Annons

Någon mer som är intresserad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppayo

Medlem
Hej!
Jag försöker hitta fler svenskar som intresserar sig för topografisk/nytopografisk fotografi (http://en.wikipedia.org/wiki/New_Topographics), men det verkar svårt att hitta landsmän/kvinnor på Flickr. Därför vänder jag mig hit för att se om det går att hitta någon 'partner' för diskussion/projekt etc. Intresset verkar ju inte blomstrande direkt, och jag vill inte belasta bildpoolerna med bilder som ingen ändå gillar. Om någon känner sig träffad hittar hen mig på "http://www.flickr.com/photos/89129182@N02/".

Tack för mig.
Jesper Larsson
 

reboot81

Aktiv medlem
Shit vad cleant och snyggt. Förstår inte mycket av wikipedia artikeln, men du har många bilder som förklarar konceptet.
Jag är imponerad och en gnutta inspirerad...
 

Jeppayo

Medlem
Det var hemskt roligt att höra Bo! Jag har sökt något inom fotografin som verkligen intresserar mig sedan jag köpte min kamera i höstas och nu känns det som om jag, om än bara tillfälligt, har hittat hem. Ingen mer där ute som utövar/intresserar sig för denna fotografiska genre?
 

emtre

Aktiv medlem
Det var hemskt roligt att höra Bo! Jag har sökt något inom fotografin som verkligen intresserar mig sedan jag köpte min kamera i höstas och nu känns det som om jag, om än bara tillfälligt, har hittat hem. Ingen mer där ute som utövar/intresserar sig för denna fotografiska genre?
Kul! och mycket snygga bilder!
Jag vet att det finns ett par fotografer med denna typ av inriktning, men jag har inte sett någon som använt just begreppet topografisk/nytopografisk fotografi tidigare så det kan vara en orsak till att det inte är så lätt att hitta dem.
mvh
/Maria
 

bildsten

Aktiv medlem
När jag läste artikeln på wikipedia kände jag omdelbart igen Robert Adams, och Bernd and Hilla Becher. De är mottagare av Hasselbladspriset, Adams 2009 och paret Becher 2004.

Den här typen av bilder är inte så ovanliga, de dyker upp då och då på fototävlingar och salonger. Bra bilder av det här slaget väcker frågor hos betraktaren och sätter fantasin i rörelse och håller därmed kvar betraktaren i bilden. Bilder från gamla industrianläggningar och bilskrotar är ju ett par exempel av sådana bilder, medan Jespers bilder visar ting och företeelser i nutid, dvs nytopografiska bilder.

På svenska skulle man ju kanske kunna kalla den här typen av bilder "spår av mänsklig verksamhet", men det är ju en term som används inom arkeologin och historieforskningen och kanske leder tankarna fel.

Jag tror att många här på fotosidan har tagit sådana bilder när man provat sej fram för att lära sej mera om komposition och form som är det bärande i de här fotona. Själv har jag gjort det i decennier, men som Jesper skriver är intresset svagt hos de tänkta betraktarna.
 

Kijana

Aktiv medlem
Ingen mer där ute som utövar/intresserar sig för denna fotografiska genre?
Ska inte säga att jag är någon stor utövare av detta, någon bild om året kanske. Men när jag såg dina bilder så tänker jag på en blandning av Jens Assur, Tunbjörk och Gerry Johansson, för att ta några kända namn.
Så visst finns det utövare inom den här genren, men de gör det kanske inte bara lika medvetet och stilmässigt som du gör.
 

bildsten

Aktiv medlem
Ska inte säga att jag är någon stor utövare av detta, någon bild om året kanske. Men när jag såg dina bilder så tänker jag på en blandning av Jens Assur, Tunbjörk och Gerry Johansson, för att ta några kända namn.
Så visst finns det utövare inom den här genren, men de gör det kanske inte bara lika medvetet och stilmässigt som du gör.
Thunbjörk passar bra in i genren tycker jag. Johanssons bilder har jag sett för lite av för att ha någon säker åsikt. Assurs bilder tycker jag bara skenbart passar in. Hans bilder kan alltid sättas in i ett sammanhang och där finns, tycker i alla fall jag, ett budskap och engagemang som vanligen saknas i genren i de flesta fall.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Jag gillar dina bilder Jesper, helt klart inspirerande även om det inte är typen av bilder som jag brukar ta.

Hoppas du hittar fler likasinnade här!! =)
 

Pasus

Aktiv medlem
Hej,

jag tror att en del av det jag gör har ganska stora likheter med den genren, även om jag hörde talas om nytopografi först för några månader sen.

Jag la till dig som kontakt på Flickr (några av mina bilder finns här: flickr.com/photos/42791213@N03/).

Jag gillar mycket av det du gör, för att inte säga det mesta.

Ja, jag vet inte vad mer jag ska säga, men nu har jag gjort mig tillkänna i alla fall.
 
ANNONS