Annons

Dör Leica och rangefinder med nya Sony fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Dog Ferrari när Golf GTI kom för 30 år sedan? Leica är Leica och de som vill ha en Leica trånar knappast efter en A7:a, såvida man inte sitter på en mängd objektiv och saknar medel att uppgradera huset. Rangefinders som arbetsredskap och koncept lär nog inte påverkas av Sony's nykomlingar.
 

gtk80

Avslutat medlemskap
Snarare försvann häst och vagn när VW Beetle kom, nej :)
Vid lottovinsten som aldrig infaller skulle jag alla dagar i veckan välja en Leica M240 med några summilux gluggar före de nya sony kamerorna..
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hmmm, frågan är intressant, vad finns det för skäl att köpa en Leica Rangefinder för 60 000 kr nu?
Lika mycket eller lite skäl som det fanns förra veckan, eller förra månaden eller förra året. Eller senaste tio åren. Det vill säga, för de flesta fotografer ingen anledning alls. Men för de som verkligen vill ha en Leica mätsökarkamera, så är det för att de vill ha just en Leica mätsökarkamera. Vad sedan Sony, Canon, Nikon eller någon annan kameratillverkare hittar på lär inte förändra den saken nämnvärt.

Varför skulle Leica dö just nu? De har varit omoderna i decennier och överlevt, de överlever nog de nya Sony-kamerorna också :)

De som verkligen borde oroa sig för de här kamerorna är
a) Olympus (plötsligt finns det två nya OM-D-varianter med bättre sensorer)
b) Fujifilm (visst är deras sensorer bra, men de är inte i småbildsformat)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Klart att Leica påverkas också. Nu är de inte ensamma om att tillverka små FF-hus längre. Sen borde det ju finnas de som också upptäcker att en A7 är ett mer kompetent och flexibelt verktyg än Leicas produkter är. En A7 borde vara mer användbar än någon av Leicas FF-produkter och de som inte är helt blinda för detta faktum kommer inte välja ett Leica-hus men väl kanske ett A7-hus. Objektiven kan de ju fortsätta använda om det nu är dessa man är förälskad i. En del kanske t.o.m. köper ett A7-hus som komplement till det man redan har. Det kostar ju en spottstyver mot ett nytt Leica-hus.
 

alf109

Aktiv medlem
Klart att Leica påverkas också. Nu är de inte ensamma om att tillverka små FF-hus längre. Sen borde det ju finnas de som också upptäcker att en A7 är ett mer kompetent och flexibelt verktyg än Leicas produkter är. En A7 borde vara mer användbar än någon av Leicas FF-produkter och de som inte är helt blinda för detta faktum kommer inte välja ett Leica-hus men väl kanske ett A7-hus. Objektiven kan de ju fortsätta använda om det nu är dessa man är förälskad i. En del kanske t.o.m. köper ett A7-hus som komplement till det man redan har. Det kostar ju en spottstyver mot ett nytt Leica-hus.
Det kan inte vara så att Du är blind för de behov som vi som föredrar att plåta med mätsökarkameror har? Lustigt resonemang detta att om inte jag förstår vitsen så finns det ingen eller hur Du resonerar. Själv har jag plåtat och plåtar med det mesta såväl slr, dslr som spegellösa kameror och kompakter men för mig funkar en mätsökarkamera bäst.

Som sagt, att andra kameror funkar bättre för Dig innebär ju inte med automatik att de gör det för alla andra.
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag tror den nya A7r snarare kan gynna Leica. Skulle själv aldrig punga ut 60kkr för en kamera men däremot skulle jag kunna tänka mig att köpa en A7r + M-adapter och börja samla på dyra Leicagluggar. Ska man tro diverse forum så är det många som tänker likadant och Leicas objektivförsäljning lär gå upp (om de bara kan möte efterfrågan).
 

ordlund

Avslutat medlemskap
Jag tror att det mest kommer att påverka de som redan har en nex. - knappast leica ägandet i sig. Och på längre sikt kommer det att komma fler kameror än a7 skulle jag tro... det borde vara så.
 

afe

Aktiv medlem
En del köper Leica M för just mätsökarens skull, och för dem är A7 med sin elektroniska sökare troligen helt ointressant som alternativ (men möjligen som komplement).

