kanske en ny analog modell också. Filmframmatningsmekanism och motor kan de ju behålla - det är bara sökare/mätning/autofokus som måste förbättras.

Skulle inte förvåna mig om det kommer en Nikon F6 nu när Nikon gjort D2H/X. De har ju tagit fram ett nytt autofokus system som verkar över en större del av bildytan. F5 kom trots allt för snart 8 år sedan....

Enligt Canon ser de en efterfrågan på analoga proffsmodeller en bra tid framåt även om det blir mer av en nischprodukt. Man lär väl sälja en del initialt och sedan en jämn och ganska låg efterfrågan. Men jag tror inte den svenska marknaden är signifikant. Det ser nog lite bättre ut internationellt.

Canon F-1 fanns åtminstone kvar i prislistan 1995 - 6 år efter införandet av Eos 1. Till slut sålde de 1 st per år i Sverige. Men då var väl tillverkningen stoppad och ett lagom lager fanns på hyllan. F-1:an kanske fortfarande går att köpa?
 
Senast ändrad:

forstheim

Aktiv medlem
Jag måste bara få ställa några frågor. Vad gör alla de amatörfotografer som vill ha ett riktigt professionellt kamerahus i fråga om hållbarhet, funktioner och användarvänlighet?

Misstänker att de inte är beredda att betala för en motsvarande 1Ds, och är verkligen en motsvarande 10D något som dessa nöjer sig med? Eller försöker de komma åt en 1Ds begagnad i så fall? Problemet är ju bara då att 1Ds är föråldrad vad gäller tex att den inte kommer att ha autofokuspunkter över hela bildytan.

Att det inte har köpts fler EOS-1V är inget gott tecken förstås. Men frågan är om man kan dra slutsatsen att marknaden för analoga toppmodeller är slut för det. En förklaring till det låga talet kan vara att fler nu köper dessa lite dyrare kamerahus utomlands. Jag gjorde det, så varför inte andra?

Hur ser det ut för EOS-1V och F5 internationellt sätt? För vi pratar väl inte om 10st sålda över världen.. ;=)

Men visst, domedagen kommer nog så småningom..
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En annan förklaring till at det inte sålts en massa eos 1v är ju att Eos 3 finns. För många, även proffs räcker den långt.

Jag hade två 3:eek:r och de dög egentligen för mig. Har sett flera yrkesfotografer, särskilt frilans, köra med 3:an.

Många yrkesfotografer köpte 3:an när den kom för att få tillgång till E-TTL. Kan tänka mig att det inte kändes alldeles nödvändigt att köpa 1v sedan när den kom.

Min släkting som tills nyligen var fotograf på DN satsade aldrig på Eos 1n. Han var nöjd med dem och visste ju att det skulle komma digitala proffshus.

Visst har man hört om många som köpt Eos 3:eek:r utomlands...

På friidrotts-VM i somras såg jag en del Eos 1v HS. Antar att en del bildbyråer (som Vandystadt) och sportmagasin (ex Sports Illustrated) som är väldigt kvalitetsinriktade körde dia för att både få snabbheten och kvaliteten. Eos 1Ds ger ju inte så många bilder under ett höjdhopp...
 

Pongu

Aktiv medlem
forstheim skrev:
Jag måste bara få ställa några frågor. Vad gör alla de amatörfotografer som vill ha ett riktigt professionellt kamerahus i fråga om hållbarhet, funktioner och användarvänlighet?
En del gör som jag: Köper en F4:a för 4500kr till alla mina AI(S)-objektiv. Funktionerna vägde över till förmån för F4 jämfört med F3 som jag från början tänkt köpa för hållbarhetens skull.

F5 matrismäter inte med AI(S)-objektiv, och har få fördelar för en amatörfotograf. Ljusmätningen i F5 regerar fortfarande, men F4:ans duger bra.

/Pontus
 

objernulf

Aktiv medlem
Jag håller med. F4 är en extremt bra kamera om man inte behöver bra och snabb AF. Den fungerar perfekt med manuella objektiv och ljusmätaren är mer användbar i den i F5 eller F3. F4 mäter ner till EV-8 och har spotmätning i manuell mode som visar avvikelse +/-9 steg i 1/3 steg. Super för noggrann mätning, t ex för zonsystemet.
 

hmoss

Aktiv medlem
Jag tror att både F5 och EOS 1V har sina månader räknade. Det såldes ex.vis inte mer än ett fåtal (dvs <10 st) förra året.
Kraftigt missvisande tror jag. Sverige utgör i befolkning räknat bara några hundradels procent av världen och det kommer att ta lång tid innan marknaden svängt så mycket att det inte längre finns intressanta marknadsandelar att ta hand om.
Dessutom måste väl andra än vi ha sålt manuella 35 mm proffskameror i Sverige, och vi ensamma har sålt fler?

Fast jag inbillar mig inte att modellerna kommer att leva för evigt, ta det inte så.

Nikon, som antagligen har en god överblick, lanserade en ny mekanisk kamera förra året, FM-3.. trots att boomen är större i "prosumer"-leden än i proffsleden.

Varför skulle F5 försvinna och inte ersättas med en F6?
Intressant. Vad saknar ni hos F5, ni som inte vill gå över till digitalt?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
hmoss skrev:
Intressant. Vad saknar ni hos F5, ni som inte vill gå över till digitalt?
Upplysta af-punkter, fler af-punkter och af-punkter över en större del av bildytan. Det är väl främsta anledningen

F5 har också några andra kontruktionfel som att man lätt trycker på nedre avtryckaren när man greppar kameran vanligt.

