Annons

Kalibrering mellan scanner - photoshop - skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsSkagius

Ny medlem
Jag har kommit över en filmscanner Nikon LS2000, Photoshop LE och Epson bläckstråleskrivare 1270. Under inscanningsprocessen finns bilden i följande lägen
1. Original bild
2. Preview scanning
3. Bilden överförd till photoshop
4. Bilden öppnad i Microsoft Explorer
5. Bilden utskriven på papper mha skrivaren

Jag tycker att det är svårt att få överensstämmelse mellan dessa bilder.
Vid övergången mellan 2->3 så blir bilden ljusare
Vid övergången mellan 3->4 blir bilden mörkare
Vid övergången mellan 3->5 får bilden en cyanstick.

Övergången 3->5 har jag fixat hyfsat mha photoshop/page setup/Properties/Mode custom/Advanced/och justera inställningarna enligt följande
cyan -3
Magenta +2
Yellow +2

Är det någon som har tips om övergången 2->3 eller 3->4 så är jag väldigt intresserad.
 

Jöörgen

Guest
Det är ett stort ämne så jag ska försöka att hålla det här kort. När man skapar en bild så kan man tala om gammavärdet. Det syftar på det verktyg som man använder för att återge bilden (i ditt fall skrivare, monitor och skanner) och hur mycket detta måste ''ta i'' för att återge något som upplevs som 50% grått.

Skrivare och tryckpressar har ofta ett gamma i närheten av 1,8 och vanliga monitorer ligger runt 2,5 (men operativsystemet kan justera det) och så vidare. För att hitta en trevlig kompromiss så rekommenderar man att bilder för webben ska ha gamma 2,2.

Så... jag skulle tro att ditt problem beror på gammavärdet. Då är frågan hur du lättast åtgärdar det.

Skaffa en kalibreringsbild (jag köpte min för 200:). Det finns gratisprogram som vet hur bilden ska se ut och om du ger det en inläst kopia av bilden så ger programmet dig en profil som kan rätta inlästa bilder. När du kommit så långt så finns det liknande profiler för skrivare, monitorer och så vidare.

Jörgen
 

LarsSkagius

Ny medlem
Tack för tipset

Tack för tipset Jörgen. I min scanningprogramvara kan man enkelt justera gammavärdet. När man gör det så ser man "transformeringskurvan" och den predikterade slutbilden. Jag öppnar scanningsprogramvaran inifrån Photoshop och då hamnar slutbilden där. Slutbilden blir inte som det predikterade resultatet utan ljusare. Man tycker att när både scannerprogramvaran och Photoshop har samma bild att utgå ifrån så borde resultatet bli detsamma. Defaultinställningen för gammavärdet är 1.

Var köpte du din kalibreringbild med programvara ?
 

Jöörgen

Guest
Re: Tack för tipset

Det kan vara lite klurigt att förstå hur bilden bearbetas internt under arbetsgången. Jag har ett gammalt faktablad om just det som Nikon gav ut i samband med LS-2000 som du använder. Jag kan lägga upp det temporärt på en hemsida men jag skulle tro att de har uppdaterat dokumentet vid det här laget.

När det gäller kalibreringsbilder så följer de en viss standard (IT8.7) men resultatet varierar beroende på vilken film man använder. Således ger Kodak, Fuji och så vidare ut egna bilder. Dessa bilder såväl som de flesta analysprogram riktar sig mot tryckerier och de kostar därefter.

Om man istället är lite prismedveten så köper man sin bild från till exempel Coloraid (jag skulle uppskatta tips på andra tillverkare) och de har också länkar till gratisprogram som kan analysera bilderna.

Förresten, LS-2000 kom med ett program som heter ''Nikon Scan 2.x''. Om du fortfarande använder det så bör du definitivt uppdatera till ''Nikon Scan 3.x''.

Jörgen
 
ANNONS