En del köper Leica M som statussymbol, och för dessa är A7 garanterat fullständigt ointressant :)

Somliga har gnällt på Leicas dyra kameror här i forumet i flera år, för att de är omoderna och poänglösa, men ändå säljer de i en sådan takt att väntetiden på både kameror och objektiv kan vara väldigt lång. De gör förmodligen något rätt, även om deras kameror inte passar alla ...
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Ju bättre sensorerna blir desto mindre intressanta blir dom väl, jag menar alla sensorer idag är jättebra mot vad de var för säg fem år sedan. Jag tycker som vanligt att den största skillnaden mellan kameror är utanpåverket och prislappen. Jag anser att en Nex med en aldrig så bra sensor är ett alternativ om du ska fästa ett tele eller en större blixt på kameran, det finns ju inget att hålla i, det tar en evighet att ändra nåt på kameran för det finns knappt några reglage. Så därför anser och tror jag att Leica kommer överleva.

Vill man ha en mätsökarkamera fattar jag inte vad man ska med en Sony A7? Då är väl X100s en jobbigare konkurrent för den liknar ju iaf i något avseende en Leica mätsökarkamera, men den är så plastig (och fulare) så den är sannolikt inget alternativ ändå.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
En Leica är en Leica är en Leica

Det finns definitivt utrymme för en produkt som Leica med sin unika mätsökare. Jag är en av alla som suktar efter en Leica med ett Summilux 1,4. Det har gått rätt många år och många kameror men nu är det dags! Leica M blir min nästa kamera när den finns att köpa i Sverige.
 

alf109

Aktiv medlem
http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2013/10/two-reasons.html

"Luke: "I put my Zeiss ZM 21mm ƒ/2.8 on the A7r we have here [Luke works at Imaging-Resource —Ed.]. I'm sad to report that color shifts were severe and covered most of the frame. There was also severe darkening of the image away from the center, way too much to simply call vignetting"
Här är en av anledningarna till att det inte "bara" är att sätta sin mätsökaroptik på en ordinär ff sensor, förutom att en mätsökarkamera är unik i sig själv ger optiken så flacka ljusvinklar mot sensorns periferi att en "vanlig" sensor inte klarar av att hantera det. Det är därför inget alternativ att sätta sina högpresterande mätsökargluggar på en ff om inte sensorn i sig är anpassad för de speciella krav som ställs av optiken. Den nya Leica M har en helt unik sensor där man bland annat med mikrolinsernas utformning och avstånd mellan dessa och de ljusfångande pixlarna i stort sett eliminerat problemet. Att det kan funka bättre att sätta Leicagluggarna på en kamera med mindre sensor beror just på att man då droppar bort en del av problemet.
 

Magnus Möller

Aktiv medlem
Förklara det magiska med en mätsökarekamera?

Hej!

Kör en D3s (FF) och dyrkar den stora ljusa sökaren. Har aldrig tittat i (genom) en Leica. Någon som kan förklara det magiska med dessa kameror och i detalj visa hur de fungerar mot en vanlig DSLR.

/Magnus
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Ferrari eller Bentley

Hej!

Kör en D3s (FF) och dyrkar den stora ljusa sökaren. Har aldrig tittat i (genom) en Leica. Någon som kan förklara det magiska med dessa kameror och i detalj visa hur de fungerar mot en vanlig DSLR.

/Magnus

Leica fungerar på samma sätt som en Bentley eller Ferrari. Ingen behöver dem men många vill ha en! För övrigt är sökaren på en Leica mycket ljus.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej!

Kör en D3s (FF) och dyrkar den stora ljusa sökaren. Har aldrig tittat i (genom) en Leica. Någon som kan förklara det magiska med dessa kameror och i detalj visa hur de fungerar mot en vanlig DSLR.

