Annons

Rena stölden av funktioner.

Produkter
(logga in för att koppla)

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Eller sagan om kejsarens nya kläder.
Kejsaren kunde ju gå omkring naken utan att undersåtarna vågade eller ville se att han inte hade praktfulla kläder på sig.

Det verkar ju inte vara tillåtet att få kritisera eller ställa sig utanför hela kåren som hyllar och helgonförklarar Canon och nya kameran 300D.

Kritiker och recensenter säger unisont att det mer eller mindre tvingande autofokussystemet på 300D är excellent och att man kan använda till nästan alla olika typer av fotografering. Någon nämner till 95 %.

Det jag främst reagerar på är svårigheter att ta bilder där motivet rör sig. Sport, lekande barn etc... I 300 D har Canon via mjukvaran plockat bort en del funktioner som fördummar kameran rätt rejält.

Fokuseringslås. I den röriga och svårtolkade manualen läser vi om ett "fokuseringslås" som träder in när vi trycker ner avtryckaren halvvägs. Det hade varit mycket önskvärt med ett äkta fokuseringslås liknande det exponeringslås som finns på kameran.

Sportprogrammet. Utlovar att man kan frysa snabba bilder. Efter mycket letande i manualen och prov med kameran så finner man att ISO-värdet är fast vid 400 ISO. Hur kul är det på en skala? RENA STÖLDEN. Försök använda denna funktion med lite ljussvagare optik, det blir inte så lätt. Man får i alla fall veta att servon till AF är inkopplad hela tiden, alltid en tröst att veta detta.

I olika recensioner hyllar man kameran och visar skarp bilder, typ vykort, på stilla och vackra motiv. Man ser inga sportiga eller rörliga bilder och jag misstänker att man inte ens har förstökt ta sådana bilder. Eller också mörklägger man dessa resultat för att man helt enkelt vill hylla kameran.

Jag är väl lite elak och kritisk i överkant men det är för att jag vill ha igång en liten diskussion och få lite synpunkter från er andra som också vill ta "sportiga bilder".
Det där med hur servon arbetar och hur tillförlitlig den är tycker jag verkar intressant...

Lite bildexempel på lyckade bilder och information hur man gjord kan vara på sin plats.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det är ju ganska självklart att man inte får alla funktioner på en betydligt billigare kamera än 10D, men man får trots allt i stort sätt samma bildkvalitet..för ett betydligt lägre pris..så nog 17 är det mycket (bild)kvalitet för pengarna.
Klart man ska vara medveten om begränsningarna..sen vår man avgöra vilken kamera man behöver/har råd med.

Jag tycker iaf att 300D ger förbaskat mycket för pengarna..men den är inte tillräcklig för mina krav.

Som vanligt..man får det man betalar för..
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Kim10D skrev:

Jag tycker iaf att 300D ger förbaskat mycket för pengarna..men den är inte tillräcklig för mina krav.

Som vanligt..man får det man betalar för..
Jajamensan. Kameran är mycket bra. Jag ångrar inte en sekund att jag bytt bort min anlaloga SLR och kaliteten verkar mycket bra.

Synd bara att Canon har gjort en del fördummningar i mjukvaran med AF-systemet. Detta är kanske av två olika skäl. Dels för att göra en konsumentkamera som är användarvänlig. Dels för att den inte ska vara för bra! då blir det ju svårare att sälja 10D.
 

honkan

Aktiv medlem
Jag tycker att för mig så räcker kameran till, har haft den i två veckor drygt och är grymt impad av vad den faktiskt klarar av. Man får vad man betalar för, något som de flesta håller med om. Har fotat hästsport med den vilket är mitt stora intresse och kör på sportläget, iso 400 ser inte jag som ett problem då bilderna är så brusfria spm de är. Men visst begränsad jämfört med sin "storebror" är den.

//Mats.

Ps. bilden är oxo utkörd i 20x30 med utmärkt resultat. DS.
 

Bilagor

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Fin bild

Javisst.

400 ISO räcker ibland. Men när det är sämre ljus så är det oanvändbart, då krävs en högre känslighet 800 el. 1600 ISO. Vid hög kontrast så kan man behöva ett lägre ISO även vid sportbilder.
Att ta hoppbilder i sämre ljus blir svårt med sportprogrammet.
Jag tycker att det är sniket av Canon att ta bort möjligheten av välja ISO vid sportprogrammet.

Tack för ett bra bildexempel!
 

sagan

Avslutat medlemskap
Så det går alltså enbart att få 400SIO vid sportläget..jag trodde det var max 400..trist då..om det är starkt solljust så kan man alltså inte använda största bländare då slutartiden slår i taket (1/4000) ganska lätt vid 400ISO.
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Svagt ljus.

På förmiddagen var det skumt ute. Min hund sitter stilla en liten stund. När hon rör på sig så är det svårt att hänga med med kameran.
Jag tycker att 50 mm -objektivet ger fina och skarpa porträtt. Jag försökte även att fånga henne i rörelse men de bilderna är inget att visa.