Jag vet inte om det trådlösa blixtsystem som nu introduceras funkar till F5, men annars vore ett sådant toppen.

Större möjlighet att ladda data om varje exponering likt Eos 1v är inte heller fel.

Lika snabb motor som Eos 1v skulle nog sportfotograferna gilla. Fräsmt 9bps i följande autofokus.

Det var knappast en revolution mellan Nikon F och Nikon F2. Ibland behöver man bara uppdatera en del. Det finns väl en del slitna F5:eek:r som ägarna kan tänka sig att byta ut när en ersättare kommer. Ett nytt kamerahus är ingen jätteinvestering för många yrkesfotografer.
 

StefanA

Aktiv medlem
Clasberg skrev:
Att det fortfarande går att köpa Nikkor Ais vet jag men tillverkas de fortfarande eller tär man på "gamla lager"? (En fråga man kanske skulle ställa direkt till Nikon? - men det finns säkert någon bland Er som vet).

Vidare påstod en fotohandlare för säkert ett år sedan att Nikon hade slutat tillverka F 5 (eftersom de digitala proffsmodellerna skulle ta över). När jag frågade Nikon här i Sverige så kände de inte till detta - är det någon som vet eller har hört liknande rykten?
Självklart rent logiskt. Det dröjer inte många år!
 
Senast ändrad:

Staffan

Aktiv medlem
hmoss skrev:

Intressant. Vad saknar ni hos F5, ni som inte vill gå över till digitalt?
Ett mindre format, jag vill inte släpa på en massa batterier. Är inte heller säker på om F5 klarar en konventionell trådutlösare. Dessutom, vad jag förstår av Terje, har exponeringsmätaren mindre omfång än på tidigare modeller.

Som F4-ägare behöver jag ett nyare hus för att klara VR-funktionen och den idiotiska G-optiken.

/Staffan
 
Senast ändrad:

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Inom naturfotografin kommer nog F5:an och Canons motsvarigheter leva väldigt länge till.

Här på fotosidan tycks folk tro att digitalt brukas i alla led men faktum är att det inte finns många naturfototävlingar du kan tävla i med en digital bild.

Dom flesta proffsfotografer(pratar fortf natur)
använder forf analogt och fortsätter nog med det tills tekniken är ifatt(10-20 år kanske).

Skulle vara intressant att lyssna till vad t.ex Erik Malm och Terje har att säga i den frågan som har bra insyn i naturfotovärlden.
 

Staffan

Aktiv medlem
Tillägg :

Något jag också skulle vilja ha på F6an är ett stöd för zonsystemet. Hasselblad har något liknande. Det skulle vara värt betydligt mer än AF för mig....
 

Johan Okker

Aktiv medlem
hmoss skrev:
Intressant. Vad saknar ni hos F5, ni som inte vill gå över till digitalt?

Jag skrev det ursprungligen iom att det verkar ha varit dryga tioårssteg för Nikon mellan proffsmodellerna F3/F4 och F5. Detta gör att det "borde" vara dags för en F6 =)


Vad jag vill se i en F6 är kanske redan i månget och mycket skrivet.
Någon efterlyste en konventionell trådutlösare? Varför. De elektroniska fungerar lika bra och man kan lättare sätta tidtagarur till dem för intervalltagning etc.

F4:ans omfång på ljusmätaren vore väl också trevligt kan jag tycka.

Men annars i en F6 skulle jag vilja se möjligheten att likt Leicas R8/9 kunna koppla på ett digitalbakstycke.

Och givetvis bibehållen kompabilitet med äldre Ai/Ais-gluggar.
 

xrvjorn

Aktiv medlem
Jan vdV skrev:
Här på fotosidan tycks folk tro att digitalt brukas i alla led men faktum är att det inte finns många naturfototävlingar du kan tävla i med en digital bild.
Kan man tolka det som att digitala bilder är ikapp kvalitetsmässigt? (Om de inte kunnat mäta sig med analoga, hade man ju inte behövt göra en regel som inte tillåter dem)
 

objernulf

Aktiv medlem
Om slutprodukten är en bild på papper (utställning, tidning, böcker etc) så är digitalbilden redan ikapp 6x4,5 och förbi småbild.
Många naturfotografer är ovana vid datorer och det är främsta anledningen att de inte gått över. De vill inte sitta timmar vid datorn utan i stället vara ute. En annan anledning är att de vill kunna visa bilder i projektor. Dataprojektorerna håller inte måttet vad gäller upplösning och tonomfång.
 

Jan vdV

Avslutat medlemskap
objernulf skrev:
Om slutprodukten är en bild på papper (utställning, tidning, böcker etc) så är digitalbilden redan ikapp 6x4,5 och förbi småbild.
Många naturfotografer är ovana vid datorer och det är främsta anledningen att de inte gått över. De vill inte sitta timmar vid datorn utan i stället vara ute. En annan anledning är att de vill kunna visa bilder i projektor. Dataprojektorerna håller inte måttet vad gäller upplösning och tonomfång.

En smula tröttande att höra det pratet.

Du tror inte alla skulle gått över om man skulle få mellanformats kvalitet med en småbildskamera?
Först ska det väl lyckas kunna ordnas fram en digitalare som kan få teckning i både hög och lågdager när så behövs.
 

SunKi

Aktiv medlem
Jan vdV skrev:

Dom flesta proffsfotografer(pratar fortf natur)
använder forf analogt och fortsätter nog med det tills tekniken är ifatt(10-20 år kanske).
Oj oj, nu lär det bli ett j**** liv..


/Björn - som inte har någon åsikt i frågan men föredrar analogt.
 
ANNONS