Annons

Framkallkallning av svartvit film

Produkter
(logga in för att koppla)

Mithrandir

Aktiv medlem
Framkallning av svartvit film

Följande fråga torde vara väldans enkel för många att besvara, men jag har aldrig slabbat själv och vill helt kort veta vad jag behöver för att framkalla en svartvit film hemma.

Filmen ska inte kopieras på papper i första hand utan ska läsas in i en filmscanner om det nu har någon som helst betydelse.
:)
 

Soli

Aktiv medlem
Du behöver minimum: framkallningsdosa, filmframkallare, fixeringsvätska. Stop-vätska är inte nödvändigt, vatten går bra, HypoClear vore bra, men du kan skölja 30 minuter istället. Sedan behövs ett helt mörkt rum för att ladda filmen i dosan och ett dammfritt rum att hänga den på tork i. Som mörkt rum fungerar ofta ett badrum utan fönster med alla ljus släkta utanför. Det svåraste momentet för en nybörjare är att få filmen på dosans spiral. Det brukar behöva tränas i dagsljus med testfilm. En handledning eller handledare vore bra också ifall du aldrig gjort det förut. Lycka till!
 

_UF0_

Aktiv medlem
Det som är lättast att skaffa är väll en framkallningsdosa och en eller ett par spiraler som man trär på filmen på...vidare behöver du,Ett kolsvart rum eller en mörksäck,termometer
lite vätskor:...framkallare, stopp ,fix och lite vätmedel kan va bra...ett par flaskor eller liknande att ha vätskorna i och självklart en kran

det borde göra susen...
 

duckie

Aktiv medlem
En ny fråga på samma tema...

Jag har sett att det finns framkallningsdosor för laddning i dagsljus men de är svåra att få tag på. Därför undrar jag vad det är för nackdel med dessa dosorna, förutom priset som är ca 70% högre än för de vanliga dosorna. Tycker det verkar trevligt att slippa fumlandet i mörkret. Jobo har en http://www.jobo.com/joboint/products/2400daytank.html

/AK
 
ANNONS