/Magnus
I detalj redovisar jag inte men jag har fotat lite med mätsökare och det finns två fördelar som hoppar fram med dessa:
1. Det går att fota med två ögon öppna som gör att man har koll på det som händer utanför sökarramen, dels p g a sökarens placering, och dels p g a att ljusförlusten genom sökaren är närmast obefintlig vilket gör att ljusnivån i sökaren och omkring är samma. Dessa fördelar består med formfaktorn och EVF hos A7.
2. Den kvarvarande aktören, Leica, bjuder på optik i yppersta proffsklass både mekaniskt och optiskt. Mycket energi har lagts ned på att få till så att Leica M sensorn och optik skall sammarbeta - kvarstår att se hur Sony lyckats.

Själv skulle jag nog inte köpa vare sig en Leica M kamera eller optik då både husen och objektiven närmar sig mellanformatspris och där har nog ändå Leica lite utmaningar i konkurrensen. Sedan glömmer jag aldrig vilket befrielse det var då autofokus kom på 80 talet - och det har inte Leica.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej!

Kör en D3s (FF) och dyrkar den stora ljusa sökaren. Har aldrig tittat i (genom) en Leica. Någon som kan förklara det magiska med dessa kameror och i detalj visa hur de fungerar mot en vanlig DSLR.

/Magnus
I detalj redovisar jag inte men jag har fotat lite med mätsökare och det finns två fördelar som hoppar fram med dessa och som lär gälla fortfarande trots alla spegellösa system:
1. Det går att fota med två ögon öppna som gör att man har koll på det som händer utanför sökarramen, dels p g a sökarens placering, och dels p g a att ljusförlusten genom sökaren är närmast obefintlig vilket gör att ljusnivån i sökaren och omkring är samma. Dessa fördelar består med formfaktorn och EVF hos A7.
2. Den kvarvarande aktören, Leica, bjuder på optik i yppersta proffsklass både mekaniskt och optiskt. Mycket energi har lagts ned på att få till så att Leica M sensorn och optik skall sammarbeta - kvarstår att se hur Sony lyckats.

Själv skulle jag nog inte köpa vare sig en Leica M kamera eller optik då både husen och objektiven närmar sig mellanformatspris och där har nog ändå Leica lite utmaningar i konkurrensen. Sedan glömmer jag aldrig vilket befrielse det var då autofokus kom på 80 talet - och det har inte Leica.
 

PMD

Aktiv medlem
1. Det går att fota med två ögon öppna som gör att man har koll på det som händer utanför sökarramen, dels p g a sökarens placering, och dels p g a att ljusförlusten genom sökaren är närmast obefintlig vilket gör att ljusnivån i sökaren och omkring är samma. Dessa fördelar består med formfaktorn och EVF hos A7.
Sökarens placering på A7 är ungefär samma som på en spegelreflex. Menar du att man har samma fördelar även med en spegelreflex?
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag tror den nya A7r snarare kan gynna Leica. Skulle själv aldrig punga ut 60kkr för en kamera men däremot skulle jag kunna tänka mig att köpa en A7r + M-adapter och börja samla på dyra Leicagluggar. Ska man tro diverse forum så är det många som tänker likadant och Leicas objektivförsäljning lär gå upp (om de bara kan möte efterfrågan).
Vad är det som är så märkvärdigt med Leica och deras original gluggar?
Kanske priset och byggkvalitén?

Sony A7/A7r med en Olympus Zuiko 1,8/50 mm (MF) är en ypperlig kombination, denna glugg från 70-talet visade sig vid tester prestera lika bra, som en motsvarande normalglugg från Leica.
Idag är det relativt lätt, att hitta denna Olympus Zuiko 1,8/50 mm (MF) för bara runt 800 spänn.
Även Minolta Rokkor MD 1,7/50 mm (MF) håller hög klass, till ett överkomligt pris!
Jag har själv dessa två små gluggar, köpta nya.

Börja samla på Leicagluggar kan fanatikerna gärna göra, speciellt i en originalask med sammetsinlägg, - spara kvittot!
 
ANNONS