Annons

Fotografera grodor och andra djur precis under vattenytan

Produkter
(logga in för att koppla)

Markholm

Aktiv medlem
Hej, jag har inte sysslat med vanlig UV-fotografering, men hade tänkt prova på att fotografera djur som rör sig nära ytan, typ grodor, paddor och liknande. Innan jag vet om detta är något för mig, så känns det lite sådär att lägga ut x-antal tusenlappar på en "riktig undervattensutrustning". Därför tänkte jag kolla med er om ni vet hur undervattenspåsar fungerar?

Som sagt, så kommer jag bara fotografera på grunt vatten (max 2 meter).

Jag har även läst någonstans att det inte fungerar bra med en blixt monterad på kameran, då ljuset lyser upp smuts, partiklar och liknande framför kameran, stämmer det?

Vad rekommenderar ni för brännvidd till det ändamål jag tänkt använda undervattenspåsen till?
Vilken undervattenspåse bör man satsa på?

Tack på förhand!!!

Mvh Gustav
 

Dykbjörnen

Aktiv medlem
Påsar funkar nog, och det är främst när man går ner djupare och det blir högt tryck mot knappar och dyligt runt kameran som påse inte fungerar. Påse är ju känsligare för hål, så jag skulle fortfarande vara lite skeptisk, och kolla om det går att prova att köra påsen tom nån gång och se att det inte läcker in vatten (bra sak att göra med vanliga uv-hus med).

Ang bränvidd, så är det så att du vill ha så lite vatten som möjligt mellan kameran och ditt motiv. Så fisheye eller makro är det jag skulle rekommendera. Beror på hur stora prylar du vill fotografera.

Jag vet ärligt inte hur det funkar med fisheye:ens krökta frontlins mot uv-påsar, men det finns säkert på nätet att kolla.

Ang blixt, så vill du helst inte ha blixtljus från samma håll som objektivet, då det lätt studsar på skräpet/partiklarna i vattnet (engelska backscatter). Bästa principen är att bara lysa upp det som skall fotograferas, och inte vattnet i mellan. Detta är viktigare vid vidvinkel än vid makro, då du oftast bara har någon centimeter mellan objektivet och motivet.

/Björn
 

Markholm

Aktiv medlem
Påsar funkar nog, och det är främst när man går ner djupare och det blir högt tryck mot knappar och dyligt runt kameran som påse inte fungerar. Påse är ju känsligare för hål, så jag skulle fortfarande vara lite skeptisk, och kolla om det går att prova att köra påsen tom nån gång och se att det inte läcker in vatten (bra sak att göra med vanliga uv-hus med).

Ang bränvidd, så är det så att du vill ha så lite vatten som möjligt mellan kameran och ditt motiv. Så fisheye eller makro är det jag skulle rekommendera. Beror på hur stora prylar du vill fotografera.

Jag vet ärligt inte hur det funkar med fisheye:ens krökta frontlins mot uv-påsar, men det finns säkert på nätet att kolla.

Ang blixt, så vill du helst inte ha blixtljus från samma håll som objektivet, då det lätt studsar på skräpet/partiklarna i vattnet (engelska backscatter). Bästa principen är att bara lysa upp det som skall fotograferas, och inte vattnet i mellan. Detta är viktigare vid vidvinkel än vid makro, då du oftast bara har någon centimeter mellan objektivet och motivet.

/Björn
Tack för ditt svar Björn, då vet jag på ett ungefär vad jag behöver inskaffa :)
 
ANNONS