Program AE
Tv( Shutter Speed )
1/250
Av( Aperture Value )
4.0
Metering Mode
Evaluative
Exposure Compensation
0
ISO Speed
800
Lens
50.0mm
Focal Length
50.0mm
Image Size
2048x3072
Image Quality
Fine
White Balance
Auto
Parameters
Contrast +1
Sharpness +1
Color saturation +1
Color tone Normal
 

Bilagor

sagan

Avslutat medlemskap
Jo, det är väldigt lite brus vid 800ISO och med hjälp av neatimage så kan man få bort bruset helt.
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Jag har laddat hem demoversionen av brusredigeringsprogrammet. Har du någon erfarenhet av den större versionen och hur man kan behandla flera filer åt gången. Kan man låta datorn stå och jobba med detta på natten tex?

Stickspår, men ändå...
 

sagan

Avslutat medlemskap
Japp, du kan använda neatimage på flera bilder åt gången på fullversionen och ha den igång hela natten..inga problem.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hmm på tal om det här med sportprogrammet.. Jag skulle vilja uppmana alla att skippa de sk. motivprogrammet och lära sig använda sin kamera på AV, Tv och M-lägena istället.. Där kan du ju själv välja iso och slutartid/bländare... Det man inte kan välja är ljusmätningsmetod och AF-metod...?

Det enda som sportprogrammet gör är ju att använda så snabb tid som möjligt... Detta är ju ganska vansinnigt då konsumentoptiken alltid behöver bländas ned 1 eller 2 steg för att prestera bra.

/Jeppe - som är glad att Canon inte lanserade 300D istället för 10D, när den kom..
 

sagan

Avslutat medlemskap
Ja, men där är ju problemet med 300D...man kan inte använda AI SERVO i AV-läget..och det vill man ju oftast om man fotar actionbilder... och då är man alltså hänvisad till sportprogramet.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Jag tycker inte att ditt resonemang är fel. Det är definitivt en miss att man inte själv kan välja iso värde.
Man kan ju altid hoppas det kommer en uppdatering till kameran länge fram, då i den kreativa zonen, att själv kunna välja typ av fokuseringssätt.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Ja, men där är ju problemet med 300D...man kan inte använda AI SERVO i AV-läget..och det vill man ju oftast om man fotar actionbilder... och då är man alltså hänvisad till sportprogramet.
Jösses... Då är det ju så... att alla som överhuvudtaget har foto som hobby kan glömma den där modellen..


/Jeppe - som inte ens orkat läsa om 300D, trots att han är Canongeek..
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Jösses... Då är det ju så... att alla som överhuvudtaget har foto som hobby kan glömma den där modellen..


/Jeppe - som inte ens orkat läsa om 300D, trots att han är Canongeek..
Inte alls.

Man lär sig så småningom att använda kameran på ett kreativt sätt, men fördummningen av funktionerna har gjort att man måste hitta krångliga omvägar då man jämför med t.ex. 10D.

Det högre priset på 10D tycker jag kan vara motiverat av andra skäl, t.ex. metallchassi, sökarprisma och spegeluppfällningen.

Jag har däremot svårt för att förstå "fördummningen" det kan ju inte kosta mycket mer i tillverkningskkostnad att kunna välja ISO i programmen. Jag kan tänka mig att utan fördummningen så skulle 300D sälja ändå mer, och det utan att påverka 10D´s försäljning.

Och ca 11000 pengar för DSLR med en hyfsad 18-55 är ett bra pris.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hmm alltså... Jag tycker inte alls att kameran utstrålar kreativitet med så många begränsningar som den uppenbarligen har. Det är ju en kamera som inriktar sig till samma målgrupp som EOS 3000, dvs.. point-and-shoot... Sen att det finns folk som egentligen skulle haft en 10D, men köper 300D av ekonomiska skäl är ju definitivt att begränsa sin egna kreativitet.

Det går säkert att ta kreativa bilder med kameran, men det verkar onekligen väldigt jobbigt.

Jag hade aldrig kunnat jobba med en sådan kamera...(och har faktiskt aldrig gjort, inte ens på min första konica kompakt för 17 år sedan..)
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag håller helt & hållet med Jeppe & har lagt 300D till handlingarna & spanar efter en Beg. D60 istället...

Detta trots lite slöare AF samt ngt högre brusnivå... 10D är tyvärr fortfarande för dyr för mig.

Såg förresten att Sigma SD 10 får ett ganska så lågt utgångspris, blir den riktigt billig framöver så kanske den kan va nåt!
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Bilder?

Finns det någon som har lust att lägga ut någon bild på tråden. Lite action el sport?
Skulle vara kul att se när AF´n har skött sig och producerat vad Canon och recensenterna utlovat.
 
ANNONS