Annons

Canon EOS 10D eller EOS 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Hej,

Jag är lite sugen på att skaffa en digital systemkamera. Jag har redan en EOS 33, och därför funderar jag på en Canon EOS 10D eller en Canon EOS 300D. Jag är inte så duktig på systemkameror, men jag hoppas att en digital kommer att hjälpa mig att lära mig mer, eftersom det är billigare att testa sig fram...

Min syrra är i USA för tillfället, och jag har förstått att det är mycket billigare där. Läste här i forumet en lång diskussion om BH Photo i New York. Nu är hon ju i Davis, utanför Sacramento, utanför San Fransicso, men nån kanske känner till nån bra fotobutik som skulle kunna finnas där? :)

Hur är det med garantier m.m. om man handlar i USA? Är man tvungen att skaffa en kamera på Expert i Sverige för att vara säker på att inte få problem om kameran strular?

Tacksam för tips!
/Mathias
 

Jeppe

Aktiv medlem
10D... Den har du möjlighet till en högre inlärning än 300D. Canon har ingen världsgaranti på kamerahus. Beställ från B&H och leverera till din syster.. Inga problem..
 

melker2001

Aktiv medlem
Canon EOS 300D VS EOS 10D

Som ägare av båda kamerorna så kan jag rekomendera att du köper EOS 10D om du har råd, inte för bildkvaliten som är likvärdig men för att kamerahuset är betydligt bättre och sen har du fler inställningar när du fotar manuellt. men allt är en prisfråga.

// Håkan
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Jag valde 300D och medföljande objektiv, den passade mig bäst prismässigt. Eftersom du har möjlighet att köpa en 10D och kanske en likvärdig glugg med högre optisk kvalitet och då till ett relativt lågt pris. Glöm inte ett minne på 1GB!
Inget snack! Slå till på en 10D.
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
10D är nog enklare för dig att hantera om du vill lära dig manuella funktioner. 300D är mer anpassad för automatiska funktioner vilket kan vara en nackdel när du utvecklas som fotograf.
Bägge kamerorna är bra. Om du tycker att prislapparna passar dig på hus med optik så rekommenderar jag 10D även om jag är nöjd med min 300D. Dessutom har ju 10D lite fler funktioner som kan vara användbara. Lite bättre sökare (prisma), spegeluppfällning som är bra vid fotografering med långa teleobjektiv eller extrema närbilder, mm.
 
ANNONS